Ole-Petter1972 Startet 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2014 Har en Mercury 75 hester 98 modell to takter som sitter på en Askeladden 515. Dette er vel ikke motorer som er kjent for å være drivstoffgjerrige, men begynner å lure om noe må/kan være feil. Hadde en kjøretur i går på ca 45 min og da brukte vi over en halv tank (tanken er på 75 liter), og man kunne se at nåla flyttet seg. Kjørte ikke med full hastighet, lå stort sett mellom 17 til 22 knop. Er det normalt å bruke så mye bensin? Var på tur sammen med en som har tilsvarende båt men med Evinrude 4T han brukte ca 12 liter på samme distanse. Det er fast tank på båten, er det noe overløp el på den hvor bensinen kan komme ut, syns den bruker mest drivstoff når det er litt bølger (da jobber den også tyngre). Det lukter ikke bensin i båten, men la merke til at det var en del olje/bensin flekker i vannet rundt båten når vi lå i stille vann i går. (Kan også ha kommet fra andre båter) Motoren går som den skal (på turen hjem hadde vi høyere toppfart enn Evienruden). Er takknemlig for råd/tips!! Hilsen en som snart får gullkort fra Statoil!! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) Hei, Er du sokker på at tankmåleren er nøyaktig? De fleste er ikke helt å stole på. For øvrig avhenger forbruket veldig av kjørestil og belastning. Hvis dere er mange i båten og går opp/ned ur plan ofte øker forbruket. Hvis motoren for øvrig er riktig innstilt ville jeg tippe at den bruker litt over en liter per nm. Det vil si kanskje 25 liter i timen i den fart du beskriver. Hvis man aktivt bruker gassen for å ta bølger o.l. Øker forbruket. Prøv å fylle full tank, mål hvor langt du kjører og fyll opp igjen så får du et mer nøyaktig tall på forbruk. Uten å ha prøvd båten deres høres også 17 knop uten som ganske uøkonomisk. De fleste planende båter går gjerne litt lettere i noe høyere fart, 22 knop kan høres passende ut. Redigert 26.Juli.2014 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Petter1972 Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Hei, Er du sokker på at tankmåleren er nøyaktig? De fleste er ikke helt å stole på. For øvrig avhenger forbruket veldig av kjørestil og belastning. Hvis dere er mange i båten og går opp/ned ur plan ofte øker forbruket. Hvis motoren for øvrig er riktig innstilt ville jeg tippe at den bruker litt over en liter per nm. Det vil si kanskje 25 liter i timen i den fart du beskriver. Hvis man aktivt bruker gassen for å ta bølger o.l. Øker forbruket. Prøv å fylle full tank, mål hvor langt du kjører og fyll opp igjen så får du et mer nøyaktig tall på forbruk. Uten å ha prøvd båten deres høres også 17 knop uten som ganske uøkonomisk. De fleste planende båter går gjerne litt lettere i noe høyere fart, 22 knop kan høres passende ut. Hei! Er ikke sikker på om tankmåler er nøyaktig. Men fylte 30 liter i går og da gikk tankmåleren opp til ca samme nivå som før turen. Den planer fint i 17 knop så tror nok det er "økonomisk" hastighet. På turen i går kjøre vi ikke aktivt, lå stort sett i plan hele veien, var kanskje nede fra plan 3-5 ganger. Og gikk rolig i områder med 5/8 knopsgrenser. Det er mulig at det er normalt forbruk, men har båret mange 20 liters kanner ned til båten og det er ikke mye vi skal kjøre før det må fylles igjen. Men det er sikkert fornuftig som du skriver å fylle fyll tank og få mer nøyaktig forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
ReidarS Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Jeg har en Mercury 90 2T (1999) som står på en Mørebas 17. Med en marsjfart på 25-26 knop ligger jeg på ca 27 l/t (målt med en Garmin GFS10 forbruksmåler). Dette med to voksne og tre barn ombord. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Nærmer seg jo økonomisk å bytte motor her da... Jeg har en Merc 80hk Efi motor på en 17 fot ryds, kanskje bittelitt lettere enn båtene nevnt over, og den bruker ned mot 0,55l/nm i 22 knop. I 17-18 knop bruker den 0,6-0,65, så der har jeg min økonomifart på 22. TA Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Kan lønne seg hvis man kjører mye ja. Tipper at en båt i denne størrelsen ved ferier/fritidsbruk kanskje går rundt 500 nm på en sommer. Det vil da bli en differanse på rundt 250 liter eller drøyt 4000 kr i året. En ny motor tilsvarende din koster vel ca 90000,-? Hvis man bruker båten mer eller mindre blir regnestykket selvfølgelig annerledes. For enkelhetens skyld kan vil vel regne med at den dyrere servicen på 4t motoren spises opp av oljeforbruk og reparasjoner på den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Petter1972 Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Hei!! Dersom mitt regnestykke/måling stemmer så bruker motoren vår en del mer enn Reidar sin 90 hester. Men at at vi regne med å bruke ca 27 l/t ved ca 22 knop. Har på andre turer ligget i 5 til 8 knop og selv da har jeg "sett at måla har flyttet på seg". Men det er kanskje ikke økonomisk å kjøre i 8 knop, den pløyer godt i sjøen da. Og stemmer det at 2-taktere bruker dobbelt så mye drivstoff som en 4-takter, trodde ikke det var så stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 På en modern 2T og 4T er det veldige liten forskjell. De nyere 2T motorene har elektronisk motorstyring og insprutning. Din motor har forgasser og er 16 år gammel. Du kan muligens hente litt bedre forbruk ved å justere forgasser samt kontrollere at du har riktig/uskadd propell for din båt/belastning, men jeg tror du skal være fornøyd hvis du havner rundt en liter per nm. Riktig trimvinkel på motoren kan også gjøre noe. Sjekk for øvrig at bunnen på båten er ren og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.