Knurr Startet 22.Juli.2014 Del på Facebook Startet 22.Juli.2014 Hei! Jeg har en Sabb 2HG 18 hk med reversgear og fast trebladet propell, modell 1971. Nylig kjøpt og godt holdt, står som originalt montert i en Viksund Columbi 25. Det virker som gearet/kraftoverføringen slurer (?). På full fart drar den godt , men "slipper" litt i kraft, før den tar fatt og går på igjen. Slik varierer den kanskje 3-4 ganger pr minutt. Selve motoren virker frisk og fin. Når jeg gir full gass fra fra tomgang ruser motoren opp og det tar tid før propellen "tar" med godt turtall. Kan noen gi meg råd om dette? Evt hjelpe meg, eller anbefale et verksted som kan disse gamle motorene. Bor i Bergen. Jeg ønsker ikke å kjøpe ny motor -hvis jeg ikke må. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 7.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2015 Fikk ikke svar, men har fikset det. Problemet var 1) Ødelagt lager i koblingshylsen. Demonterte giret og tok ut koblingshylsen (også kalt skiftehylse), leverte hylsen til Auto 23 Reptec her i Bergen som satte inn nye kulelager og ny innvendig avstandshylse. 2) Litt slitt clutch belegg. Dette justert med å legge inn shims (skiver) som kompenserer for slitasjen. Hadde ikke greid meg uten Sabb sine gode gamle instruksjonsbøker. Det er en egen bok på gearet. Fram til 1971 var problemet med koblingshylsen velkjent, etter det ble den produsert i en forsterket versjon. En annen utrolig god beskrivelse av problemløsning fant jeg på nett hos en importør. Her er lenken http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf Nå ser jeg fram til en fin sommersesong med overhalt girkasse! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.