Jump to content

Vurderer kjøp av ny 25hk påhengsmotor

NoobMatrosen

Recommended Posts

Etter å ha måtte levere tilbake lånt motor til opphavet, er det på høy tid å skaffe motor til båten som ligger i havna og bare samler vann. Er jo årer, men det er jo ikke så gøy å ro ut fjorden i en ny alu-båt :thumbsdown:

Båten er en Smartliner 170: stor, bred aluminiumsbåt med glassfiberdørk. Egenvekt 202kg

Vurderer ny motor, da det er en smule vanskelig å finne no virkelig attraktivt på sida hans Finn. Hadde en fin Yamaha for hånden, men dama som solgte var for kjapp med å selge til ivrigste "kunde", selv om jeg var tidligere ute. Sånn er det når man ikke får sjekka nettet hver halvtime. Er mange motorer fra 90-tallet og, og det har jeg blitt anbefalt av en forhandlerkompis om å styre unna, pga tæring osv...

Men tilbake til saken: Vurderer jo ny motor, og etter gode samtaler med kona er vi enige om at vi må spandere i overkant 30000kr på en 25hk. Spørsmålet er hva som er smart kjøp, da mest med tanke på pålitelighet og fravær av problemer. At motoren også er ok å håndtere hadde også vært kjekt. Det er flere alternativer, men grunnet forhandlernærhet så er det noen som stikker seg ut.

Mercury F25: Billigst (grunnet kampanje + avgiftsfravær) Pent design, og har styrekult med gir og gass på håndtaket. Den lånte motoren var en Mercury 15 med samme type styrekult, og det er jo veldig lettvint å slippe å flytte hånda fra gasshåndtaket for å gire, evt å måtte bruke 2 hender. I følge diverse youtube-søk syns jeg og F25 har behagelig lyd. Ulempen er litt klumpete design i forhold til håndtering, og det anbefales visst å være to karer for å håndtere den forsvarlig når den tas av båt. Litt tung motor, ca 72 kilo.

Yamaha F25: Ok pris etter det jeg finner ut. Litt stygg-fin design, klarer ikke helt bestemme meg for om den er pen eller stygg, men noe snål er den. Yamaha har god andrehåndsverdi selvsagt. Dette er en 2-sylindra, kontra mercury sin 3-sylindra, så noe hardere støy. Det som er fint med denne motoren er at det visstnok skal gå an å ferskvannskjøre motoren når som helst, da det er en slange på styrbord side av motoren etter det jeg kan se. Hvis dette er tilfelle så er det jo veldig bra, da man kan feste spyleslange på motoren etter hver tur på fjorden. Siden marinaen som båten ligger i har gardena-slanger jevnt fordelt utover brygga, så er dette peanuts å gjennomføre, om det faktisk er sånn at yamahaen har denne funksjonen. Tar jo et 5 minutt å gjøre, mens man pakker fiskeutstyr (og stor-torsken :thumbsup: ) i bilen. Yamahaen er tung, ca 82 kilo, sikkert pga av solide konstruksjon og god kvalitet på legeringer osv. Yamaha er aktuell hos 2 ulike forhandlere, med omtrent lik avstand fra der jeg bor.

Suzuki DF 25A: Helt ny modell med EFI, Lean Burn og alt mulig fiks faks. Lett i vekt, 63kg med lang stamme for basic manuell motor. Støysvak (3-sylindra) og helt grei design. Suzukien har også mulighet for å koble på slange for ferskvannskjøring på stedet, så også denne er veldig interessant, mtp å kunne opprettholde god motorhelse. Usikkerhetsmomentet her er hvor pålitelig merket er, og om man skal satse på en helt ny modell som er en avansert 4-takter som ikke har blitt testet over lengre tid. Utifra det jeg leser, så er både Yamaha og Suzuki gode alternativer, siden begge er japser. Men Mercury er visst også japse, siden den er en Tohatsu i forkledning. Suzuki og Yamaha har visstnok lik pris. Trodde egentlig Yamaha var dyrest med god margin.

