Ulk Boble Startet 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2014 Hei, dette er min første post her, og det passer i grunnen med at jeg også er ganske fersk i den "maritime" verdenen, med unntak av noen år med båt i mine yngre dager. Jeg er nå 34. Nå har jeg anskaffet meg en tresnekke med 10 hk sabb diesel. Det er en vakker båt med mye sjel, men hun trenger noen strøk med maling og litt makeover her og der, og det er slik jeg vil ha det. Jeg liker tanken på å fikse, pusse og male selv, for å "forene" sjelen i båten med min egen personlighet. Mye heller det, enn å kjøpe en strøken "porselens-havfrue" hvor jeg så vidt hadde våget å ta i roret. Nei, da foretrekker jeg heller en litt robust og sjarmerende snekke, med den legendariske Sabben. :) Så motivasjonen er der, men når det gjelder kunnskap? Vel, den er en anelse snever. Jeg absorberer til meg alt av kunnskap jeg kommer over, men det er ikke alltid så enkelt. Det blir ofte noen ord vekslet med de lokale ulkene i havnen, og en enda større andel "googling", som ofte fører meg inn her faktisk. Ellers har jeg også kommet over en gammel "bruksanvisning" for Sabben min. Det er et slags hefte fra 90-tallet, og kvaliteten er så som så. Hvis man deler "tresnekke" opp i tre utfordringer som krever kunnskap, kan man vel si det mekaniske, det elektriske og treverket, eller selve båten. Ingen av disse tre er noe jeg hadde bestått noen eksamen i. Det er litt dumt, for viljen til å lære er der, men jeg vet at dersom omtrent hvilken som helst utfordring hadde dukket opp i denne fasen, hadde jeg stått igjen som et spørsmålstegn. Jeg skjønner jo at jeg må være en anelse tålmodig og dette, men er kin på å komme i gang med å KUNNE tingene på egenhånd. Og da er slike forum som dette svært behjelpelige. Derfor valgte jeg å registrere meg. Jeg ønsker i dette første innlegget å skrive en del problemstillinger jeg har pr dags dato, selv om mange av dere trolig ser på det som bagateller. Båten er i en trutningsfase, og har vært det i en uke nå, etter lengre tid på land. Jeg tror faktisk den har vært på land i over et tiår, og har derfor tatt inn en del vann etter at den kom på sjøen for en uke siden. Dog, den har stadig tatt inn mindre og mindre vann, og jeg ser markant forskjell for hver dag som går. Men fremdeles tar den inn litt for mye til at jeg finner roen, og jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvor lang tid det tar før jeg kan regne den som hundre prosent trutnet? Det er jo rekordsommer, og varmt i vannet. Jeg hadde håpet dette skulle redusere tiden litt. :) Men hvor lang tid bør det gå før jeg kan sette motoren på full gass, og båten er ferdig trutnet, uansett? 2) Under trutningsprossessen har det såklart blitt lenset svært mye, både med en elektrisk biltema-pumpe, og en av disse klassiske, manuelle håndpumpene som er bak på snekken. Sistnevnte var faktisk den jeg stolte mest på, da jeg var usikker på den elektriske delen i båten. Men plutselig en dag fikk den manuelle lensepumpen nok av hardkjøret mitt, og virket å løsne. Den gikk bare løst opp og ned, uten at den hadde noen som helst pumpende effekt. Er det noen som har peiling på dette? Jeg fikk beskjed om at den hadde gjenger, og at jeg skulle vri den med klokken. Dette har jeg gjort, uten hell. Den er fremdeles løs, og jeg lurer på om jeg kan demontere den på et vis, og hvordan dette gjøres. Er den ødelagt, eller er det bare noe i den som må skrues fast? Jeg har ikke overdrevet når jeg har pumpet. Så jeg mener den burde ha tålt såpass. :) 3) Jeg ELSKER Sabb Diesel, og jeg er livredd for at jeg skal gjøre noe feil med den eller noe annet i båten. Med andre ord, så har jeg lyst å ta så godt vare på både motor og båt som mulig, men når jeg starter motoren, har jeg alltid følelsen av at det er noe jeg har gjort feil, eller glemt, fordi jeg ikke har så mye kunnskap. Men det jeg pleier å gjøre ved oppstart, er at jeg først kjører på med 5-7 støt mineralmotorolje i den hetten/koppen, og deretter fyller jeg selve koppen rundt. Så vrir jeg disse grease-greiene 1,5 ganger. Så starter jeg motoren. Er det noe annet jeg skal gjøre i forbindelse med oppstart? 