pooze Startet 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2014 Hei. Jeg kjøpte meg en Marieholm 26 fot med Volvo Penta MD-5 dieselmotor for noen uker siden. Motoren er original for denne -79 modellen og har gått som en klokke de få gangene jeg har rukket å bruke båten så langt. I går bakket jeg ut av båsen og staket ut rett kurs men veldig lav fart. Plukket opp noen federe osv før jeg bestemte meg for å øke farten til mer normal marsfart. Turtallet øker og båten skyter fart. Noen sekunder etter begynner motoren å øke turtallet voldsomt og båten går raskere. 1. Jeg trekker gassen noe tilbake da jeg først tenkte jeg hadde gitt på for mye, men dette gir ingen resultater. 2. Jeg setter spaken i fri fortsatt uten resultater. 3. Jeg strekker meg frem og trekker i hendelen for å stoppe motoren helt. Ingen reaksjon. 4. Nå vrir jeg om nøkkelen og trekker den helt ut. Fortsatt ingen reaksjon. Motoren går på maks turtall og båten har fått god fart. 5. I panikk kaster jeg spaken over i reverst og jeg hører noen lyder nedenfra som man sikkert kan forvente når man plutselig girer over slik fra høyt turtall. Det kommer masse hvit røyk ut bak, men ikke innenfra båten, heldigvis. Motoren stopper nå. Her ble jeg tauet de 400 meterne tilbake til båsen (ikke det minste antydning til vindpust i dette sommerværet) og jeg har ikke turt å prøve å starte motoren siden det. Er det noen som har opplevd eller hørt om noe liknende? Hva kan ha skjedd? Hva gjør jeg nå? Og hva burde jeg ha gjort "der ute"? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 (redigert) Antagelig er det regulatoren i dieselpumpa som er på ville veier.Rustet fast, eller hengt seg opp på ett vis. Det kan også være at den har begynt å gå sin egen olje, mulig p.g.a gjennomslag. I etterkant kan jeg si at det du burde gjort i denne situasjonen er å fått tak i ei fille el. Og stappet inn i luftinntaket på motoren slik at den ble kvalt. Det er lettere sagt enn gjort,når man står i en slik situasjon. Redigert 26.Juli.2014 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
adeneo Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Det er jo en dieselmotor, slik at den går på full guffe dersom den får diesel eller olje nok å brenne opp. En bensinmotor trenger normalt gnist, som igjen trenger strøm, og når du slår av tenningen vil motoren normalt stoppe ettersom strømmen kuttes. I en dieselmotor antennes drivstoffet ved at kompresjonen blir så høy at varmen tenner dieselen, den vil altså gå til dieseltilførselen stoppes. Ettersom turtallet øker, og det ikke bare er problemer med å få stoppet den, så er det ikke stopperen som er problemet, men det kommer altså diesel eller olje inn sylindrene dine fra et eller annet sted. Neste steg er å finne ut hvilken av de det er, diesel eller olje, og hvor det kommer fra. Begynn med å peile oljen og se om de mangler noe, eventuelt om du på magisk vis har fått mer olje. Jeg ville kanskje tippe at det er diesel som er problemet dersom røyken var hvit, og at du må ta en titt på dieselpumpen, men det kan jo være nesten hva som helst, det er mange her på forumet som har MD5, kanskje noen har vært borti noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Velkommen til Båtplassen . Det kan vel også være fødepumpa som lekker diesel rett ned i bunnpanna, med det resultat at det blir en blanding av diesel og olje i bunnpanna og altfor høyt nivå. Når nivået er høyt og denne blandingen også blir varm begynner motoren og gå på dette selv om tilførsel fra høytrykkpumpa blir avstengt. Motoren stopper ikke før dette er brent opp og nivået kommer lavere ned igjen. Peil olja og se om ikke nivået er for høyt, eller kjenn om det lukter diesel av motorolja. Sitér dette innlegget Link to post
pooze Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Takk for svar folkens. :) Når det gjelder hvorvidt regulatoren på dieselpumpa har rustet fast eller hengt seg opp, synes jeg det høres litt rart ut. Isåfall ville jeg forventet at den hang seg opp på et turtall jeg faktisk hadde stilt den inn på. Men her bestemmer den seg for plutselig å gi full gass. Men jeg får bla litt i motormanualen og finne dette luftinntaket jeg da, og ha kluter klare. :) Jeg er nok ikke så dreven på motorer, så her er det en del ord som må slås opp. Og selv om den ikke stopper når tenningen slås av, hadde jeg i allefall forventet at den skulle stoppe når jeg dro opp den hendelen jeg har blitt fortalt at skrur av motoren. Har ikke tenkt så mye på hvordan den gjør det, om det er å stenge dieseltilførsel, lufttilførsel eller hviske noen godord til motoren, men