ET Startet 18.April.2005 Del på Facebook Startet 18.April.2005 Var en tur på Boats.com, og lot meg inspirere. Et priseksempel: Sea Pro 206 WA 21 fot, 2004 inkl 140hk utenbordsmotor, 155.000.- NOK på gaten i Florida. Se linken: http://www.boats.com/listing/boat_details....clk_srclnk_name Samme båt i Norge, men fabrikkny, 227.000.- uten motor. Er det rart man lar seg friste? Jeg er så heldig å ha en kompis i området som kan se på båten for meg. Hva blir det av avgifter på en 140hk motor? Går ut ifra at jeg i tillegg kan trekke fra US mva, men må plusse på norsk mva for båtkostnad + transportutgifter. Kan noen bekrefte dette? ET Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Og så må du ikke glemme CE merking....... Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 18.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2005 Båten selges i Norge, så det foreligger nok CE-merking allerede. Men det er vel verdt å sjekke opp. ET Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 (redigert) Vil ikke anbefale dette, du roter deg inn i et rottereir av regelverk du ikke har LYST å gå inn på... Trust me! mvh harBayliner Redigert 18.April.2005 av harBayliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 18.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2005 Skjønner ikke helt dette. Forutsatt at båten er CE-merket, er det vel bare avgifter som må avklares? Avgiftsreglene er rimelig greie å forholde seg til: HK-avgift og mva? Hvilke rottereir av regler er det snakk om? Nysgjerrig, har ikke gjort dette før og er villig til å lytte til folk med erfaring. ET Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Dersom båten er CE merket er det nok OK ja, men dersom båten ikke er CE merket så hjelper det nok lite om andre tilsvarende båter er CE merket. Søk på forumet for mer info om CE merking og du vil finne mye info. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 1. Sjekk fraktpris (samt evt. forsikring under frakt). 2. Sjekk hk-avgift på www.toll.no 3. Mva. i Norge beregnes på grunnlag av CIF-verdi (Cost + Insurance + Freight), samt at hk-avgift legges til før mva-beregning. Som mange allerede har bemerket er det neppe noe å satse på dersom den ikke er CE-merket. Du får neppe noen sales tax igjen i USA så lenge båten er brukt. Overslag: Kost: 155000 Frakt + forsikring: 20000 hk-avgift: ca. 139 kr/hk x 140 hk: 19460 (avgift fra hodet, husker ikke om den er med/uten mva) ----------------------------------------------- Sum: ca. 195000 + 25% mva = 243000 Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 (redigert) Sjekk med NORSTYLE om CE - merking tlf 37046188 - 90101175 Ellers så tror jeg du kan legge inn bud på 15 % under oppgitt pris Redigert 18.April.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ET Svart 18.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2005 Fantino, takker for god info. Jeg har undersøkt litt selv idag, og ser at oppsettet ditt stemmer med det jeg har fått vite. Hvis dette altså stemmer får jeg en båt ferdig transportert og skattet, med motor på 140 gamp gratis på kjøpet, for samme pris som kun båten koster i Norge . Det kan sies å være et godt kjøp. Til alle som venter i spenning på om jeg tråkker godt uti nå, kan jeg informere om at jeg vil undersøke alt rundt dette før det settes noen signatur på arket. Har blitt "lurt" før, det skal ikke skje igjen. :nono: ET Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Det kan sies å være et godt kjøp. Til alle som venter i spenning på om jeg tråkker godt uti nå, kan jeg informere om at jeg vil undersøke alt rundt dette før det settes noen signatur på arket. Har blitt "lurt" før, det skal ikke skje igjen. :nono: <{POST_SNAPBACK}> Vel, vel... du er herved advart iallefall....! :nono: Men du ANER ikke hva som møter deg hvis det IKKE går bra... mvh harBayliner (brent barn lukter ille...) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Ble litt tent på å selv importere etter å ha lest en artikkel i nyeste Båtmagasinet (Tror jeg det var, eller så var det Vi Menn Båt). For første gang tok jeg i dag en titt på hva som er til salgs "over there". Kan ikke fri meg fra å tenke at prisene er på et slik nivå at det er verdt å følge alternativet litt videre. HK-avgiften er helt klart noe som drar ned regnestykket. Men, så er det jo bensinmotorer i de aller fleste båtene over there, så motoren kan man (Les: Jeg) forutsette skal ut uansett og erstattes med en diesel som man finner brukt og/eller overhalt i Norge til en ikke altfor dyr pris. Dette fjerner jo mange dillema som f.eks. tilstanden til motoren i båten man kjøper. Husker ikke i farten hva som har vært skrevet i forumet før med å evt. få tillatelse