4) Det elektriske i båten fungerer ikke. Jeg vet at det finnes el-start, lanterner, innebelysning og en del målere på instrumentpanelet, men ingen av disse tingene fungerer. Eller jeg vet rett og slett ikke om de er koblet til batteriet engang. Så lite peiling har jeg. Men jeg vet jo at den elektriske lensepumpen fungerer? Så derfor skjønner jeg ikke helt hva som er problemet. Her har jeg minimalt med kunnskap, og er lite begeistret av tanken av å bli grillet i båten, fordi jeg fikler med elektrisitet. Med andre ord: Når jeg ser på dette batteriet, ser jeg et batter og en haug med ledninger. Der stopper min kunnskap, og jeg tror de fleste er enige om at jeg bør overlate dette i hendene til mer kyndige. Jeg vet ikke engang hvordan man lader et slikt batteri. Men jo, det hadde vært hyggelig å beherske dette. Tanken på en opplyst snekke en mørk natt, med radio i bakgrunnen, frister. Selv om parafinlampe og gamle brev er mer sjørøver-aktig. Det er en stil jeg har lagt meg til etter at jeg fikk båt. :) Men seriøst: Hvor mye kan man anta at en slik overhaling ville ha kostet? Å få skiftet ut omtrent alt utenom panelet og instrumentene, lanterner osv. Jeg snakker om å bytte ut batteri og alle ledninger, samt at andre utfører dette. Hva vil dette koste? 5) Hadde jeg hatt lov å kjøre båten dersom jeg ikke hadde hatt båtførerbevis? Den er 25 fot, og har 10 hk. Hvilke andre ting er påbudt på en slik båt? Jeg vet redningsvest, men er det andre ting som er ulovlig eller påbudt? Rus behøves ikke nevnes. Tenker mer på om det er noen rare, merkelige regler som man kanskje ikke vet om eller tenker over. Dette spørsmålet var mer generelt, men greit å vite. 6) Motoren min ser ganske fin og strøken ut, men jeg ser at det er en pittepitteliten tendens til rust noen steder. Dette liker jeg ikke, da jeg hører at rust kan sammenlignes med kreft, med tanke på spredning og sånt. Det er foreløpig bare snakk om noen brune prikker på noen områder av de ytterste lagene på motoren, og ser nærmest ut som støv. Men ville det vært lønnsomt å få det fjernet før pesten sprer seg? :) For eksempel lett med en stålbørste? Føler jeg at jeg har stilt over 6 dumme spørsmål nå? 7) Hvis man får motorstopp, la oss si i byfjorden, og land er i sikte, men allikevel ganske langt og slitsomt med en åre i snekke; Er det da overdramatisk og sløsing med ressurser å ringe etter hjelp, eksempelvis til RS? Tanken på å drive mot skarpe klipper eller andre ting er lite fristende, og jeg tror jeg hadde fått lettere panikk hvis motorstopp. For jeg er langt ifra dreven nok til å begynne å fikse motoren selv, på dette stadiet. 8) Hvordan har promillegrensen blitt nå i år 2014? Sist jeg hørte, var den 0.8. Hvor mange øl er dette for den gjennomsnittslige mann? Dumt spørsmål kanskje, men jeg synes bare den grensen høres litt høy ut. 3-4 små pils høy, kanskje 5. Men sånn er jeg. 9) Jeg er glad i å være i trebåt på vinteren, spesielt når det er iskaldt. Da liker jeg å fiske. Akkurat inne på dette temaet har jeg hørt ufattelig mange kontra-meldinger, så jeg håper at det kan bli oppklart 1 gang for alle: Noen hevder at trebåter absolutt bør stå på land om vinteren, mens andre nærmest virker å mene at trebåter ikke hører hjemme på land i det hele tatt, med unntak av dager for vedlikehold osv. Men hvis jeg i de kalde vintermånedene hadde anskaffet meg landstrøm, og hadde en varmekilde i båten da den lå til land, og en annen varmekilde ved turer ( hvis nødvendig?) Jeg liker jo ikke tanken på at treverket skal sprekke/sprenge pga frost, men det er da sannelig mange trebåter til sjøs om vinteren? Ikke vet jeg. 10) Jeg er i ferd med å male båten innvendig, og har gått for malingen shipolin. Jeg har planer om å male dørken i A-base shipolin i 2-3 strøk, og lurer på om dette vil være tilstrekkelig mot slitasje av tråkking