Lazyjack Startet 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2014 Det virker som begrepet "motorlanterne" er i ferd med å overta for det vi tidligere kalte "topplanterne" og som fortsatt er begrepet Sjøveisreglene opererer med. Det benyttes nå også motorlanterne i undervisningssammenheng(Båtførerprøven og D5(L) hører jeg fra de som nylig har gjennomgått dette. På engelsk benyttes vel både masthead og steam light/lantern så hva er det riktige på norsk? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 "Motorlanterne" kan være en grei nok beskrivelse på den lanternen som seilbåter skal tenne når de starter fremdriftsmotor og dermed går over fra å være seilfartøy til maskindrevet fartøy.Men det er fortsatt "Topplanterne" som er den korrekte betegnelsen, slik som den defineres og brukes i sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Og når er den overgangen? Når motoren startes? Når motoren settes i gear? Når seilene ikke lenger begrenser manøvreringsmuligheter? Når stor seilet er nede? Når genoa er nede? Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Det er jo ikke bare uproblematisk at man skal endre en godt innarbeidet terminologi. I såfall bør også lovverket oppdateres. Og hvilken mening gir det for motorbåter å kalle den motorlanterne? Er man kanskje i ferd med å snikoverføre topplanternenavnet til ankerlanternen? Mange skulle nok ønske seg det;) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 Og når er den overgangen? Hos oss er det når motoren startes, men i praksis vil det gå et minutt eller tre før den er tent. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Du skal tenne topplanterna / heise trekant med spissen ned om du fortsatt har seilene oppe når du bruker maskinkraften til fremdrift. Om motoren går eller ikke er irrelevant for signalbruken, du går ikke for motor når giret står i fri, f.eks. for å lade. Du er kun motorbåt når maskinkraften brukes til fremdrift. En båt som bruker motorkraft er en motorbåt. Sjøveisreglene om retten til veien endrer seg brått fra seil til motor. Særlig relevant er det med dagsignalet for motorseiling. Noen steder (f.eks. Tyskland) kan du bli bøtelagt for ikke å vise det. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Hos oss er det når motoren startes, men i praksis vil det gå et minutt eller tre før den er tent. Sjøveisreglene om retten til veien endrer seg brått fra seil til motor. La oss si. Jeg ligger godt i sporet. 7-8 m/s og alt oppe. Bestemmer meg så for å gjøre klar til å berge seil, starter motor og henger kona opp/ned. Så kommer det en og utfordrer på vike plikt, og jeg må vike brått til le. Hva tror dere skjer? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Tar jeg feil når jeg mener at en motorlanterne skal lyse i en sektor. Mange inkl. meg selv har en rundtlysene lanterne i toppen som vel egentlig bare er en ankerlanterne? Forresten kjøpe jeg for noen å siden en kraftig led-lampe på Biltema som jeg bruker som ankerlanterne, da jeg synes en lanterne i toppen av masta blir for høy og kanskje ikke helt i "blikksektoren" for mange. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Tar jeg feil når jeg mener at en motorlanterne skal lyse i en sektor. Mange inkl. meg selv har en rundtlysene lanterne i toppen som vel egentlig bare er en ankerlanterne?Lanternen som viser at du går for motor (båter over 12m?) skal vel dekke samme sektor som den røde og grønne lanternen, dvs. 225 grader fremover. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Poseidon Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) Tar jeg feil når jeg mener at en motorlanterne skal lyse i en sektor. Mange inkl. meg selv har en rundtlysene lanterne i toppen som vel egentlig bare er en ankerlanterne? Rundtlysende hvit kan brukes som ankerlanterene, men kan også brukes som kombinert topp-/akterlanterne på båter med lengde under 12 meter. Her er forøvrig sjøveisreglenes definisjon på topplanterne: Regel 21. Definisjoner a) Topplanterne betyr en lanterne med hvitt lys plassert i fartøyets senterlinje og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 225 grader og slik anbrakt at den lyser fra rett forover til 22,5 grader aktenfor tvers på hver side av fartøyet. Forskjellen på seilfartøy og maskindrevet fartøy går også klart frem av sjøveisreglenes definisjoner i Regel 3: Regel 3. Alminnelige definisjoner I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen: b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri. c) Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt. Dette burde være både enkelt og tydelig for de fleste, men det registreres at enkelte har sine private definisjoner. Redigert 26.Juli.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
haugi Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Det virker som begrepet "motorlanterne" er i ferd med å overta for det vi tidligere kalte "topplanterne" Aldri hørt uttrykket før, for meg er det topplanterne. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 La oss si. Jeg ligger godt i sporet. 7-8 m/s og alt oppe. Bestemmer meg så for å gjøre klar til å berge seil, starter motor og henger kona opp/ned. Så kommer det en og utfordrer på vike plikt, og jeg må vike brått til le. Hva tror dere skjer? Den er en utfordring, den burde man bringe opp for en lærer på at kurs. Du viser klart med signaler at du jo går for motor og da skal du jo ikke ha problemer med å falle av til le. Men : en skikkelig jibb er jo direkte farlig! Man bør ha ting klart før man henger opp konen. Stramme inn storseilet helt før du setter opp signalet ? Uansett bør man tenke gjennom rekkefølgen av mulig hendelser og forholde seg deretter. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Det som hadde skjedd er at jeg hadde kommet meg kvartveis gjennom tørnen, fått en rorstall, snurret rundt og baugen hadde pekt 180 grader fra det som var intensjonen. Ved 7-8 m/s utvikler riggen mer kraft en motoren er i stand til. Så lenge riggen trekker, må båten behandles som et seilfartøy. Dette er en regel fra det 18. århundre som etterpå er blitt definert og tolket av skrivebordskapteiner blottet for kunnskap og praktisk erfaring. For min egen og andres sikkerhet viser jeg aldri noen slike signaler. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Jeg har lært at topplanterne ikke skal tennes før seilene er nede, fordi lyset da til tider blir hindret av seilet og da lett kan misforstås som lys fra et fyr e.l. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Astor Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Når en seilbåt har motoren i gang er den en motorbåt for andre farende. Noe annet begrep må være nonsens. Da vil andre sjøfarende se at seilbåten går med motor. Om den er i gear eller ei vet kun de ombord i seilbåten. Regner med en lang diskusjon om dette da begrepet å gå for motor er et vidt begrep. Vet at mange seilbåter tøyer begrepet her. Om problemet er stort? Neppe. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
millisivert Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Eneste jeg lurer på er hva du har tenk å si ved en eventuell kollisjon? "Jeg syntes jeg hørte motorlyd, så da dreit jeg i vikeplikten"?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.