KarmaZ Startet 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2014 (redigert) Skulle demontere dynamoen nå en Valeo 2927120. Men ser at det er to "stifter" eller er det børstene?? av som er ødelagt, den ene falt ut, mistenker at den skal være i den grønne delen. Men det var også en lang fjær som datt ut, er det noen som har peiling på dette, og kan hjelpe meg? Håper ikke den er ødelagt nå! :/ For hva funksjon har disse stiftene?? Legger ved et par bilder som kanskje forklarer bedre enn det jeg klarer. Redigert 26.Juli.2014 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) Dingsen nede til høyre på første bilde er børsten. Fjæra dytter børsten mot kommutatoren slik at det blir kontakt. Fjær og børste skal sitte i det firkantete hullet på bilde nummer to. Først tres fjæra inn, så børsten med kobbertråden først. Det skal være en åpning i motsatt ende av det firkantete hullet der kobbertråden skal komme i gjennom. Kobbertråden skal loddes fast i den enden. Hva den lille klumpen på første bilde er, vet jeg ikke. Når du har dette fra hverandre bør du vel bytte begge børstene med nye. Den børsten som sitter igjen på bilde to ser ut til enten å være slitt helt ned, eller så har den kilt seg fast. Disse skal normalt komme lenger ut når du demonterer. Hvis du ikke er trygg på å bytte børstene, så er alternativet å bytte regulator med børster. Mener disse kommer som en komplett del, og at det koster fire-fem hundre kroner. Redigert 26.Juli.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Dinamo Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Eg ville ikkje føla meg komfortabel med å setja børsten innatt i den børsteholderen, fordi eg syns den ser ut som den har vore noko varm. I tillegg - den børsten som står igjen er faktisk under overflaten, antagelig brukket. Det går an, som Oivindg skriv, å skifta regulator med børstebru, og so vert spørsmålet kor lenge det held. Årsaken til denne bekymringa frå meg, er at det ser ut som børstebrua har vore varm, og er litt deformert av varme. Videre er eine børsten laus, noko som kan tyda på at loddetinnet som holdt den har smelta. Dette har sannsynligvis ei underliggande årsak, kanskje feil eller overledning i viklingane i rotoren, i so fall er ny dynamo billigaste løsningen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Eventuelt kan et spesialverksted se over den. Det kostet 340 å få sjekket min. Men det er kanskje greiest å kjøpe en ny, ja. Ligger de på rundt 1500,-? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
KarmaZ Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Okai.. Den ene børsten er knukket, vet ikke om det skjedde da jeg skulle demontere greia, men den grønne delen som ser ut som den er smeltet, har knukket, tydelig at jeg kanskje demonterte dynamoen feil, eller så var den ødelagt. For jeg slet med ladinga på den. I følge instrumentet fikk jeg aldri over 12V, og når jeg slakket ned gass forsvant også spenningen, på instrumentet, kanskje det er riktig?? eller?? Men hvor får jeg tak i ny dynamo da? Denne er på 70A, står på en Bukh DV20 om det har noe å si. Hadde tenkt å ta meg en tur uti uken som kommer, og hadde vært greit og fått en dynamo som virket... :) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Maritim har dynamoer. Sikkert flere av de andre båtutstyrsbutikkene også. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
KarmaZ Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Men saken er at jeg skulle hatt den innen et par dager, det rekker ikke posten.. Men biltema har de dynamoer som virker? Må det være 70A? Standard innfestning på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.