Jump to content

Motor montert for høyt? Liten propell?


Winjo72

Recommended Posts

Har en Hansvik 455 sport, med 1999 Mercury 75 med 12 3/4 - 21 alupropell. Fikk 40 knop med gps her om dagen, men turtallet var nok for høyt. Motoren skal maks ha 5250 omdr. Men hadde nok 5300-5400 på topp, uten at den kaviterte. Noen som vet hvilken stålpropell som er best for min båt? Er opptatt av fart, så bør ha en med bra cup. :thumbsup:

Underkant av kavitasjonsplata er ca 5 - 5,5 cm over bunn, og medregnet kjølbeslaget, bortimot 6 cm? Men det er jo bare 1,5 - 2 cm bredt. Men synes 5 cm er noe høyt? Stod slik da jeg kjøpte den i sommer. Det er fem hull på motorbraketten, og den står montert på hull fire fra toppen og ned. Altså tre hull å senke på. Har lyst å senke ett hull eller to. Noen meninger om dette? Det er ca 5,5 cm mellom hull fire og og hull en, som da sikkert gir en kavitasjonsplate i flukt med bunn. :smiley:

 

Noen tips hvor de selger rimelige og gode stålpropeller? Har søkt litt på Ebay og USA, i tillegg her til lands.

Link to post

koster jo lite å forsøke å senke et hull. kan være at den økte motstanden blir kompensert av mindre slipp på propellen, slik at du beholder farta men mister bittelitt turtall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

koster jo lite å forsøke å senke et hull. kan være at den økte motstanden blir kompensert av mindre slipp på propellen, slik at du beholder farta men mister bittelitt turtall.

Regner du ut slippen på oppgitte data, er den bortimot 0%, og kan vel derfor ikke bli så mye lavere. Spørs om det ikke er bedre å låne noen propeller med større stigning for å teste. Evt kjøpe en kurant alu propell med større stigning, feks mercury blackmax.

Link to post

Ingen vits å senke motoren hvis du allikevel skal bytte til stålpropell, de trives jo bedre i høyden da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingen vits å senke motoren hvis du allikevel skal bytte til stålpropell, de trives jo bedre i høyden da.

Så høyt som dette? Nå er topp propellblad et par cm over bunnen, men det er kanskje greit? Vet dette kan være en vitenskap med mye testing, men skal det være optimalt må det til! Tips om type propell da?

Link to post

ja jeg testet med plata 5 cm over bunnen og det funket, men senket den til 3 cm over bunnen så jeg slipper å trimme inn motor før sving.

Men kommer jo an på bunnvinkel og avstand fra båtbunn til motor, og sikkert flere faktorer som båtens helhet, tyngdepunkt osv.

Med 3-blads alu funker ikke dette. Heller ikke med alle 3 blads stål. Men med 4 blads alu eller 4 blads stål tåles en slik høyde til en viss grad.

Spesiellt for den toppfartsinteresserte.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja jeg testet med plata 5 cm over bunnen og det funket, men senket den til 3 cm over bunnen så jeg slipper å trimme inn motor før sving.

Men kommer jo an på bunnvinkel og avstand fra båtbunn til motor, og sikkert flere faktorer som båtens helhet, tyngdepunkt osv.

Med 3-blads alu funker ikke dette. Heller ikke med alle 3 blads stål. Men med 4 blads alu eller 4 blads stål tåles en slik høyde til en viss grad.

Spesiellt for den toppfartsinteresserte.

 

bilde

Takker for bra svar og flott bilde! Men mistet du mye fart når du senket motoren fra 5 til 3 cm? Man kan kanskje trimme mere ut når motoren senkes litt?

 

Når jeg kjøper propell, er det normalt å vurdere annen diameter og? Eller er det kun vridningen som er interessant?

 

Ellers, kan trimplan være noe å tenke på i forhold til vobling/chine walk? Eller kan slikt bli bedre med en god stålpropell i riktig høyde?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...