E-tec 25: Den ene Yamahaforhandleren ( som også fører Mercury) har også Evinrude i sortimentet sitt. Forhandler virker solid, med mye erfaring. Evinrude har fordeler med å være totakt, grunnet service først etter 300timer. Forhandler sier også at den ikke trenger no særlig innkjøring, grunnet enkel mekanisk konstruksjon, pluss god legering på godset i motoren, stempler osv. Her er mye mindre som kan gå i stykker. E-tec er ifølge forhandleren meget sterk og solid motor, gjerne brukt i proffsammenheng, der støy ikke er så nøye. Det er også et minus: mer støy, pluss luftbåren eksos = lukt. Annet minus er at denne i likhet med Mercury ikke er tilrettelagt for ferskvannskjøring ved havneleie, sånn som Suzuki og Yamaha. Annet minus med E-tec er høy pris, men fravær av service i høst + 2 neste sesonger gjør den likevel lik i pris. Pluss for E-tec er meget kul design. Vekt ca 70kg langstamma.

Tohatsu og Honda-forhandlere finns på Nordmøre/Sør-Trøndelag, men reisetiden vokser fra 2 timer til 2,5 og 3 timer. Honda er dyyyyrt. Ikke har de 25hk heller. Tohatsu jevnføres med Mercury F25.

Suzukiforhandler er nærmest med ca 1,5 time, og holder til nært hjemstedet jeg kommer ifra, hvor jeg drar mere ofte enn sjelden. Skal sies at forhandler her er noe fersk i gamet.

Trenger litt råd og tips her. Kom gjerne med kommentarer om det er noen som mener det jeg skriver ikke stemmer, men tror ovenstående ska stemme ok.

Jeg er nysgjerrig på hva dere sier om de forskjellige merkene, og selvsagt også interessert i erfaringer om dere har en av overnevnte motor.

Om noen mener det er enkelte 20-hestere som kan konkurrere en smule med disse pga lav vekt, så kom gjerne med kommentarer der og. Vet at Mercury og Honda sine 20 hk i praksis ikke er 5 hk unna, da de er vesentlig lettere bakpå speilet. Det skal sies at vi som regel er 2 i båten, men akkurat nå er nr 1 snart ferdigbaka inni magen, så kanskje det er lurt å tenke litt framover i forhold til 2 voksne og 2 barn i båten.

På forhånd takk for respons, om den sku komme :clap:

Har 90 hk e-tec og tror du kan avskrive eksoslukt problemet, jeg merker iallefall ingenting.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Valgets kval det her ja.

Av de nevnte motorene har jeg erfaring med 2 av de, Yamaha og E-tec.

E-tec er for all del en grei motor (og har mulighet for spyling med vannslange), men jeg ville nok valgt en 4 takter fordi jeg bruker båt mest til fiske. E-tecen vibrerer en del på tomgang, men lite oljelukt. Anbefalt 2-takts olje er dyr. Mener også at Yamaha 25 hk har mer bunndrag. Mener at vekt på Yamaha i std utførelse er 64 kg.

Leste forleden en eldre tråd som lå her inne. Det var en som hadde brukt Tohatsu og Yamaha 25 hk i jobbsammenheng. Tohatsu virket sprekest, men støyet og vibrerte mer og brukte mer bensin enn Yamm`en.

Men har lest 2 ulike tester av 25 hk. Mye avhenger av propell / turtall som testbåt er satt opp med, er som regel motor med høyest turtall i test som er raskest i toppfart, men en får da høyere forbruk og støy.

Har også merket meg Suzukis nye 25/30 hk. Syntes også den virket interessant, med innsprøytning / 3 syl / lav vekt. Men er litt skeptisk til Suzuki kontra Honda / Yamaha da de har noen merkelige patenter på enkelte modeller, og vært borti et par modeller med feil (4 taktere , 9,9 og 30 hk).

Så jaggu ikke lett å velge her... Ville nok gått for Yamaha (safe bet) eller Suzuki (mer spennende - litt mer gambling (???)) var det mine penger.

Tester:

http://www.klikk.no/motor/baat/article751853.ece

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-20-og-25-hesterne

Ellers var det en prøvekjøring av nye Suzuki 25 / 30 i et av de siste Vimenn Båt, men ikke sammenligningstest mot andre.

Kult med kjapp respons.

