Jump to content

Blass blåfarge.


bjoernpl

Recommended Posts

Hei alle på båtplassen.

 

Lurte på om noen hadde noe tips til meg.

 

Jeg har en Saga 25 CC. Det er det lakkert et blått felt over fenderlista.

Den har blitt veldig blass av sola, er det noen mulighet at den kan få fargen tilbake.

 

Finnes det noe, noen som har noen tips.

Har prøvd å polere uten noen hell.

 

Håper noen positive tilbakemeldinger.

 

God Båtpuss.

Link to post
Share on other sites

En enkel og grei metode er å bruke Polytrol. Smør det inn et par ganger, la det trekke 15-20 minutter og tørk av det overflødige. Det må ikke være en hinne igjen utpå plasten! La det tørke til neste dag eller så, og påfør ett lag eller to med hardvoks oppå. Det holder nok ikke like lenge som lakkering, men det blir pent i alle fall den første sesongen. Og så er det jo lett å gjenta behandlingen neste år da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En enkel og grei metode er å bruke Polytrol. Smør det inn et par ganger, la det trekke 15-20 minutter og tørk av det overflødige. Det må ikke være en hinne igjen utpå plasten! La det tørke til neste dag eller så, og påfør ett lag eller to med hardvoks oppå. Det holder nok ikke like lenge som lakkering, men det blir pent i alle fall den første sesongen. Og så er det jo lett å gjenta behandlingen neste år da...

<{POST_SNAPBACK}>

b

 

Mange takk, Polytrol het det.......... En kompis av meg viste meg noen gamle (tidligere) oksyderte plast hagemøbler han hadde brukt "et stoff" på. Men var ikke kar om å huske hva "stoffet" het. Bare at det var noe med "Poly.." og at det ble solgt av noen som driver med lakk og olje.

 

Effekten på hagemøblene hans var utrolig bra. Mørk røde stoler som hadde vært nærmest hvite av elde ser fortsatt lekre og nesten nye ut nå året etter.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Polytrol er brukbart til det meste ja.. Men ikke til hvit plast/gelcoat, da det har en brunlig farge som lager skjolder på hvitt. Andre farger fungerer det utmerket på. Men husk hardvoks etterpå, da holder det mye lengre.

 

Bruker forøvrig Polytrol på alt det svarte på bilen, fungerer mye bedre enn alt annet jeg har prøvd før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rubbe ned stripa med autosol, dette er et topp stoff som gir varig resultat!!

 

Intruder

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes! Men, her kan det være behov for en skikkelig poleringsmaskin. Forrige båt hadde en brun bred stripe som "alle" hevdet at var umulig å ta opp igjen. Feil, den ble ganske så fin. Men, fy for en jobb. Etter Autosolbehandlingen kan det være lurt å gå over på vanlig rubbing, så polish og tilslutt en hardvoks (Autoglym bruker jeg).

 

Stripa vil bli mattere igjen etterhvert som du kommer ut på sesongen, vil være vesentlig enklere å polere opp neste gang.

 

Hvis du er "rå", kan du starte prosessen med slipepapir først. Vet proffene gjør det i svært vanskelige tilfeller. Men, da bør du søke råd fra andre enn meg!!

 

Lykke til.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...