Jump to content

Sabb 2HG 18 hk - slurer gearet?

Knurr

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Sabb 2HG 18 hk med reversgear og fast trebladet propell, modell 1971.

Nylig kjøpt og godt holdt, står som originalt montert i en Viksund Columbi 25.

Det virker som gearet/kraftoverføringen slurer (?).

På full fart drar den godt , men "slipper" litt i kraft, før den tar fatt og går på igjen. Slik varierer den kanskje 3-4 ganger pr minutt.

Selve motoren virker frisk og fin.

Når jeg gir full gass fra fra tomgang ruser motoren opp og det tar tid før propellen "tar" med godt turtall.

Kan noen gi meg råd om dette?

Evt hjelpe meg, eller anbefale et verksted som kan disse gamle motorene. Bor i Bergen.

Jeg ønsker ikke å kjøpe ny motor -hvis jeg ikke må.

• 8 måneder senere...

Fikk ikke svar, men har fikset det.

Problemet var

1) Ødelagt lager i koblingshylsen. Demonterte giret og tok ut koblingshylsen (også kalt skiftehylse), leverte hylsen til Auto 23 Reptec her i Bergen som satte inn nye kulelager og ny innvendig avstandshylse.

2) Litt slitt clutch belegg. Dette justert med å legge inn shims (skiver) som kompenserer for slitasjen.

Hadde ikke greid meg uten Sabb sine gode gamle instruksjonsbøker. Det er en egen bok på gearet. Fram til 1971 var problemet med koblingshylsen velkjent, etter det ble den produsert i en forsterket versjon.

En annen utrolig god beskrivelse av problemløsning fant jeg på nett hos en importør. Her er lenken

http://www.sleeman-hawken.co.uk/files/service-and-maintanence-tips.pdf

Nå ser jeg fram til en fin sommersesong med overhalt girkasse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...