til å ta ut motoren før den tolles, men det skulle ikke forundre meg om båten da må stå i tollarrest til ågerpriser pr. døgn inntil motoren er ute. Men man bør vel over og titte på båten uansett, og da får'n heller ta noen feriedager over there og ta ut motoren selv, kombinert med at man besiktiger båten og gjør unna så mye som mulig av papirarbeidet før shipping kan ta det videre. Alternativt, hvis båten uansett må stå i tollarrest i påvente av CE godkjenning, er det jo tid til å ta ut motoren i mellomtiden. Så er det dette med CE merking da... Det enkleste da ville vært og funnet en båt som går under klassifiseringen "bygget for eget bruk, som ikke selges før etter 5 år". Da bortfaller kravet om CE merking, såvidt jeg kan forstå. Utfordringen da er å finne en båt som er selvbygget, og ikke altfor ille rent gjennomføringsmessig. Ikke helt overbevist om dette med å satse på selvbygget båt, tenker Dilla for seg selv. Men hvis jeg forutsetter at motoren skal ut - ingen HK avgift - ingen bekymringer om motorens tilstand ved kjøp, og satser på et kjent merke som er CE godkjent innenfor EU/EØS på tilsvarende modeller, kan det være veien å gå? Det synes for meg at selv om man kalkulerer med en voksen sum for å få båten CE godkjent spesielt, forutsatt at den allerede er innenfor EU/EØS med tilsvarende modeller, så er det en god del å gå på i forhold til prisene her i Skandinavia. Han i artikkelen jeg nevnte kom jo ut på en sluttsum på 750' for en Fairlane 36 Turbo alle avgifter/inkl. - med en markedsverdi her i Norge på 1,5 mill. Riktignok med en bra porsjon egeninnsats i form av en del dager i USA til å transportere båten selv fram til kaia. Jeg forventer ikke å få en strøken båt. Er inneforstått med at de har helt andre holdninger over there når det gjelder vedlikehold av båter og at tilstanden som oftest er deretter. Men det spiller ingen rolle, så lenge prisen er deretter. Og det synes det for meg som prisene ofte er. Og jeg beredt til å ta et år eller to til hjelp i form av egeninnsats. Dilla leker seg med tall: Får jo de flakene av noen skrog allerede fra en 90' - 100'. Pluss på 50' i frakt og forsikring (Eksempel fra artikkelen - synes høyt, men det var med en norsk shipping agent som tok ansvar for alt, fra henting til levering i Norge, papirarbeide inkl.). = ca. 188' MVA inkl. Pluss 60' i CE godkjenning - må da komme et stykke med sum i nærheten av dette? Kanskje mer, forhåpentligvis mindre, hvis båten allerede er innenfor EU/EØS som modell. Da er vi oppe i 248' og legger til 100' for motor og ender på 348'. Og da et år eller to med egeninnsats. Motoren kan jo kjøpes senere, så slipper man å ut med et altfor stort beløp på en gang - fordel kontra å kjøpe ferdig båt. Mens egeninnsatsen kan man påbegynne ganske så snart, mens man henter seg inn igjen litt økonomisk (I den grad det er mulig når man har båtdilla...). Forresten, de av dere med erfaring fra dyre CE godkjenninger: Det kan da umulig være selve papirarbeidet som drar opp prisen så veldig. Kanskje en del dyre tester, beregninger og prøver som må foretas. Det kommer man vel ikke utenom uansett. Men hvordan stiller det seg til evt. endringer på selv båten som må til - kan det tenkes at man gjøre dette selv, forutsatt at det er innenfor rekkevidde av hva man bør gjøre selv, eller er det et absolutt krav at alle tilpasninger som gjøres pga CE må kunne dokumenteres utført av autorisert verksted? Og hvor er båten mens slike utbedringer pågår - i tollarrest til ågerpriser pr. døgn? Tipper det. Sikkert ikke noen som helst mulighet for å få til noen midlertidige ordninger for å kunne utbedre båten "i ro og mak", heller... Drømmeløsning i så måte er at man skaffet seg oversikt over alle tingene man selv kan utbedre med tanke på CE godkjenning og ordnet disse i USA mens man er over og tar ut motoren, slik at bare tingene man selv ikke kan ordne står igjen når båten ankommer tollarrest. Fint med noen beroligende ord nå, tror jeg - mens jeg i mellomtiden tar en titt til på båtene på boats.com. Nå er det like før det tar av for undertegnedes del... Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Vis en setter seg virkelig inn i dette, så kan man jo importere et par båter på si å tjene store penger ettervært vis man får solgt dem i Norge, det som er så dritt med norge er at vi har alle de fordømte avgiftene, avgift her og avgift der. Er det ikke andre her på forumet som har importert, syns å huske jeg har lest om det her før? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Sett på båter i størrelse 28fot+ i prisklassen opp til $15000. Glassfiber og fly. Forutsetning i alle tilfellene er at båten tolles inn uten motor. Forsøkt å holde meg til relativt kurrante fabrikat. Regner 50' i frakt og forsikring i eksemplene, noe jeg vil tippe man bør kunne kommer under. Bayliner 2850 Bounty, 1978 - 119' + CE + motor Bayliner 2850 Contessa Sedan Bridge, 1982 - 129' + CE + motor Bayliner 2850 Contessa, 1985 - 130' + CE + motor Silverton Flybridge Sedan, 1971 - 130' + CE + motor Bayliner Contessa Command Bridge, 1983 - 137' + CE + motor Sea Ray extended hard top, 1979 - 138' + CE + motor Chris-Craft 33 Sedan, 1973 - 139' + CE + motor Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Trojan Tri Cabin, 1974 - 152' + CE + motor Bayliner 2850 Contessa, 1985 - 156' + CE + motor Silverton Sport Bridge, 1976 - 159' + CE + motor Trojan F-30 Flybridge Express, 1978 - 159' + CE + motor Bayliner Encounter, 1977 - 165' + CE + motor Chris Craft 315 Commander, 1983 - 174' + CE + motor Sea Ray 300 SEDAN, 1976 - 174' + CE + motor Trojan F-30 Flybridge Cruiser, 1978 - 174' + CE + motor Trojan F-31 Flybridge, 1973 - 174 + CE + motor Bayliner 3150 Conquest Flybridge, 1979 - 175' + CE + motor Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Her er en link som omhandler dette med import av båt fra statene http://pub.tv2.no/nettavisen/bat/article373632.ece Hva som er lurt eller ikke får vel hver enkelte bedømme men jeg tror at selv om noen har brent seg gjelder dette i all hoved sak mindre tallet (tror jeg, ikke fakta) Jeg vet kun om en som har importert båt fra statene og han var kjempefornøyd med både båt og pris. Min mening er at hvis man skal fraråde folk å gjøre dette så får man dele sine dårlige erfaringer og det samme kan vel sies andre veien. Man kan ikke råde folk til å gjøre dette uten å kan svare for seg ved eventuelle spørsmål Hadde jeg hatt litt større pengebok hadde jeg nok vurdert en sak fra 60 tallet av mahogny uten motorer oppunder 30 fot Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Trophy Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Skal du ha billig CE-merking. Kjøp en båt som det er importert en del av for da ligger det meste klart hos den som gjør jobben. Ring Norstyle og be om tilbud. Der får du svar på alt du lurer på. Tlf ligger lenger fremme i tråden. Prisene på CE- merking har sunket en god del. Neste år blir det dobbelt så dyrt å CE-merke p.g.a at Veritas overtar godkjenningen av CE-merking. De fleste som har brent seg på import av båt fikk problemer p.g.a innskjerpingen av CE-merkinga. De fleste båtene som er eldre enn 1990 er ikke så bra som de ser ut på bildene. Det kan være lurt å investere 5000,- i en flybillett for å ta en titt på båten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
unknownuser Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 (redigert) Min mening er at hvis man skal fraråde folk å gjøre dette så får man dele sine dårlige erfaringer og det samme kan vel sies andre veien. Man kan ikke råde folk til å gjøre dette uten å kan svare for seg ved eventuelle spørsmål... <{POST_SNAPBACK}> Hva mer kan sies??? Det eksisterer allerede en tråd om katastrofene rundt USA-Import !Søk på dette og man får svar på problemene rundt import. Jeg ønsker INGEN oppi de problemene jeg har hatt IFBM med min import av Bayliner! mvh harBayliner Redigert 18.April.2005 av harBayliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Redd for det store stygge CE trollet? Prøv å finn en europeisk produsert båt, da faller hele CE problematikken vekk. Og finner du en med diesel så slipper du motor problematikken også. En diesel maskin er vel billigere i USA en tilsvarende maskin her? Vet det begrenser utvalget men det finnes. Og dersom man i tillegg tar bort de med de største motorene og tenker mer i retning deplasement skrog og lavere fart så blir ikke hk avgiften så voldsom heller. Historien om suksessimporten av Fairline 36 Turbo'en viser jo at det går an, dvs finne en kurant europeisk produsert båt med diesel motor (nå hadde jo denne 2 x 300 hk så hk avgiften slo jo kraftig inn da) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
saga Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 En nabo fikk nettopp en Bayliner (90-mod?) importert fra Statene hjem i hagen sin. Motoren hadde blitt plukket ut i Statene mot at de fikk beholde den. Har ikke rukket å spurt ham om formaliteten og eventuelle problemer rundt importen, men det viser i hvertfall at det går an. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 En nabo fikk nettopp en Bayliner (90-mod?) importert fra Statene hjem i hagen sin. Motoren hadde blitt plukket ut i Statene mot at de fikk beholde den. Lurer på om det ikke hadde hvert like greit å betale import avgift for så å selge den på rot hjemme, motoren altså Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