Har sett litt på Youtube, og bitt meg merke i at e-tecen vibrerer noe ja. like mye som en gammel totakt.

Men mener du å si at E-tecen også har mulighet for påkobling av "hageslange" uten å måtte begynne å fikle nede på undervannshuset eller begynne med balje. Synes det er genialt med denne funksjonen, da man da nesten kan eliminere korrosjon i kjølekanaler om man flusher etter hver fjord-tur. Det går jo selvsagt an å koble på Mikke-Mus-ører på hvilken som helst motor og kjøre flushing på den måten, mens båten ligger på sjøen. Men litt mer styr...

Letteste Yamaha F25 av nyeste årgang er 76 kilo. Tyngden gir jo forsåvidt indikasjon på soliditet, men Suzuki kanskje vil virke mindre solid?

Må si jeg er en smule skeptisk når du nevner problemer og feil med enkelte Suzukimodeller. Det skrives også om forrige 25hk suzuki at den hadde smalt kraftregister eller noe, og at de nye var kommet bl.a pga det. Tror faktisk det var Suzuki selv som skrev det, og det er jo kanskje ikke så bra, å si at den forrige motoren du laga var litt crap :blush:

Men du skriver egentlig ikke noe veldig negativt om e-tec, med tanke på hvor pålitelig og holdbar den der. Den er bare litt brutal... Er jo interessant med en enkel og brutal motor på en måte :smiley:

Vi hadde 25 hk Etecen på en 14,5 fots skjærgårdsjeep. Valget stod da mellom denne motoren og Suzukis 25 hk V-motor. E-tecen var da helt ny på markedet, så gikk for denne. En kamerat av min stesønn hadde en Suzuki, jeg syntes lyden av denne ikke var videre vakker, er jo en litt spesiell motorkonstruksjon.

Vi hadde ingen problemer med Etecen de årene vi hadde den. Startet som et skudd, og 3 års serviceintervall er jo veldig praktisk. Motoren sviver mye roligere (dypere, og mindre knatrete lyd) enn en eldre tradisjonell 2-takter, og som sagt knapt noe oljeos å lukte på lavt turtall. Men er noe vibrasjoner på tomgang. Forbruk synes jeg var helt OK.

Er mulighet for tilkobling med hageslange, men du må skru av evt gardenakoblinger og bruke en "ren" hageslange inn på inntaket.

25 hk Yamahaen prøvde jeg på en Hansvik 16,5 std, altså en tyngre og mer tungdreven båt. Uten mulighet for direkte sammenlikning, så mener jeg at Yamahaen virker sprekere. 64 kg fant jeg i en av testene jeg viste til, men ser nå på Yamaha sine sider at de begynner på 77 kg.

Er mange som er veldig godt fornøyd med sine Suzukier, så er jo mulig de 2 motorene jeg har vært borti bare var "uhell" eller var dårlig fulgt opp av sine eiere. Vondt å si. Den ene var en 9,9 med dårlig kompresjon på ene sylinderen, den andre en 30 hk der registerreim hadde hoppet over noen tenner på tannhjul ved en grunnstøting.

Men lav vekt, innsprøytning (som mener er fordel) og 3 sylindre (vi har en 40 hk Yamaha 4-takt i familien som bare går helt nydelig) er interessant. Og med 5 års garanti skal en jo ha problemfritt motorhold ganske lenge ved nymotor kjøp.

Redigert av Søringen (see edit history)

Jeg står ikke i posisjon til å kunne anbefale noe ettersom jeg kun har hatt to merker, Mercury og Mariner (som er prikk like) i 11 år.

Jeg mener uansett at Mercury motoren er den å velge, finere og gromme lyd pga. 3 sylindre, pålitelig (etter min erfaring), lavt bensin forbruk og man kan ikke se bort ifra at det er den billigste.

Jeg ser poenget med denne ferskvanns patenten vi finner hos Yamaha. Men etter min mening er jo tråss alt motoren laget for å ligge med litt salt. Ferskvannskjør den etter vær sesong og du er et godt stykke på vei.

Jeg har også skrudd en del på èn motor jeg hadde som hadde liget under vann en ukes tid (Mercury 30).

De er veldig enkle å skru på og alle deler står så det er enkelt og komme til og bytte ut.

