Jump to content

Første reis svenskekysten. Bør vi booke plass?

Pksp

Recommended Posts

Hei! Noen er sikkert lei spørsmålet, og andre vil nok henvise meg til tråden "status på svenskekysten" men håper noen vil svare konkret på dette.

Vi er to båter (totalt amatører) som drar til koster (ekenes) på førstkommende mandag. Vi ønsker å bli der i frem til onsdag formiddag. Det er meldt mye vind, så vi tenkte oss da til tanumstrand eller grebbestad. Jeg vil tro tanumstrand er beste valget for oss, da det er barn og hund med.

Bør vi booke plass på dockspot nå, eller er sjansen god for en plass i gjestehavner til uka?

Er det meldt vind så fylles havnene erfaringsmessig opp dagen før. Timing er viktig for å få plass i gjestehavn. Utskiftingen er størst, og sjansen for en god plass er best i tidsrommet 11 - 13. Koster er en populær destinasjon, og Ekenes er ikke noe unntak, men har alltid funnet en plass der. Som fersk i gamet ser ofte havnene ut til å være proppfulle og det er lett å miste motet. Min erfaring er at båtfolk er hjelpsomme og at det er alltid plass til en til. Lykke til!

Var på Ekenäs forleden, gummijolle. Da var det rimelig fullt. Det lå båter utenpå så det var trangt for Kosterfjord og Kostervåg å passere. Ekenäs har en kjempefin havn med båser hvor du ligger godt, men om du får plass eller ikke avhenger når du kommer på dagen. Hørte på radioen en kar som klaget på at ferje brukte maskinen mens hun lå til brygga og dermed spylte vekk dreggene og dreggfestene for en del båter. De lå sikkert med dregg ute i leia. Da er det ganske trangt for alle.

Vil du være sikker på å få plass og vet at du skal til et bestemt sted så ville jeg booka plass. Turen blir med avslappene på den måten. Det er godt å tenke på at det ligger en bås og enter på deg.

Ole
S/Y Algol

Takk for svar! Vi håper på å få kjørt avgårde fra skjeberg senest 12.00 Så er vel da nærme ekenes rundt 13.30-14.00. Får bare krysse fingrene. Er heldigvis ikke meldt vind før onsdag ettermiddag. Da er vi forhåpentligvis på god vei til tanumstrand . Drømmer om å slippe å ligge utenpå andre båter, men det er kanskje umulig i disse tider? Hva gjør

Vi om det er klin fullt på ekenes? Vi er ikke akkurat mestere på navigering, så kan hende vi støter på Danmark isteden ;)

Litt sør for Ekenes er det naturhavn, kan ligge på anker der. Enda litt sør er en kjempefin havn som heter Kyrkosund, liten men bør sjekkes opp for å finne plass.

Tanumstrand ville jeg kanskje tatt på Dockspot, ofte fult der og kommer det vind fylles det veldig raskt opp.

Har du noe kartutsnitt av hvor de er tilfelle det er fullt i alle havner?

Takk for tips Draco24styling, hater å stresse når jeg skal legge til :( og detta blir jeg litt stressa av..

Når fellesferien nå er over blir det mer enn rikelig plass til alle i hverdagene, men i helgene drar det seg til, så kan være smart å finne seg plass tidlig fredag ettermiddag.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Har du noe kartutsnitt av hvor de er tilfelle det er fullt i alle havner?

Takk for tips Draco24styling, hater å stresse når jeg skal legge til :( og detta blir jeg litt stressa av..

Følg Kysten ca 1-1,5 nautisk mil syd for Ekenes og du vil garantert se flere seilbåter som ligger der. Kosterhamnen heter området. En del av sundet er naturreservat med ankringsforbud, men dette vil du skjønne når du kommer dit. Grei back-up

Ikke noe begrensning på døgn kommer du inn til havn. Dockspot er derimot begrensninger for antall dager du bestiller.

Både Grebbestad og Tanumstrand har ganske høy partyfaktor. Dog roer det seg før om kvelden på Tanumstrand. I Grebbestad holder de på sent. Ikke vær redd for tauene i Tanumstrand. Du kan fint rygge inn båten eller legge til med baug om du foretrekker det, også plukke opp tauet og forbinde det i den enden som ligger lengst ut. Ikke stress med det tauet når du kommer inn. Folk hjelper deg også gjerne og forklarer, uvant system for oss nordmenn, men veldig vanlig i Sverige etter hvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...