Jump to content

Mercruiser bigblock, dynamo og servopumpe slites løs


Jorgen30

Recommended Posts

Noen som har vært borti at både dynamo og servopumpe "rives" løs fra festene og bolter knekker?

Det har skjedd 2 ganger nå, og noe må ære fundamentalt feil.

 

Dynamo rev seg løs og ødela festet. Servopumpa knakk en av de to boltene som holder den på plass.

Motor er en bensinutgave av Mercruiser bigblock, den yter rundt 700 HK og 900 Nm.

 

Kan årsaken være for brå gasspådrag?

Andre forslag?

 

Link to post

Takk for det:

1) Reimene er passe stramme tror jeg, max 1 cm klaring opp og ned midt på reimene.

2) Første gang de reiv seg løs, var boltene på servostyringa så sterke at den reiv i stykker braketten for strammingen.

3) Dette har jeg ikke sjekket, skrur ganske hardt til men sjekker ikke momentet. Hva vil du anbefale?

 

Hadde det vært bare en ting som røyk, ville det vært enklere å spore feil. Når to ting ryker samtidig uten at de har noe med hverandre å gjøre og har egne, separate reimer, begynner jeg å stusse.

Er det mulig at for raskt økning av turtallet fra tomgang, kan forårsake dette?

Link to post

Jeg tror ikke turtallsvariasjon kan avstedkomme slike feil. Det vanlige med særs potente motorer med kileremmer er at remmen vrir seg i remsporet. Men dette er motorer som langt overstiger din. Dessuten skal brakettene dine være dimensjonert for motoren. Sønnen min har en Jeep med litt over 400 hester. Der røk nedre remhjul (nytt) her om dagen. Kan ikke tenke meg annet enn at det var fabrikasjonsfeil.

 

Når det gjelder tiltrekking av bolter, har jeg vært borte i at det har vært trukket til for løst. Det fører til at det er kun skjærkreftene over boltene som holder aggregatene på plass. Altså, friksjonskreftene er fraværende. Da kan det gå ganske kjapt å knekke både braketter og bolter. Men dette er naturligvis kun teori, som funker i praksis.

 

Når det gjelder tiltrekkingsmoment, sjekk med motorprodusenten.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Dette siste henger godt på greip. Hele den øve innfestingen på dynamoen knakk, det kan tyde på at det nedre festet med strammemekanismen har gitt seg først. Jeg må sjekke dette nærmere.

 

Like fullt står det som en merkverdighet at også servopumpa ga seg, der er innfestingen annerledes og langt mer solid.

Dette er et mysterium.

Link to post

Har du serpentinreim?

 

Har sett at på noen bilmotorer kan kamakseldrev ryke fordi kamreima er byttet og strammet på kald motor og at den blir alt for stram på varm motor.

 

Stram reima slik du hittil har gjort på kald motor, varmkjør motoren og sjekk strammingen igjen på normal driftsvarm motor.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...