Jeg kan ikke uttale meg om hvilken motor du bør kjøpe, men jeg er stor fornøgd med mercury og holder meg trofast til det.

Usikkerhet til merket Suzuki? Det er nok ubegrunnet.

Men siden mange 25-hestere egentlig er nedjusterte 30-hestere, hvorfor ikke kjøpe 30 når man først er i farta ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Søringen: Jeg går utifra at du da har vært borti f25 da eller?

Tror kanskje det er mange motorer som kan ses på som pålitelige. Det er det dem skriver på den prøvekjøringen av de nye Suzukiene også. Har lest artikkelen før. De nye Suzukiene står mer for pålitelighet enn for ytelse. Hadde forsåvidt vært greit med både i pose og sekk kanskje. Regner med testfolka kjenner til de andre merkene, og at det da kan virke som at DF25a/30a er konstruert mest med tanke på langt motorhold. Men mye deler er det i den...

Sitat fra test av 6 motorer. Her skrives det om Yamahaen:

Med oppdateringen av motoren i 2010 fikk F25 tenningssystem fra Mitsubishi og et oppgradert ytre. Motorens stempler, råder og ventiler stammer fra storesøster F60

Sikkert ikke dumt med deler fra en større motor, der delene er ment å tåle mer juling.

Mitsubishi leverer også som kjent varmepumper i panser-liga. Så dette er sikkert ikke dumt.

Yamahaen er raskest av alle i denne testen, med 24 knop, fulgt av Mercury og E-tec på 23,5 knop.

Merker jeg driver å penser meg inn på Yamaha her. Men må si mercuryen er penere å se til, og har finere lyd. Men Mercuryen er omfangsrik da :worry:

Ang saltvann så tror jeg kanskje ikke noen motorer er laget spesielt for saltvann, da saltet uansett er en fiende. Men mulig enkelte legeringer tåler mer enn andre. Forhandler nevnte f.eks at E-tec hadde spesiell legering i stemplene.

Men må innrømme jeg liker idéen om å koble på en hageslange ved endt fisketur. Så her er det altså 3 av fire som har den muligheten.

Å snakke om ytelse og ytelsesforskjeller i denne klassen blir for mange litt irrelevant :-)

Men at Suzuki leverer kvalitet som ikke står tilbake for noen andre er hevet over enhver tvil.

For min del spiller merket ingen rolle, jeg har hatt stort sett alle merker, unntatt Mercury. Men det blir min neste motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Kjøper Mercury neste gang? Fordi...?

Vært interessant å vite.

Har selv erfaring med mindre Mercury jeg lånte av far, som alltid har starta på første draget hvert år, bortsett fra da jeg skifta plugger nå i vår da. Måte dra nesten 10 ganger tror jeg for at pluggene skulle "komme igang" eller noe sånt. Starta på første draget hver gang etter det.

Fordi Mercury i dette årtusenet har hatt en rekke innovative produkter med suksess. bl.a. Optimax og Verado.

Og nå presenteres på rekke og rad en rekke nye motorer som slår mere eller mindre knock out på japsene på de fleste områder.

Tenker på nye F150 som kom for et par år siden, samt den nye 80-115 hk serien som kommer til neste sesong i Norge (eller før). Er allerede lansert i USA og Australia bl.a.

2-taktere med forgasser og start-snor er jo en annen verden da :-)

Du sikter trolig på litt større motorer enn 25/30 sikkert, Teerex. Men eg føler også at almuen sier at Mercury er meget bra. Bekrefter jo på en måte noe jeg leste et annet sted på forumet, at de fleste merkene idag er gode og pålitelige.

Men mener også å ha lest at det har vært no tull med disse mellomklassemotorene, som jeg sikter på. Neimen ikke godt å si.

Det viktigste virker for å være å kjøpe hos en god forhandler, som man vet leverer om det sku bli no garanti-greier. Prata med en forhandler i en by midt i landet, og der var magafølelsen heller laber. Der mente de at service på merkeverksted bare var tull. MAn kunne gjøre alt selv, og likevel beholde garantien. Virker som de var mest interessert i å selge motorer og få cash i kassa. Er spent på de som kommer med reklamasjonssaker til den forhandleren. Spesielt siden andre forhandlere sier at de må levere dokumentasjon til Mercury for å videreføre garanti-tiden.

