Jump to content

Noen som kjenner eieren av denne seilbåten i Kristiansand/Bergen?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hadde iallefall ikkje hatt noke imot at andre gikk ombord og berga seilet mitt. I båthavna i dei tidene eg budde i båten gikk eg ombord i fleire båter og redda seil. Deriblandt ein der lina til rulla røyk rett av i storm. Da måtte eg få seilet ner og surre det på dekk.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Nå har jeg en del ganger vært med å sikre ting på båter hvor eier ikke har vært til stede, og jeg har ikke mist, sett andre gjøre det også, enten det gjelder fendre, fortøyninger, seil eller hva det skulle være. Er vi ikke båtfolk og skal hjelpe hverandre, eller skal vi ringer redningstjeneste, legge foto på nettet med båtnavn og full pakke i stedet for å gjøre en bagatell av en innsats som faktisk kunne ha berget en genoa til 20-30 båtpenger dersom det hadde blåst opp?? Dette er bare helt bak mål !

Jeg ville også vært betenkt med å begynne å tukle med tauverk og seil siden jeg som motorbåteier ikke har filla peiling på slikt.

Når ingen andre i umiddelbar nærhet er behjelpelig synes jeg trådstarter har handlet helt korrekt.

Som andre har påpekt kan slikt fort skje hvis man er uheldig og kan ikke se at bilde av båten her skal være utilbørlig.

Personlig ville jeg satt pris på om noen engasjerte seg slik hvis det var min båt som hadde problemer. Det er nok av ting som kan gå galt på en motorbåt også.

Bak mål? Jeg har ikke den minste anelse om hvordan en seilbåt fungerer.. att et seil kan gå ut sjøl er for min del helt ulogisk.. Trodde att alle seil måtte hivest opp,ikke ned.. Hadde kanskje tatt en runde i havna for å høre om der var noen som hadde peiling.

Men å begynne å rote med det selv hadde jeg aaaldri gjort.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)

Saken løste seg jo greit, hva er problemet?

Her er det vel båteier som har slurvet, og så skal den som prøver å hjelpe bli hengt ut??

Trådstarter har gjort en innsats som jeg regner med båteier er godt fornøyd med! Så får andre mene hva de vil. Makan...

Har dratt inn slike løpske seil mange ganger. Nokså vanlig

Viss man vet hva man styrer på med.. Ja! En hjelpsom nabo hjalp ei dame som hadde gått tom for drivstoff på bilen.. Kjørte hjem å henta 5 literen til plenklipperen.. Ca 50 000,- kom den hjelpa på.. skyldspørsmål og slikt tror jeg de stridest om ennå.. Det var en dieselbil ja.. å ingen av de hadde peiling på bil.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)

Er jo ikke sikkert alle seilbåteiere heller har kontroll på seilene, var i Oslo tidligere i uka og var med "Baronen" til Oscarsborg / Drøbak. Var vel sånn cirka 1 av 20 seilbåter som i det hele tatt hadde ei tøyfille oppe... Så virker som det er litt brysomt å gå for seil, eller ikke vet jeg.

Kanskje noen erfarne seilere kan vise til en link der vi andre kan plukke opp et tips eller to? Får kjøpe meg seilbåt når blir pensjonist.

Er jo ikke sikkert alle seilbåteiere heller har kontroll på seilene, var i Oslo tidligere i uka og var med "Baronen" til Oscarsborg / Drøbak. Var vel sånn cirka 1 av 20 seilbåter som i det hele tatt hadde ei tøyfille oppe... Så virker som det er litt brysomt å gå for seil, eller ikke vet jeg.

Kanskje noen erfarne seilere kan vise til en link der vi andre kan plukke opp et tips eller to? Får kjøpe meg seilbåt når blir pensjonist.

Var det noe større vind da?

Kjørte langs med Oslofjorden flere ganger i uka som gikk og da var det så flatt vann at energifaktoren = 0

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Nå har jeg en del ganger vært med å sikre ting på båter hvor eier ikke har vært til stede, og jeg har ikke mist, sett andre gjøre det også, enten det gjelder fendre, fortøyninger, seil eller hva det skulle være. Er vi ikke båtfolk og skal hjelpe hverandre, eller skal vi ringer redningstjeneste, legge foto på nettet med båtnavn og full pakke i stedet for å gjøre en bagatell av en innsats som faktisk kunne ha berget en genoa til 20-30 båtpenger dersom det hadde blåst opp?? Dette er bare helt bak mål !

Da er det veldig bra at båthavnen du ligger i har deg som er så flink til alt og kan alt... Slike som deg blir sikkert aldri fornøyd uansett.. Så du hadde sikkert kommet med noe gulp uansett hvordan jeg hadde gjort det. Båteier sa jeg hadde gjort det rette og han var veldig fornøyd. Det er det viktigste for meg.

@Roger og Olina; Bra gjort, selv om selvsagt det beste hadde vært bare å dra inn seilet. MEN kan man ikke med seilbåt, så har man ikke idè om hvordan det gjøres. Da spør man om hjelp. Jeg kunne ikke noe før jeg kjøpte seilbåt og hadde gjort akkurat som du- spurt etter hjelp. Det er for mange nisser på baatplassen som alltid kommer med sure oppgulp.

Bruk vest!

Man behøvde vel ikke å være altfor glup til å ta et tau rundt seilt dersom en ikke forstod att en måtte dra i ett annet tau som lå rundt en trommel for å rulle det opp. Og hva var hensikten med å legge dette tullet ut på BP med foto av båten når en i alle fall ringet Redningsskøyta for å få "assistanse". ?

Kjære kverulant pettersand: Hvis du leser det første innlegget en gang til så ser du at TS Ikke hadde fått tak i eieren, men hadde bedt om hjelp fra RS for å finne han/henne. Det er mange brukere her (ikke alle er kverulanter), så det er en viss sjanse for at noen kjente noen som kjente osv. Ta medisinen din nå å legg deg, dette blir for dumt. TS løste saken, eieren av båten ble fornøyd, hva er problemet ditt??? Er det RS sine ressurser du er bekyret for? Tror du de bruker tid på et slikt oppdrag hvis noen ligger i fjæresteinene og trenger hjelp?

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Da har du ikke skjønt budskapet, Kire. Vi lever i et samfunn hvor folk blir mer og mer egoistisk og heller ler av andres problemer enn å hjelpe til. Når TS da gjør en innsats for å hjelpe en ukjent båteier blir det helt feil å kritisere han fordi han ikke har noe forhold til seilbåter og genoa på rull. Det er nok pettersand sin hodeløse "gammel grinebiter kommentar" som provoserer folk og lager en tråd på 3 sider.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...