Ulk Boble Startet 26.Juli.2014 Del på Facebook Startet 26.Juli.2014 Heisann, jeg har tenkt å male og lakke litt inni snekken min, og lurer på følgende: Båten er jo malt fra før, så derfor lurer jeg på om det holder med å vaske og matte malingen med sandpapir, for deretter å påføre 2-3 strøk Shipolin C base på tørt, pusset og rent underlag? Og for de områdene som skal lakkes: Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har gjort dette før, og står sannsynligvis på terskelen til mange feil utført :) Jeg lurer i grunnen på om hva som er forskjellen på maling og lakking i selve prossessen. Er det egentlig noe forskjell? Jeg ser at noen av de lakkede områdene i båten har begynt å enten bli slitt av, eller å rett og slett ikke lenger eksistere. Så gjelder samme prinsipp her? Pusse og matte, rengjøre osv, for deretter å påføre noen strøk lakk? Siste ting jeg lurer på er om det er lurt å rengjøre med whitespirit? På flasken står det jo så mange advarsler at jeg er forbauset over at noen i det hele tatt tør å åpne den. :) I så fall hvordan skal det gjøres? Er det bare snakk om noen dråper på en våt klut etc? Setter pris på svar. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Ville lest på malings- / lakk boks hva slags rengjøringsmiddel som anbefales. Kan variere noe, så ikke sikkert white-spirit er rett for alle produkter. Godt mulig det er anbefalt en tynner / rødsprit. White spirit er jo forholdsvis "fet". For både maling og lakk gjelder å få bort olje / fett og løs maling / lakk. Mattes ned med sandpapir for god vedheft for nye strøk. Mtp innvendig maling, ville jeg valgt en matt / halvblank maling, men det er jo smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Var litt innom dette i din andre tråd der du hadde 10 spørsmål. Shipolin er en fullverdig maling, også til siste strøk. At du nevner A-base og C base har ingenting med grunning eller førstestrøk å gjøre. A base er en helhvit maling, som ved innbrekking av fargepasta oppnår den fargen du vil ha. B base er 50% hvitpigmentert og C base er fargeløs. Shipolin kan med fordel tynnes med 20% White Spirit til første strøket, for å oppnå bedre vedheft. Puss lett over for å fjerne fiberreising før neste strøk. Prinsippet med å male en båt er det samme om du maler et hus. Løs maling skrapes vekk og påføres grunning (maling tynnet 20% White Spirit). Maling som sitter mattslipes. Som støvfjerning brukes for det meste Rødsprit (inneholder ikke fett som White Spirit) på en klut/gammel t-skjorte. Brukte kluter må ikke oppbevares i båt eller kastes i søppeldunken. Er selvantennende, så bruk helst en brukt malingspøs, og sett på lokket. Innleveres som spesialavfall. Ville brukt minst 3 strøk med maling/lakk. Flere strøk = bedre beskyttelse = lengre vedlikeholdsintervall. De lakkerte flatene anbefaler jeg gjerne XstreemeCoat. Slitesterkt, nærmest uslitelig. Dyrt, men hva koster det å gjenta en vanlig lakkeringsprosess med lakk/ruller/pensler årlig eller hvert 3dje år?. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ulk Boble Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Takk for gode svar til dere begge. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.