Winjo72 Startet 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2014 Har en Hansvik 455 sport, med 1999 Mercury 75 med 12 3/4 - 21 alupropell. Fikk 40 knop med gps her om dagen, men turtallet var nok for høyt. Motoren skal maks ha 5250 omdr. Men hadde nok 5300-5400 på topp, uten at den kaviterte. Noen som vet hvilken stålpropell som er best for min båt? Er opptatt av fart, så bør ha en med bra cup. Underkant av kavitasjonsplata er ca 5 - 5,5 cm over bunn, og medregnet kjølbeslaget, bortimot 6 cm? Men det er jo bare 1,5 - 2 cm bredt. Men synes 5 cm er noe høyt? Stod slik da jeg kjøpte den i sommer. Det er fem hull på motorbraketten, og den står montert på hull fire fra toppen og ned. Altså tre hull å senke på. Har lyst å senke ett hull eller to. Noen meninger om dette? Det er ca 5,5 cm mellom hull fire og og hull en, som da sikkert gir en kavitasjonsplate i flukt med bunn. Noen tips hvor de selger rimelige og gode stålpropeller? Har søkt litt på Ebay og USA, i tillegg her til lands. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 koster jo lite å forsøke å senke et hull. kan være at den økte motstanden blir kompensert av mindre slipp på propellen, slik at du beholder farta men mister bittelitt turtall. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Leve Norge Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 koster jo lite å forsøke å senke et hull. kan være at den økte motstanden blir kompensert av mindre slipp på propellen, slik at du beholder farta men mister bittelitt turtall. Regner du ut slippen på oppgitte data, er den bortimot 0%, og kan vel derfor ikke bli så mye lavere. Spørs om det ikke er bedre å låne noen propeller med større stigning for å teste. Evt kjøpe en kurant alu propell med større stigning, feks mercury blackmax. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Ingen vits å senke motoren hvis du allikevel skal bytte til stålpropell, de trives jo bedre i høyden da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Winjo72 Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Ingen vits å senke motoren hvis du allikevel skal bytte til stålpropell, de trives jo bedre i høyden da. Så høyt som dette? Nå er topp propellblad et par cm over bunnen, men det er kanskje greit? Vet dette kan være en vitenskap med mye testing, men skal det være optimalt må det til! Tips om type propell da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) ja jeg testet med plata 5 cm over bunnen og det funket, men senket den til 3 cm over bunnen så jeg slipper å trimme inn motor før sving. Men kommer jo an på bunnvinkel og avstand fra båtbunn til motor, og sikkert flere faktorer som båtens helhet, tyngdepunkt osv. Med 3-blads alu funker ikke dette. Heller ikke med alle 3 blads stål. Men med 4 blads alu eller 4 blads stål tåles en slik høyde til en viss grad. Spesiellt for den toppfartsinteresserte. Redigert 26.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Winjo72 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 ja jeg testet med plata 5 cm over bunnen og det funket, men senket den til 3 cm over bunnen så jeg slipper å trimme inn motor før sving. Men kommer jo an på bunnvinkel og avstand fra båtbunn til motor, og sikkert flere faktorer som båtens helhet, tyngdepunkt osv. Med 3-blads alu funker ikke dette. Heller ikke med alle 3 blads stål. Men med 4 blads alu eller 4 blads stål tåles en slik høyde til en viss grad. Spesiellt for den toppfartsinteresserte. Takker for bra svar og flott bilde! Men mistet du mye fart når du senket motoren fra 5 til 3 cm? Man kan kanskje trimme mere ut når motoren senkes litt? Når jeg kjøper propell, er det normalt å vurdere annen diameter og? Eller er det kun vridningen som er interessant? Ellers, kan trimplan være noe å tenke på i forhold til vobling/chine walk? Eller kan slikt bli bedre med en god stålpropell i riktig høyde? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 I propellstørrelsene vi snakker om her er det gjerne ikke så mange diametre å velge i. Så jeg vil si stigning + utforming er det man bør konsentrere seg om Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Winjo72 Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 I propellstørrelsene vi snakker om her er det gjerne ikke så mange diametre å velge i. Så jeg vil si stigning + utforming er det man bør konsentrere seg om Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.