jeg hadde i allefall trodd at å dra i den var en garanti for å få stoppet maskineriet. Jeg skal se om jeg får tatt meg en tur ned til båten i dag og peilet og luktet på oljen. Så det kan altså virke som om det er noe diesellekkasje internt i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 For ordens skyld : Fødepumpa er det samme håndpumpa eller materpumpa, den du bruker til og lufte dieselsystemet med. Det er denne som pumper frem diesel til filter og høytrykkspumpa også mens motoren går, og ikke bare når systemet luftes med håndpumping. Blir det hull i membran på denne pumpa kan det renne diesel rett ned i motoroljen via mekanismen denne pumpa er drevet av, nivået øker, og til slutt begynner motoren å gå av seg selv. Dermed virker ikke stopphendel heller da denne er tilknyttet høytrykkpumpa. Trøsten får være at det normalt er enkelt og fikse håndpumpa i forhold til høytrykkpumpa, hvis det er håndpumpa som er feilen da ? Det finner du nok ut av . Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Den hendelen du løftet opp sitter den på siden av toppen? Den vil i riktig posisjon åpne ventilene slik at du ikke får kompresjon og motoren stopper. Prøv å legge hendelen i nederste posisjon og dra rundt svinghjulet med hånda, det vil etterhvert bli tungt. Sett da hendelen i øverste opsisjon og du skal fint kunne dra svinghjulet rundt uten motstand. På min md5a kan hendelen svinges fra helt til venstre, opp og helt til høyre. Det er bare i øverste posisjon den åpner ventilene og motoren stopper. Test litt på dette for å se om den virker og om den kan brukes som nødstopp. Er man litt stresset er det lett å ikke treffe riktig posisjon på hendelen. Denne motoren er rent mekanisk så tenningsnøkkelen er bare en bryter for å kjøre startmotoren, når motoren først er i gang går den så lenge den har luft og diesel. Sitér dette innlegget Link to post
pooze Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Da har jeg vært ved båten og peilet motoroljen. Det var mer olje der nå enn sist jeg peilet og det oversteg maxmerket. Luktet på den og syntes nok jeg kunne kjenne et hint av diesellukt fra den ja. Når det gjelder hendelen er det en sånn hendel som enten er oppe eller nede (bilde under). Jeg prøvde å dra rundt på svinghjulet og merket at etter noen runder ble den tung å dra rundt når hendelen var nede, mens det gikk fint med den oppe, som du sa, gasebo. Nå sitter jeg altså med en snikende følelse at dette nok er noe jeg bør sette bort til noen som kan det. :) Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 De to hendlene du viser på bildet er kaldstart og stopp hendel. Denne stopphendelen trodde jeg kuttet dieseltilførslen. Den jeg skrev om sitter på selve motoren, i toppdekselet og tvinger ventilene til å stå i åpen posisjon og vil derfor stoppe motoren om den mates med diesel riktig vei, eller med olje dieselblanding feil vei. Ta en titt på motoren og se om du finner den... Hvis det er lekkasje i membran på fødepumpen vil det, som det er skrevet tidligere, kunne komme diesel derfra og til motoroljen. Jeg byttet en slik pumpe i vinter og kom frem til at ny pumpe fra drevia var like billig som nytt pakningssett og membran. Å bytte selve pumpen er lett som en lek. Sitér dette innlegget Link to post
pooze Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 gasebo: Jeg skal se når jeg får tid til å dra til båten igjen og lete etter hendelen på selve motoren. Når du tenkte på fødepumpe fra drevia, er det denne du tenker på? http://www.drevia.se/artikel.php?kid=&sok=matarpump&id=984 Har du noen tips til hvordan jeg kan forsikre meg om at det er der lekasjen kommer fra? Og hvordan jeg går frem for å bytte den selv? Hvis det er enkelt, kan jeg jo prøve selv. Regner med det er billigere enn å få en volvo penta sertifisert fagmann til å komme til meg. :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Ganske sikkert den pumpa ja. Det er bare og løsne de to dieselrøra samt de to skruene eller mutterene som holder den fast til motoren. Membranen ser du faktisk. Det er den rødbrune ringen som går rundt hele pumpa og som ser ut som en pakning. For å kontrollere den løsner du de 5 eller 6 skruene som står i ring, løfter av toppen av pumpa, og hele membranen blir synlig. Sjekk så nøye etter hull eller rift i denne. Det kan nok svare seg å ta pumpa av motoren før du deler den i to slik at ikke smådeler faller ned i båten. Det er også ei sil i pumpa som skal rengjøres med jevne mellomrom, men hvis der er forfilter mellom tank og pumpa er nok denne sila rein. Jeg ville nok søkt etter feilen i håndpumpa først og