Jorgen30 Startet 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2014 Noen som har vært borti at både dynamo og servopumpe "rives" løs fra festene og bolter knekker? Det har skjedd 2 ganger nå, og noe må ære fundamentalt feil. Dynamo rev seg løs og ødela festet. Servopumpa knakk en av de to boltene som holder den på plass. Motor er en bensinutgave av Mercruiser bigblock, den yter rundt 700 HK og 900 Nm. Kan årsaken være for brå gasspådrag? Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Kan tenke meg et par ting: 1) for stram rem. 2) feil styrkeklasse på boltene. Kan ta med den tredje: Bolter ikke trukket med korrekt moment. Sitér dette innlegget Link to post
Jorgen30 Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Takk for det: 1) Reimene er passe stramme tror jeg, max 1 cm klaring opp og ned midt på reimene. 2) Første gang de reiv seg løs, var boltene på servostyringa så sterke at den reiv i stykker braketten for strammingen. 3) Dette har jeg ikke sjekket, skrur ganske hardt til men sjekker ikke momentet. Hva vil du anbefale? Hadde det vært bare en ting som røyk, ville det vært enklere å spore feil. Når to ting ryker samtidig uten at de har noe med hverandre å gjøre og har egne, separate reimer, begynner jeg å stusse. Er det mulig at for raskt økning av turtallet fra tomgang, kan forårsake dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 (redigert) Jeg tror ikke turtallsvariasjon kan avstedkomme slike feil. Det vanlige med særs potente motorer med kileremmer er at remmen vrir seg i remsporet. Men dette er motorer som langt overstiger din. Dessuten skal brakettene dine være dimensjonert for motoren. Sønnen min har en Jeep med litt over 400 hester. Der røk nedre remhjul (nytt) her om dagen. Kan ikke tenke meg annet enn at det var fabrikasjonsfeil. Når det gjelder tiltrekking av bolter, har jeg vært borte i at det har vært trukket til for løst. Det fører til at det er kun skjærkreftene over boltene som holder aggregatene på plass. Altså, friksjonskreftene er fraværende. Da kan det gå ganske kjapt å knekke både braketter og bolter. Men dette er naturligvis kun teori, som funker i praksis. Når det gjelder tiltrekkingsmoment, sjekk med motorprodusenten. Redigert 21.Juli.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jorgen30 Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Dette siste henger godt på greip. Hele den øve innfestingen på dynamoen knakk, det kan tyde på at det nedre festet med strammemekanismen har gitt seg først. Jeg må sjekke dette nærmere. Like fullt står det som en merkverdighet at også servopumpa ga seg, der er innfestingen annerledes og langt mer solid. Dette er et mysterium. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Har du serpentinreim? Har sett at på noen bilmotorer kan kamakseldrev ryke fordi kamreima er byttet og strammet på kald motor og at den blir alt for stram på varm motor. Stram reima slik du hittil har gjort på kald motor, varmkjør motoren og sjekk strammingen igjen på normal driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jorgen30 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Dette høres ut som en mulig forklaring. Jeg skal sjekke det du beskriver, om det er serentinreim kjenner jeg ikke til, det er en vanlig kilereim. Mange takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.