Service på på de nye Mercury-motorene, iallefall de litt større nye 4-strokes, er lagt opp til at kunde selv kan gjøre dette.

Det står en stor dekal under dekselet med all relavant serviceinformasjon, og mange tidligere servicepunkter bl.a. registerreim og ventiljustering er eliminert.

De mindre motorene går jo ofte færre timer siden de gjerne ikke brukes på langturer osv. så det er vel ofte grei skuring der også.

Dæven, du er seint oppe du óg, Teerex. Har ei kone som ligger og sover du og sikkert :giggle:

Men mener du å si at "den dårlige forhandleren" faktisk hadde rett? At forhandler ikke har rett til å kreve verkstedbasert service for å opprettholde garanti? Hvor har du isåfall den infoen fra? Den dårlige forhandleren nevnte noe om dommer som var satt for dette, sikkert i regi av Forbrukerrådet. Men vært greit å sett den dommen konkret, så man kan slå i bordet med.

Hadde selvsagt vært greit å kjøpe den billigste ( og kanskje peneste) motoren, og i tillegg ikke måtte bruke penger på service man klarer selv.

Men andreårs-servicen skal visst være annerledes, da det ikke bare er oljefilter og oljer som skiftes. Ting skal visst etterstrammes og sjekkes osv...

Kone? nei det må være lenge siden ;-)

Vedr. fabrikk-garanti så må jo det stå klart i dokumentene som følger motoren hva som evt. kreves for å opprettholde garantien.

Service på en slik lett-motor er forøvrig ingen heksekunst uansett hva som må gjøres.

Andreårs service er ikke noe større sak. Femteårs eller 200 timer service kan være større, dvs. registerreim, ventilsjekk osv.

Impeller er enkelt å bytte. Men det må naturligvis gjøres korrekt.

Enig med det meste som blir sagt her. Nye motorer er nok veldig bra, uansett produsent. Står jo i testene også, at det er umulig å kåre en ren vinner.

Til syvende og siste blir det jo personlige preferanser og magefølelsen som avgjør, pluss hvordan det er med avstand til selger.

Vi har de siste 5 årene kjøpt 3 helt nye motorer, alle Yamaha (2x 9,9 Sport og en 40 hk). Har her fått beskjed om at service må utføres av godkjent verksted for at garanti skal gjelde. Dette nok for å slippe diskusjoner / tvil om at ting er gjort / gjort etter boka. Synes dette er naturlig.

Sitat fra test av 6 motorer. Her skrives det om Yamahaen:

Med oppdateringen av motoren i 2010 fikk F25 tenningssystem fra Mitsubishi og et oppgradert ytre. Motorens stempler, råder og ventiler stammer fra storesøster F60

Sikkert ikke dumt med deler fra en større motor, der delene er ment å tåle mer juling.

Mitsubishi leverer også som kjent varmepumper i panser-liga. Så dette er sikkert ikke dumt.

denne blokka er vel å regne som en halv F50//F60 blokk (mens F30/F40 er midt i mellom, også med samme boring/slaglengde. Billigere og enklere for produsent å kunne "gjenbruke" deler på denne måten)

Broren min tenker også på å kjøpe ny 4T motor i 30hk klassen. Skal erstatte en 30hk 2T. Der ser det ut til at førstevalget Yamaha F30 må utgå pga vekt - rundt 100 kg er mye for en 30hk syns jeg.

Vektmessig så ligger jo nye Suzukien godt an med 62 kg, deretter er det vel Honda med rett over 70 kg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Yamaha F30 har et kubikk på 747 ccm, Suzuki DF30A rett under 500 ccm. Så håper kommer en sammenligningstest snart der en ser hvordan kubikkhandikap / vektfordel slår ut. Honda BF30 er for øvrig på 552 ccm.

Suzukien er nok veldig interessant for folk som har gamle 2-taktere på eldre båter med smalt akterparti (lite bæring) pga den lave vekta. Det eneste må være at de støkker hver gang de tror den nye motoren har daua, da de ikke kan høre den lenger :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...