saga Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 (redigert) Lurer på om det ikke hadde hvert like greit å betale import avgift for så å selge den på rot hjemme, motoren altså <{POST_SNAPBACK}> Tja, mulig det, jeg kjenner ikke saken så godt. Det stod vist en V8 bensin i båten fra før. Den var vel på mellom 200-300 hk antar jeg. Hvor høy er hk-avgiften nå - 150-170 + mva? Da blir vel bare hkavgiften en plass mellom 40000 og 60000. I tillegg så vet man jo ikke tilstanden på motoren. Hvis man finner en nyere brukt båtmotor til salgs så kommer man jo unna avgiften med å kjøpe en slik. Ikke for det bruktprisene gjenspeiler jo nyprisene inkl. avgifter og det hele. Edit: fant ut at hk-giften er 135 + mva i 2005 så da blir avgiften på en motor mellom 200 til 300 hk en plass mellom 34000 og 51000. Redigert 19.April.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 (redigert) Ser at Veritas skal overta CE merkingene her i Norge, som bemerket så vil prisen da sannsynligvis stige til himmels. Etter min forståelse om CE merking, så er det ike et krav at denne skal utføres i Norge. Er det noen som har vurdert å ta inn båten via Sverige og samtidig få den CE merket der? Antar at dette vil bli billigere- Det er kun bruksanvisningen på båten som skal være på Norsk. De tekniske manualøene kan være på et europeisk språk. Se vedlegg om maskiner fra Arbeidstilsynet: c) Den tekniske dokumentasjonen - med unntak av bruksanvisningen - som det er vist til i nr. 3 ovenfor, skal være på norsk eller ett av de offisielle språkene i EØS-området. I En virksomhet eller et laboratorium antas å være kompetent dersom vurderingskriteriene fastsatt i de aktuelle harmoniserte standarder er oppfylt 0 Forskriften kunngjort i sin helhet etter omfattende endringer, jf forskrift 14 jan 1998 nr. 66. Redigert 19.April.2005 av kolberg2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 (redigert) Hvor CE-merkingen er utført er uvesentlig, så lenge det kan dokumenteres at den er utført av godkjent instans. Det har vært en del tilfeller der norske myndigheter har underkjent CE-merking fra USA, bl.a pga at firmaet som tilsynelatende har utført arbeidet ikke eksisterer, og andre uhumskheter. Tror jeg ville gått for rådet som ble gitt tidligere om å gå for en båttype som allerede finnes en del av og så fått merkingen utført av et norsk firma der du tross alt har en garanti for at arbeidet blir godkjent Redigert 19.April.2005 av gruff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 En nabo fikk nettopp en Bayliner (90-mod?) importert fra Statene hjem i hagen sin. Motoren hadde blitt plukket ut i Statene mot at de fikk beholde den. Lurer på om det ikke hadde hvert like greit å betale import avgift for så å selge den på rot hjemme, motoren altså <{POST_SNAPBACK}> Det vil ikke lønne seg hvis motoren ikke er nesten ny, ferskvannskjølt og med EFI, men hvis du får båten via Gøteborg kan du annonsere den til salgs i Sverige og skru den ut der før du tar båten inn til Norge. Da kan du kanskje finansiere en halv dieselmotor på denne måten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Batdilla Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 ...Etter min forståelse om CE merking, så er det ike et krav at denne skal utføres i Norge.Husk at prosessen med å få CE godkjenning som regel innebærer mye mer enn å få selve merket på båten og noen papirer som sier det er OK. F.eks. så skal det forefinnes manualer for alt mellom himmel og jord - og disse skal være på norsk. Det vil si den som gjør denne delen av jobben med å klargjøre båten for CE godkjenning må kunne norsk - i de tilfellene det ikke finnes helt like båter hvor manualen allerede er laget på norsk. Hvis du følger linken postet litt lengre opp i tråden til en artikkel i Nettavisen, vil du se det i snitt dreier seg om 150 sider med dokumentasjon (!!!!) som må være på norsk. Enkelt skal det ikke være. For egen del kan jeg tilføye at etter å ha lest at Veritas også skal inn i bildet og øke "avgiftene" med ytterligere 80 000,- eller mer, forsvinner fort tankene om en gunstig import. Legger man til en viss toleranse for uforutsette utgifter, kanskje egen reise til USA, osv, blir marginene for små til at dette er noe man bør sette igang med på bred basis. Kanskje i unntakstilfeller hvor man virkelig kommer over et kupp - men generelt sørger den norske stat for at heller ikke import av båt skal lønne seg. Dessverre. Så da blir det til å vente på Lotto gevinsten for undertegnedes del, og slår ikke den til i løpet av sesongen, tusler jeg vel i banken og drar på meg gjeld i egnet størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.