Jump to content

Noen som kjenner eieren av denne seilbåten i Kristiansand/Bergen?

Roger og Olina

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Trist at det har blitt sånn, men om folk går i stor bue forbi tomme båter i problemer må vel være i den tro at de er i et annet land en Norge, eller ikke kan slå en knute eller av andre grunner...så er det jo en god ting at RS brukes.

RS har en serviceavdeling som de helt sikkert ønsker mest mulig bruk av. Men om båten i trøbbel ikke er RS medlem eller i noe register må man vel rett og slett velge om en vil være hedersmann, dvs normal, eller gå forbi i frykt av å gjøre noe galt. Om jeg var redd ville jeg uansett valgt å prøve å fremskaffe hjelp, som TS gjorde. Og det er jo bra.

Om flere gikk forbi uten å gjøre en dritt så er det bare trist. Selv tar jeg gjerne ukjente på dekk for å flytte en fender, sikre noe osv om jeg ikke er i båten, skulle i grunnen bare mangle om ikke det er greit.

Har selv flyttet et par fendre og øst noen småbåter med motor før de sank oppigjennom uten å noen gang få negative tilbakemeldinger på det.

Når alt det er sagt så må jeg få lov å syns at det er rart om man ikke klarer/viljer å slå et tau rundt et seil. Men så lenge en skaffer hjelp/kontakt så må det også være bra og honnør for det. Men det vil jo være mer mas og tidkrevende enn å bruke ett minutt på å fikse det selv...

Fantastisk bra gjort å kritisere en som faktisk løste en problemstilling på, for seg, den mest effektive måten. Og i tillegg gjorde eieren både fornøyd og oppmerksom på faren ved ikke å feste tauet.

Man skal også ha i mente at hvis man selv ordner opp og fester blafrende seil så har man faktisk påtatt seg et ansvar. Jeg har ikke peiling på seilbåt og ville blitt særdeles i villrede. Synes faktisk Roger her var meget klartenkt og behjelpelig. Og når eier i tillegg roser ham for hjelpen så viser det at han gjorde nøyaktig det han burde gjort i denne situasjonen.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Alle veier fører til Rom heter det.

Men noen av veiene er kortere enn andre.

Så også i dette tilfellet.

Men trådstarter kom uansett til målet.

Og det var da det viktigste her, at seilet ble berget og (ytterligere?) skade ble forhindret?

Eller tar jeg feil her? :confused:

Sånne holdninger som dukker opp i denne tråden her er jo med på å drepe motivasjonen til å hjelpe andre, ikke minst ukjente personer som ikke er til stede.

Den viktigste lærdommen i denne tråden blir jo at samme hva du gjør, så skulle du gjort det annerledes.

Og for guds skyld, ikke skriv om det på battplassen.no. :headbang:

Full honnør til Roger og Olina som gjorde noe! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Guest Avmønstret#

Det viktige er at noe ble gjort.

Det som ødelegger er de som påstår tull og vrøvl om ansvar hvis man slår et tau rundt et seil, flytter en fender eller noe.

Det er reinspikka tull, eller kanskje en elendig unnskyldning for å ikke gjøre noe selv.?

Om en kan hjelpe så er det bare å trø til. Dumme ideer og teorier hjelper ikke en døyt.

.......

Å be om hjelp fra feks RS eller andre er også fullgodt. Å gå forbi uten å gjøre noe er det ingen unnskyldning for.

Etter min menig er det et grunnleggende problem her på BP at en opptrer anonymt og dermed mener en kan lire av seg sjikane og tullball i bøtter og spann, og derfor er denne bagatellen blitt tre sider.

Jeg skrev innledningsvis at det var bra at trådstartene gjorde noe, men stilte meg nokså uforstående til ikke å bruk av ca 3 min på å løste problemet selv, men kontaktet Redningstjenesten. Fremdels er det ikke kommet noe forklaring på hvorfor båten m/navn legges ut som foto, og med flagrende seil her på BPsen. At seilte rullet seg ut var vel nokså opplaget et uhell, noe som kan skje hvem som helst. Hva var hensikten da?

