Brightbull Startet 26.Juli.2014 Del på Facebook Startet 26.Juli.2014 Vurderer å sette inn et ekstra batteri med samme kapasitet i båten da jeg ofte ligger til land og benytter meg av stereo og kjøleboks i lengre perioder, og jeg ikke har stort batteri. Det jeg har kommet fram til er at jeg kan sette inn et batteri til, så koble begge batteriene til et batterivelger, der jeg kan velge mellom å benytte meg av batteri 1, 2 eller begge to kombinert. Strømmen ut går akkurat likt som før, til motor, forbruk og så videre. Da kan jeg sette bryteren på batteri 1+2, eller 1, eller 2, for å starte, og når jeg har motoren skrudd av, velger jeg kun 1 eller 2, for å "spare" det andre batteriet. Mens jeg kjører kjører jeg på 1+2 for å lade begge batteriene. Er dette noe som ville funket? Takker for svar. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
toholthe Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Ja, dette er riktig. Har du to like batterier (samme type og fra samme batch) kan de stå kontinuerlig koblet sammen selv når du ikke lader. Da trenger du jo ikke velgeren. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 26.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Nei, men da bruker jeg også strømmen fra begge batteriene. Da kan jeg likegodt kjøpe et nytt batteri med dobbel kapasitet. Grunnen til bryteren er jo at jeg velger da kun 1 batteri når motoren er avslått og jeg bruker strøm, slik at batteri 2 hele tiden er fulladet og motoren alltid vil starte. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Jori Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Nei, men da bruker jeg også strømmen fra begge batteriene. Da kan jeg likegodt kjøpe et nytt batteri med dobbel kapasitet. Grunnen til bryteren er jo at jeg velger da kun 1 batteri når motoren er avslått og jeg bruker strøm, slik at batteri 2 hele tiden er fulladet og motoren alltid vil starte. Riktig tenkt Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Hvorfor ha en gammeldags bryter når et spenningssensitivt rele gjør jobben automatisk? Du slipper også korrosjon og resulterende varmgang inni den manuelle bryteren. Denne gjør en god jobb i båten min: http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Du bestemmer og releet stjeler strøm. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Låner denne tråden litt.... Må det være samme type batteri eller kan det være 2 forskjellige batterier med forskjellig amper styrke i et sånt system som trådstarter skisserer? Varta 75ah og Biltema 60ah. Begge vanlig syrebatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Når begge batteriene er samme type, kan kan størrelsen godt være forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 (redigert) Dumt spørsmål, fulgt med lite i naturfagstimene tydeligvis..., men dersom to batterier er koblet sammen, vil spenning forsatt være 12v eller forandre seg til 24v? Når batteriene altså er på 1+2 Er dette riktig skisse? Redigert 28.Juli.2014 av Brightbull (see edit history) Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Bertramsen Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hvis de kobles - til - og + til + så blir det 12 volt. Kobler du - til + og + til - får du 24 volt. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 (redigert) Dumt spørsmål, fulgt med lite i naturfagstimene tydeligvis..., men dersom to batterier er koblet sammen, vil spenning forsatt være 12v eller forandre seg til 24v? Når batteriene altså er på 1+2 Er dette riktig skisse? På dette bildet får jo batteri 2 ikke noe lading fra motor. Redigert 28.Juli.2014 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Hvordan skal jeg få til det i såfall? Koble en kabel mellom minuspolene på batteriene? Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
index Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Jepp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Bruk søkefunksjonen her på forumet. Det er maaange tråder med dette tema. Da bør du finne noen svar. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 (redigert) Hvorfor ha en gammeldags bryter når et spenningssensitivt rele gjør jobben automatisk? Du slipper også korrosjon og resulterende varmgang inni den manuelle bryteren. Denne gjør en god jobb i båten min: http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a Kan dette releet også brukes om man har en gammel Evinrude 60HK 89 mod som kun har likeretter og ikke noe laderelé? Tenkte å gjøre som trådstarter har beskrevet i tegningen sin da jeg har 2 syrebatterier med ulik ampèr styrke men bare at jeg dropper å ha bryteren i stilling 1+2 samtidig. Da burde jeg vel ungå for mye krøll... Uff ikke lett dette her med likestrøm og batterier. Kan noe da jeg er utdannet elektriker,men det med å blande batterityper og forskjellig ampèr styrke har jeg ikke noe greie på gitt. Redigert 28.Juli.2014 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Takk, da er alt i orden og får jeg nok til det. Vil motoren tåle belastningen av et ekstra batteri å lade? 2 x 75ah batterier, motoren gir fra seg 20-25ampere. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
MorganX Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Kan dette releet også brukes om man har en gammel Evinrude 60HK 89 mod som kun har likeretter og ikke noe laderelé? Tenkte å gjøre som trådstarter har beskrevet i tegningen sin da jeg har 2 syrebatterier med ulik ampèr styrke men bare at jeg dropper å ha bryteren i stilling 1+2 samtidig. Da burde jeg vel unngå for mye krøll... men om jeg kan bruke ett voltsensitivtrelè fra Bep i stedet hadde jo det vært fint. Uff ikke lett dette her med likestrøm og batterier. Kan noe da jeg er utdannet elektriker,men det med å blande batterityper og forskjellig ampèr styrke har jeg ikke noe greie på gitt. Ingen som vet om noe om jeg kan bruke dette relèet http://www.maritim.no/elektrisk/bep-voltsensitivt-rele-125a ? Om ikke dette går så bruker jeg bare en batterivelger bryter. Redigert 29.Juli.2014 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Takk, da er alt i orden og får jeg nok til det. Vil motoren tåle belastningen av et ekstra batteri å lade? 2 x 75ah batterier, motoren gir fra seg 20-25ampere.Motoren gir fra seg 20-25A? Ifølge amperemeter da? Det er isåfall ikke en verdi å forholde seg til. Dynamoen størrelse er imidlertid rett å forholde seg til. Men uansett størrelse på dynamoen så klarer den å lade batteriene, den trenger bare lenger tid ift en større dynamo ;)Om 20-25A er målt ladestrøm med 1 batteri har du rikelig til å lade med, bare å hive inne batterier ;) Sitér dette innlegget Link to post
Brightbull Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Det var det som stod på Yamaha sine sider. 25a vekselsyrømgenerstor Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ok. Trekk fra faste forbrukere så ser du omtrent hva du har i ladekapasitet, og hvor mye du har å gå på ved evt utvidelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.