Jump to content

Ettermiddags/badetur indre Oslofjord. Hvor?

Kenneth 81

Recommended Posts

Vi tenker å ta snekka vår ut på en liten ettermiddagstur med bading en eller annen plass i indre Oslofjord i dag. Men vi er ikke særlig kjent her nede ennå.

Kan noen hinte oss om noen fine plasser ikke så alt for langt unna båtplassen vår i Sandvika (innenfor en radius av sånn ca 4-5 nm)?

På forhånd tusen takk for hint og tips :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Da har du mange muligheter :-)

Har ringet rundt noen alternativer i bildet under. Middagsbukta, eller et par øyer utenfor er fine plasser for bading. Har ringet ut "kråka" også (nederst til venstre) som er en fin liten øy nærmere Vollen. Gode krabbefiskemulighter fra brygge der. Do på land. Kort vei til Fjordservice og kjøp av is også :-)

Har forslag til reiserute dersom du ikke er kjent i området. Grønn farge ut gjennom hestesund. Blå vei tilbake gjennom Middagsbukta :-)

God tur!

bilde

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Da endte vi opp ved tredje sirkelen ovenfra etter å ha fulgt grønn rute på turen utover :smiley: (Så på kartet men glemte å bite meg merke i hva holmen heter :crazy: )

Da jeg ennå ikke har prøvd meg på å fortøye mot land, så gjorde jeg det enkelt å lempet ankeret overbord og brukte båten som privat strandtomt :thumbsup:

33 grader i luften og 25 i vannet resulterte i en særdeles vellykket tirsdags ettermiddag! :smiley:

Tusen takk for hjelpen alle sammen, nå har jeg litt å utforske framover :smiley:

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Vet ikke om de har noe navn, men øyene innafor heter Skogerholmen, bedre kjent som "skæuer'n" for Askerbøringer. De ytterste du lå ved er bra når vinden er så liten som nå. Med mer vind er det folksomt på Skæuer'n .

Forslag til navn der du lå er skæuer'n-skjæra.

Regner med at dere hadde en fin tur gjennom Hestesund :-)

Kk

Båten har ble flittig brukt forige uke (selv om jeg nok tilbrakte mer tid i vannet ved siden av den enn ombord :giggle:) Tusen takk for tipsene, jeg har tydeligvis vært utrolig heldig med hvor jeg fant meg båtplass! :thumbsup:

Turen(e) gjennom Hestesund var utrolig fine. Veldig uvant for en stakkars nordlending å ha 1-2 meter med vann under kjølen og ikke så veldig mye mer klaring på begge sidene av båten (spesielt når vi var litt trege med å sette kursen hjem, trangt farvann og natt-navigasjon sto ikke helt på dagsplanen, men tok det forsiktig og rolig så da gikk det som en drøm det og :smiley:, men blodtrykket normaliserte seg overraskende fort og både skipper og øvrige ombord har storkoset seg. :smiley:

Bading meg her og bading meg der ... det kan jo være så mye. Er det snakk om å droppe svaianker og bade rett fra båten? Det kan man gjøre omtrent hvor som helst innenfor øyene i Bærum. Ankre mot land og bade fra svaberg? Finne en sandstrand? En strand hvor det er litt plass, eller en tettpakket strand? Ja, Bærum har det meste ... det er stort sett dit vi drar dersom vi har mindre enn en full helg på oss nå etter at vi fikk båtplass i indre Oslofjord. Jeg tror generelt det er mindre brennmaneter inne blandt øyene her enn lengre ut.

Saraholmen var nevnt, jeg regner da med at det er sundet mellom Saraholmen og Borøya - pent sted ja, men jeg tror ikke jeg badet der selv, det var vel mest at jeg kastet unger ut av båten og gummijolla etter dem for så å puste rolig ut og slappe av litt. På andre siden av Borøya ligger Labukta, der var det helt topp å ankre opp og kaste seg ut av båten sist jeg var der :-) http://www.baatwiki.no/wiki/Borøya

Storøyspissen er en ganske befolket sandstrand, men fint der også. http://www.baatwiki.no/wiki/Stor%C3%B8yspissen

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...