Jeg anser meg ferdig med mine kommentarer i denne saken, men kjenner jeg noe av typene her rett er nok ikke siste ordet sagt ...Kjør i vei, men uten mei ;-)

Om man ikke har peiling på hvordan et seil taes/rulles/samles inn så er det ikke like enkelt for oss uvitende å gjøre så mye.. Selv om det sikkert er veldig enkelt..

God innsats av Roger!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Var det båten din eller pettersand?

Har aldri vært ombord i en seilbåt, og hadde da heller aldri gått ombord for så å begynne å løsne å dra i tau som lett kunne gjort vondt være.

Synes det var bra jobba av trådstarter, og hadde gjort akkurat det samme selv.

Man behøvde vel ikke å være altfor glup til å ta et tau rundt seilt dersom en ikke forstod att en måtte dra i ett annet tau som lå rundt en trommel for å rulle det opp. Og hva var hensikten med å legge dette tullet ut på BP med foto av båten når en i alle fall ringet Redningsskøyta for å få "assistanse". ?

Hei Pettersand. Om du leser det jeg har skrevet, så får du forklaringen på dine spørsmål. Det jeg gjorde var i beste mening og intet annet.

Mvh

Roger

Det er 3 ting som utmerker seg i denne tråden:

1. At Roger og Olina tok seg bryet med prosedyren å få tak i eier og gitt beskjed.

2. At pettersand som briefer med seilbåt i avataren ikke skjønner at det ikke er en selvfølge at folk som ikke seiler blir rådville mht til hvordan ett rulleforseil funker. Utover det så vil jeg ikke ha noe som helst dialog med nevnte pga hans holdninger til folk som hjelper.

3. VAR DET IKKE EN ENESTE SEILER SOM GIKK FORBI SOM KUNNE BRYDD SEG???!

All honnør til Roger og Olina!!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Har ved et par anledninger rullet inn fokka/genoaen på båter i havna der innhalet har løsnet, den ene gangen før jeg var kjent med slikt selv. Hadde absolutt ikke blitt sur om noen hadde gjort det samme ombord hos meg for å redde seilet. Men hadde de ikke kunnet med det, og vært redde for å gjøre mer skade enn gagn, hadde jeg også blitt glad om de hadde tatt seg bryet å komme i kontakt med meg slik at jeg fikk fikset opp ting selv.

Gjerne det i etterpåklokskapens navn kan sies det kunne ha vært lettere (og gått raskere) om du hadde gått bort og sett om du fant ut av hvordan det gikk an å rulle inn seilet selv. Men det viktigste her var at du var den som brydde deg og faktisk tok tak, gjorde en innsats og fikk ordnet opp :thumbsup: Det at du fikk tak i eier sparte ham sannsynligvis for mye irritasjon og tap.

..........................

Man skal også ha i mente at hvis man selv ordner opp og fester blafrende seil så har man faktisk påtatt seg et ansvar. ............

:nonod: Man skal unngå ansvar ved å ikke hjelpe andre .......

Det viktige er at noe ble gjort.

Det som ødelegger er de som påstår tull og vrøvl om ansvar hvis man slår et tau rundt et seil, flytter en fender eller noe.

Det er reinspikka tull, eller kanskje en elendig unnskyldning for å ikke gjøre noe selv.?

Om en kan hjelpe så er det bare å trø til. Dumme ideer og teorier hjelper ikke en døyt.

.......

Å be om hjelp fra feks RS eller andre er også fullgodt. Å gå forbi uten å gjøre noe er det ingen unnskyldning for.

:yesnod: Nemlig!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Guest Avmønstret#

Liker ikke tendensene til meningstyrrani i denne tråden. Syns alle meningene er like berettiget.

TS har fått ros og ris, de tåles garantert og må tåles på et forum.

Uansett hva som ble ment her så tok TS tak og gjorde det riktige. Noen ville gjort det anderledes men det spiller ingen rolle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...