og vandring osv. Det er jo et ganske utsatt sted. Jeg ønsker også at dørken skal skinne, og vet ikke om basen gjør dette. Hvilken maling skal jeg eventuelt male over med som toppstrøk, og er jeg NØDT å gjøre dette med en gang etter at basen har tørket? Eller holder det å male gulvet i bare A-base. Ja igjen, jeg føler nå at jeg har stilt over 10 dumme spørsmål, og håper det finnes noen tålmodige, kunnskapsrike båtelskere der ute som kan ta seg tid til å besvare disse dumme spørsmålene, i felles håp om at de aldri blir stilt igjen. :) :) Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Tar gledelig imot hjelp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2014 først og fremst må du endre emnetittel ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
lippert Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Velkommen. Du kommer garantert til å lære mye her. Et lit tips er å ikke stille for mange spørsmål i samme tråd. Da blir tråden ofte uoversiktlige. Les også gjerne litt om reglene her inne. https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=help&do=01&HID=51 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lars Moe Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Shipolin er et toppstrøk høy glans produkt. Ikke mal på vått treverk. Da flasser det fort. Sitér dette innlegget Link to post
Kogg'Olsen Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Hei, Som nevnt over blir dette alt for mye å lese og svare på .. Lag et innlegg per tema (f.eks. Trebåt - trutning) og skriv tydelig hva du lurer på i emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Vel jeg får huske det til neste gang da :) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) Er enig i det som skrives over at det burde deles inn i flere emner (tråder), men jeg kan uansett gi mitt syn på et par spørsmål: 9) Jeg er glad i å være i trebåt på vinteren, spesielt når det er iskaldt. Da liker jeg å fiske. Akkurat inne på dette temaet har jeg hørt ufattelig mange kontra-meldinger, så jeg håper at det kan bli oppklart 1 gang for alle: Noen hevder at trebåter absolutt bør stå på land om vinteren, mens andre nærmest virker å mene at trebåter ikke hører hjemme på land i det hele tatt, med unntak av dager for vedlikehold osv. Men hvis jeg i de kalde vintermånedene hadde anskaffet meg landstrøm, og hadde en varmekilde i båten da den lå til land, og en annen varmekilde ved turer ( hvis nødvendig?) Jeg liker jo ikke tanken på at treverket skal sprekke/sprenge pga frost, men det er da sannelig mange trebåter til sjøs om vinteren? Ikke vet jeg. Du vil jo bruke båten hele året, og da ser jeg ingen grunn til at du skal ta den opp med mindre du skal bunnsmøre på nytt, skifte anoder eller ha annet vedlikehold som krever det. Om båten er av plast eller tre spiller ingen rolle. Er havnen du ligger i isfri om vinteren er dette ikke noe problem. Mange fritidsfiskere bruker jo båten hele året - nærmest uansett vær. Og det finnes mange småsjarker rundt omkring i landet som ligger ute og brukes hele året. Varme: Om du har landstrøm kan du om vinteren bruke denne for å holde kahytten varm (eller lunken i det minste - spørs hvor kaldt det er). Når du er ute på sjøen anbefaler jeg (selvsagt) Wallas Safeflame Dt eller DP med viftelokk. Da har du en varmer på 1900W som bare bruker 0,85 Ah, og et kokeapparat til å varme kaffe eller mat på turen. Kan kobles rett på dieseltanken, bruker max 0,19 ltr/t. 10) Jeg er i ferd med å male båten innvendig, og har gått for malingen shipolin. Jeg har planer om å male dørken i A-base shipolin i 2-3 strøk, og lurer på om dette vil være tilstrekkelig mot slitasje av tråkking og vandring osv. Det er jo et ganske utsatt sted. Jeg ønsker også at dørken skal skinne, og vet ikke om basen gjør dette. Hvilken maling skal jeg eventuelt male over med som toppstrøk, og er jeg NØDT å gjøre dette med en gang etter at basen har tørket? Eller holder det å male gulvet i bare A-base. Ja igjen, jeg føler nå at jeg har stilt