Jump to content

Male snekke innvendig med Shipolin, samt lakking

Ulk Boble

Recommended Posts

Heisann, jeg har tenkt å male og lakke litt inni snekken min, og lurer på følgende: Båten er jo malt fra før, så derfor lurer jeg på om det holder med å vaske og matte malingen med sandpapir, for deretter å påføre 2-3 strøk Shipolin C base på tørt, pusset og rent underlag?

Og for de områdene som skal lakkes: Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har gjort dette før, og står sannsynligvis på terskelen til mange feil utført :) Jeg lurer i grunnen på om hva som er forskjellen på maling og lakking i selve prossessen. Er det egentlig noe forskjell? Jeg ser at noen av de lakkede områdene i båten har begynt å enten bli slitt av, eller å rett og slett ikke lenger eksistere. Så gjelder samme prinsipp her? Pusse og matte, rengjøre osv, for deretter å påføre noen strøk lakk?

Siste ting jeg lurer på er om det er lurt å rengjøre med whitespirit? På flasken står det jo så mange advarsler at jeg er forbauset over at noen i det hele tatt tør å åpne den. :) I så fall hvordan skal det gjøres? Er det bare snakk om noen dråper på en våt klut etc?

Setter pris på svar.

Ville lest på malings- / lakk boks hva slags rengjøringsmiddel som anbefales. Kan variere noe, så ikke sikkert white-spirit er rett for alle produkter. Godt mulig det er anbefalt en tynner / rødsprit. White spirit er jo forholdsvis "fet".

For både maling og lakk gjelder å få bort olje / fett og løs maling / lakk. Mattes ned med sandpapir for god vedheft for nye strøk.

Mtp innvendig maling, ville jeg valgt en matt / halvblank maling, men det er jo smak og behag.

Var litt innom dette i din andre tråd der du hadde 10 spørsmål.

Shipolin er en fullverdig maling, også til siste strøk. At du nevner A-base og C base har ingenting med grunning eller førstestrøk å gjøre. A base er en helhvit maling, som ved innbrekking av fargepasta oppnår den fargen du vil ha. B base er 50% hvitpigmentert og C base er fargeløs. Shipolin kan med fordel tynnes med 20% White Spirit til første strøket, for å oppnå bedre vedheft. Puss lett over for å fjerne fiberreising før neste strøk.

Prinsippet med å male en båt er det samme om du maler et hus. Løs maling skrapes vekk og påføres grunning (maling tynnet 20% White Spirit). Maling som sitter mattslipes. Som støvfjerning brukes for det meste Rødsprit (inneholder ikke fett som White Spirit) på en klut/gammel t-skjorte. Brukte kluter må ikke oppbevares i båt eller kastes i søppeldunken. Er selvantennende, så bruk helst en brukt malingspøs, og sett på lokket. Innleveres som spesialavfall.

Ville brukt minst 3 strøk med maling/lakk. Flere strøk = bedre beskyttelse = lengre vedlikeholdsintervall.

De lakkerte flatene anbefaler jeg gjerne XstreemeCoat. Slitesterkt, nærmest uslitelig. Dyrt, men hva koster det å gjenta en vanlig lakkeringsprosess med lakk/ruller/pensler årlig eller hvert 3dje år?.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...