fremst, da det er mye sannsynlig at dette er feilen, og ikke minst det enkleste. Bombesikker kan selv ikke mekanikker heller være, men tipper han også ville startet med dette, så bare gå i gang. gasebo har kanskje mer råd og supplere med siden han kjenner motoren Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Det er den pumpen jeg tenker på ja. Har ikke noen gode forslag på en sikker feilsøkingsmetode for å slå fast at det er denne pumpen som er årsak til ditt problem. Av det jeg har kjennskap til er dette den eneste plassen hvor dette kan skje. Det kan kanskje være en mulighet på høytrykkspumpen også. Den har jeg ikke fiklet noe med og kjenner ikke konstruksjonen rundt den. Å bytte matepumpen er lekende lett. Den sitter med to bolter, i tillegg så sitter rør for diesel inn til pumpen og diesel ut fra pumpen der. Når pumpen er byttet må det luftes. Ha rikelig med tørkepapir tilgjengelig slik at du kan tørke opp søl for det blir det mye av når det skal luftes.. Med en god gammel penta så må du være forberedt på å skru. Det er en trofast sliter om den får litt kos og stell. Anbefaler å søke opp md5 for dummies, det er en vedlikeholdsmanual skrevet av en svenske. Han har gått grundig gjennom motoren og hva som bør gjøres og hvordan man gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
pooze Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 gasebo: Jeg testet dette med hendelen igjen. Jeg lurte visst meg selv litt forrige gang. Svinghjulet er noen ganger lett og noen ganger tungt å dra rundt. Ser ut til å ha sammenheng med stempelposisjon. Dermed trodde jeg at stopphendelen hadde betydning. Når jeg nå fant riktig hendel er det like lett å dra rundt hele veien. Når det gjelder membranen i fødepumpa, syntes jeg denne så veldig bra ut såvidt mitt utrente øye kunne se. Er litt usikker på pakningen mot motorblokka da. Den stikker jo ikke så langt ut, men kanskje langt nok? Dessuten var jeg litt usikker på om det kunne være en liten skade nederst ved fjæra på bildet under. Ikke så synlig på bildet da. Men dette ville vel isåfall bare bety lekkasje ut av motoren, og ikke være relevant for diesel feil vei inn i motoren? hegra: Det så ut til å være en del skitt under lokket der silen sitter, men bare på den ene siden, sannsynligvis på siden før silen (øverst på bildet under), og litt skitt på selve silen. Indikasjon på at jeg bør gjøre noe med forfilteret kanskje? Såvidt jeg kunne se var det ingen overbevisende tegn til at fødepumpa skulle være årsaken. Men det er kanskje bare å bytte den likevel, skifte olje, så passe på å måle olja før hver start? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.August.2014 Link til dette innlegget Svart 1.August.2014 (redigert) Ut fra bildet ser membran hel ut ja. Skulle den lekke må det være rift under den runde plata som trekker membran ned, eller der hvor skruene går gjennom membranen er hullene så pass ovale at det blir glipe innenfor. Men begge deler er vel tvilsomt, og det er jo unødvendig og bytte noe som fungerer, så det må du nesten vurdere selv. Men nå når pumpa er av kan du for sikkerhets skyld sjekke at den er tett. Hvis du får til og skru på dieselrørene igjen uten å feste pumpa på motorblokka kan du jo bare pumpe med håndhendelen. Hold pumpa med ei hånd og pump med den andre. Hvis det da ikke kommer diesel ut på pumpas underside må man jo gå ut fra at membran er tett og i orden. Lekker den er det bare og kjøpe ny pumpe. Pakningen mot blokka er ikke kritisk da det ikke er oljetrykk der, så den er sikkert grei. Forfilter ville jeg byttet nå, da du likevel må lufte systemet, og gjerne finfilter også. Selv bytter jeg forfilter en gang i året, og finfilter annet hvert år. Men nå går kanskje ikke din motor så mange timer pr år hvis det er en seilbåt. Normalt skal det ikke komme rusk i sila på pumpa så lenge det er forfilter mellom tank og pumpe. Kanskje forfilter er ettermontert slik at det rusket har kommet før filter ble montert. Men problemet er jo ikke løst siden oljenivå var over maksmerket, og vi vet ikke hvorfor motoren ruset ut. Det er vel ikke andre muligheter enn høytrykkspumpa skulle jeg tro, og den er jo litt verre og gjøre noe med selv. Om du ringer ett VP verksted vet de sikkert noe mer om dette, eller noen andre her har kanskje vært bort i dette. Redigert 1.August.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MadisPedai Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Hei. Har en 23 fot skilsø med 36 hesters penta motor og har akkurat samme problem. Fant dere ut feilen til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.