Jump to content

Noen som kjenner eieren av denne seilbåten i Kristiansand/Bergen?

Roger og Olina

Recommended Posts

... tror ikke jeg skal driste meg til noe her..

Hvis du våger deg ombord så vil du finne et tau som går ut fra rulla helt i baugen og som sansynligvis ender i cockpiten.

Dra i det til seilet er rullet inn og sørg for å feste det tauet du dro i.

Skulle tro eieren er takknemlig for det.

Jeg skulle bare en liten tur ned til båten for å sette på lading, da jeg fikk se denne båten på nest nederste pir. Jeg gikk ned for å se om jeg kunne gjøre noe. Forsøkte meg litt frem, men nei. Ringte redningsselskapet som igjen prøvde å kontakte eieren. Men det var flere på brygga og ingen så ut til å bry seg en skit. En kar jeg pratet med, var mer irritert over bråket fra seilet enn å prøve å gjøre noe.

Jeg syntes faktisk mange var mer flinke til å hjelpe hverandre før. Nå er det mer å feie for egen dør... Jeg selv hadde vært veldig takknemlig om noen hadde gjort noe slikt for meg.

Mvh

Roger

Eier ma ha glemt å låse linen frem til Furlexen etter han rullet inn forseilet.

Når vinden røsker i SB/BB fall kan den lett få ut en flik forseil og da kommer fort hele sulamitten ut.

Kan være lurt å sikre ved å sette en tamp mellom øyet nede på forliket og pulpiten, så er man iallefall sikker.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Ja, bra gjort men nå ble litt skremt. Er det virkelig så at en ringer Redningstjenesten å legger ut foto på BPsen når en ser noe slik i stedet for å dra inn seilet eller slå et tau rundt det om en ikke skjønner hvordan det virker???

pettersand... Redningsselskapet har navnet på eier. De utgir ikke dette, men de tok kontakt med eier og de fikk tak i han til slutt.

Flott å bli kritisert for å ha gjort noe. Brygga var full av folk og ingen gadd å løfte en finger. Her på forumet er det mange som er innom i løpet av kort tid og jeg ser ikke problemet med å legge opp bilde. Så om du er skremt av dette, så sier dette mer om deg enn meg...

Eier ma ha glemt å låse linen frem til Furlexen etter han rullet inn forseilet.

Når vinden røsker i SB/BB fall kan den lett få ut en flik forseil og da kommer fort hele sulamitten ut.

Kan være lurt å sikre ved å sette en tamp mellom øyet nede på forliket og pulpiten, så er man iallefall sikker.

Jepp, pratet med båteieren og det var nettopp slik du beskriver det han fortalte meg hadde skjedd Geir :smiley:

Tror dessverre det er slik at de fleste bare hadde gått forbi.

at trådstarter faktisk får varslet eieren er bra, og godt gjort

selv om det skjer via redningstjenesten. i dette tilfellet helliger

målet alle midler :-)

selv hadde jeg gjort mitt ytterste for å sikre dette seilet

eller dra det inn om det var mulig..

Redigert av dude (see edit history)

Kjempeflott, eventuell kritikk lar du prelle av som vann på gåsa. Hadde du ment du kunne ordnet dette hadde du nok gjort det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hadde kanskje ikkje rørt noko ombord eg heller. Om man gjør noko feil eller andre har vert ombord på hærverk i forkant så ville eier vert mindre medgjørlig. Enten hadde eg gjort som trådstarter eller fått med nokon ombord slik at vi var to.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mange unnlater å rulle forseilet helt inn og lar det står igjen en god trekant duk som ikke er rullet inn. Er ikke furlingen gjort skikkelig fast og det blåser litt så er det fort gjort at hele seilet rulles ut.
Når du ruller inn forseilet så ikke stopp før skjøtene er surret et par runder rundt forstaget. Da minsker du sjansene for at noe slikt kan skje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...