Jump to content

Motorlanterne eller topplanterne


Lazyjack

Recommended Posts

Det virker som begrepet "motorlanterne" er i ferd med å overta for det vi tidligere kalte "topplanterne" og som fortsatt er begrepet Sjøveisreglene opererer med. Det benyttes nå også motorlanterne i undervisningssammenheng(Båtførerprøven og D5(L) hører jeg fra de som nylig har gjennomgått dette.

På engelsk benyttes vel både masthead og steam light/lantern så hva er det riktige på norsk?

Link to post

Du skal tenne topplanterna / heise trekant med spissen ned om du fortsatt har seilene oppe når du bruker maskinkraften til fremdrift.

Om motoren går eller ikke er irrelevant for signalbruken, du går ikke for motor når giret står i fri, f.eks. for å lade. Du er kun motorbåt når maskinkraften brukes til fremdrift.

 

En båt som bruker motorkraft er en motorbåt. Sjøveisreglene om retten til veien endrer seg brått fra seil til motor. Særlig relevant er det med dagsignalet for motorseiling. Noen steder (f.eks. Tyskland) kan du bli bøtelagt for ikke å vise det.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Hos oss er det når motoren startes, men i praksis vil det gå et minutt eller tre før den er tent.

 

 

Sjøveisreglene om retten til veien endrer seg brått fra seil til motor.

 

La oss si. Jeg ligger godt i sporet. 7-8 m/s og alt oppe. Bestemmer meg så for å gjøre klar til å berge seil, starter motor og henger kona opp/ned.

Så kommer det en og utfordrer på vike plikt, og jeg må vike brått til le.

Hva tror dere skjer?

Link to post

Tar jeg feil når jeg mener at en motorlanterne skal lyse i en sektor. Mange inkl. meg selv har en rundtlysene lanterne i toppen som vel egentlig bare er en ankerlanterne? Forresten kjøpe jeg for noen å siden en kraftig led-lampe på Biltema som jeg bruker som ankerlanterne, da jeg synes en lanterne i toppen av masta blir for høy og kanskje ikke helt i "blikksektoren" for mange.

Link to post

Tar jeg feil når jeg mener at en motorlanterne skal lyse i en sektor. Mange inkl. meg selv har en rundtlysene lanterne i toppen som vel egentlig bare er en ankerlanterne?

 

Rundtlysende hvit kan brukes som ankerlanterene, men kan også brukes som kombinert topp-/akterlanterne på båter med lengde under 12 meter.

 

Her er forøvrig sjøveisreglenes definisjon på topplanterne:

Regel 21. Definisjoner

a) Topplanterne betyr en lanterne med hvitt lys plassert i fartøyets senterlinje og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader og slik anbrakt at den lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side av fartøyet.

 

 

Forskjellen på seilfartøy og maskindrevet fartøy går også klart frem av sjøveisreglenes definisjoner i Regel 3:

 

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

 

b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri.

c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Dette burde være både enkelt og tydelig for de fleste, men det registreres at enkelte har sine private definisjoner.

 

 

 

 

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

 

 

 

La oss si. Jeg ligger godt i sporet. 7-8 m/s og alt oppe. Bestemmer meg så for å gjøre klar til å berge seil, starter motor og henger kona opp/ned.

Så kommer det en og utfordrer på vike plikt, og jeg må vike brått til le.

Hva tror dere skjer?

 

Den er en utfordring, den burde man bringe opp for en lærer på at kurs. Du viser klart med signaler at du jo går for motor og da skal du jo ikke ha problemer med å falle av til le. Men : en skikkelig jibb er jo direkte farlig! Man bør ha ting klart før man henger opp konen. Stramme inn storseilet helt før du setter opp signalet ?

 

Uansett bør man tenke gjennom rekkefølgen av mulig hendelser og forholde seg deretter.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Det som hadde skjedd er at jeg hadde kommet meg kvartveis gjennom tørnen, fått en rorstall, snurret rundt og baugen hadde pekt 180 grader fra det som var intensjonen. Ved 7-8 m/s utvikler riggen mer kraft en motoren er i stand til. Så lenge riggen trekker, må båten behandles som et seilfartøy.

Dette er en regel fra det 18. århundre som etterpå er blitt definert og tolket av skrivebordskapteiner blottet for kunnskap og praktisk erfaring.

For min egen og andres sikkerhet viser jeg aldri noen slike signaler.

Link to post

Når en seilbåt har motoren i gang er den en motorbåt for andre farende. Noe annet begrep må være nonsens. Da vil andre sjøfarende se at seilbåten går med motor. Om den er i gear eller ei vet kun de ombord i seilbåten. Regner med en lang diskusjon om dette da begrepet å gå for motor er et vidt begrep. Vet at mange seilbåter tøyer begrepet her. Om problemet er stort? Neppe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...