Jump to content

Mercruiser 4.2 D '98 modell lager periodiske rare lyder

wabby

Recommended Posts

Ja, så et problem kommer sjeldent alene. Rene mandagsbåten dette her.

Var ute å kjørte båten litt for noen dager siden og på vei hjem så begynte det å komme noen rare lyder fra motoren. Jeg sliter litt med beskrive lyden, men det kan kanskje være en lyd som kan ligne på rakling men også litt delvis viftereim når den starter å vibrere (ikke hyle).

Reima har fått en liten slitasjeskade (blitt litt smalere) etter at den fikk kjølevann over seg (en slange hoppet av). Verkstedet som leverte båten for litt siden tok på seg feilen og reparerte skaden. I tillegg til å legge om sjøvannet som lå for nære dynamoen. Etter denne reparasjonen så har jeg hatt en lengre tur fra kr.sand til Søgne og to småturer i fjorden. Det gikk bra, men så kom det lyder igjen.

Når lyden kom denne gangen, så tok jeg bare å endret turtallet, og lyden forsvant. Forbannet og tenkte helvetes viftereim.

Men når jeg kom i havn og åpnet motorrommet så kjentes reima stram ut. Kunne vri den på midten litt over 90 grader. Så jeg ble litt i tvil om lyden kom fra reima.

Sjekket kjøleveske og olje, alt så fint ut.

Tok en prøvetur igjen idag, 5 minutter ut fra havna kom lyden igjen. Men nå syns jeg den kunne kanskje ligne litt mer på en rakling, igjen så forsvant den ved endring av turtall. Så fikk en til å ta roret, og jeg åpnet motorrommet for å høre etter... Da selvfølgelig kom ikke lyden...

Jeg er veldig i tvil hva den raklingen/blafringen kan være. Men skal i alle fall bytte den reima så fort det lar seg gjøre. Men kan dette være ventiler eller annet som rakler periodisk?
Sliter svært med tilliten til denne motoren med tanke på alle problemene jeg har hatt med selger. Mercruiser 4.2 D '98 modell.

Kan også legge til at vanntemperaturen har alltid lagt litt under midten, men begge gangene lyden har kommet så har den vært mot midten av "normal" området og kanskje litt over midten, men godt innenfor. Tror dette har også litt med varmen i sjøen å gjøre, men kan kanskje være verdt å nevne.

Problemet mitt nå, er at jeg ikke tørr å kjøre lengre distanser med båten og jeg har store ønsker om å kjøre til både Lillesand og Risør.

Hei

Jeg har en kompis osm hadde en 4.2. den hadde periodiske klakkelyder/raklelyder/pingelyder som kom og gikk. Det var boltene til svinghjulet som hadde løsnet og slo istykker svingshjulskåpa. Disse smådelene laget lyd når de fløy rundt "inni der". Vet ikke om det er slik med din, men ville bare nevne det. Vi så tilsutt sprekk rundt svinghjulskåpen, nesten halveis rundt

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...