over 10 dumme spørsmål, og håper det finnes noen tålmodige, kunnskapsrike båtelskere der ute som kan ta seg tid til å besvare disse dumme spørsmålene, i felles håp om at de aldri blir stilt igjen. :) :) Shipolin er en fullverdig maling, også til siste strøk. At du nevner A-base har ingenting med grunning eller førstestrøk å gjøre. A.base er en helhvit maling, som ved innbrekking av fargepasta oppnår den fargen du vil ha. B base er 50% hvitpigmentert og C base er fargeløs. Shipolin kan med fordel tynnes med 20% White Spirit til første strøket, for å oppnå bedre vedheft. Puss lett over for å fjerne fiberreising før neste strøk. Bruker ikke å lage innlegg med UTHEVET skrift eller STORE bokstaver, men det ble nå slik denne gangen Redigert 26.Juli.2014 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Søringen Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Gratulerer med båten! Fornuftig å ta ting fra en kant, bruke båten og gjøre deg godt kjent med den. Så utbedre ting trinn for trinn. Tror ikke noe det er noe problem at båten ligger ute om vinteren, men en skal jo ikke kjøre med trebåt når is på vannet. Da skjærer isen i treverket. Derfor mange større treskøyter har "ishud" i metall. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Bruksanvisning med deleliste for Sabb G fins her http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Der er 96 sider i denne, so noko må vel vera brukbart Sitér dette innlegget Link to post
Ulk Boble Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Tusen takk for gode svar alle sammen. Da er jeg beriket med masse ny kunnskap, inkludert inndeling av tråder :) Setter pris på gode og utfyllende svar. Takk for at dere tok dere tid! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 9) Jeg er glad i å være i trebåt på vinteren, spesielt når det er iskaldt. Da liker jeg å fiske............ du skal ikke kjøre en bar trebåt i is eller issørje det gir skader direkte på treverket. da må båten vare forsterket med kobberhud eller ishud Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ivar Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Jeg er i ferd med å male båten innvendig, og har gått for malingen shipolin. Jeg har planer om å male dørken i A-base shipolin i 2-3 strøk, og lurer på om dette vil være tilstrekkelig mot slitasje av tråkking og vandring osv. Det er jo et ganske utsatt sted. Jeg ønsker også at dørken skal skinne, og vet ikke om basen gjør dette. blank dørk kan fort bli glatt, spesielt om vinteren. Ville heller hatt den matt, eller strødd noe på siste strøket slik at den gir bedre fotfeste. Jeg føler meg iallefall ikke helt trygg ombord om dørken er glatt/sleip Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 (redigert) Litt overflaterust på motoren har ingen betydning utover det kosmetiske. Men få med deg noen som kan elektrisk til å se over det elektriske. Ikke sikkert at så mye må skiftes, kanskje det bare er dårlig kontakt litt her og der. PS: Du blir ikke grillet av 12 volt, så det er ikke noe å være redd for. Og en ting til: Det høres ut til at du strammer veldig ofte på smørekoppene. Etter hver tur er alt for mye, en gang i måneden er plenty. Redigert 28.Juli.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ulk Boble Svart 1.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 Igjen takk for gode svar. :) Kan informere at jeg ikke mente "iskaldt" bokstavelig. Jeg tror neppe, til tross for min manglende maritime kunnskap, at jeg noensinne ville ha gått til det skritt å la tresnekken min bli en isbryter. :) Når det gjelder tidlig oppstart av motor i forhold til trutning, virker det å være tilgitt. Jeg trøster meg med at det er en kraftig og sterk båt, og det virker som at den har taklet dette bra. Men hadde jeg visst at det var såpass alvorlig, for to uker siden, hadde jeg ventet. For tre uker siden visste jeg ikke hva "trutne" var engang. Cut me some slack. :) Men takk for utmerkede svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.