Jump to content

Vurderer kjøp av ny 25hk påhengsmotor


NoobMatrosen

Recommended Posts

 

Suzukien er nok veldig interessant for folk som har gamle 2-taktere på eldre båter med smalt akterparti (lite bæring) pga den lave vekta. Det eneste må være at de støkker hver gang de tror den nye motoren har daua, da de ikke kan høre den lenger :giggle:

ja, hadde vært interessant med sammenligning av disse på båter med lite / mye bæring akter.

 

Har selv hatt F40, og den var det bra med krefter i , på en båt som veide 330kg tørr.

 

Suzukiene er da ikke helt lydløse da, blir jo litt lyd av kjølevannsstrålen :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg tror alle motorene er relativt jevne om man ikke er av det ekstreme slaget. Men som du sier, at du skal fiske ville jeg droppet e-tec. Den rister mere, ryker mere enn 4takt. Noen nekter for dette, men litt forskjell er det naturlig nok. Den forbrenner olje og da blir det røyk. Kjør bak en etec i rolig fart så kjenner man den gode 2taktslukta der også;)

 

Søk litt på merkene så ser du at alle merkene har feil i større eller mindre grad.

 

Jeg valgte suzuki foran mercury da jeg synes de virker veldig driftsikre med lite problemer(de brukte av min type har enten suzuki eller mercury). Nå har jeg snart 150 feilfrie timer på min 2005 df 140.

 

Har hatt en mercury f50 også. Funket den også, men veldig dau.

 

Og med nyest teknologi og nærmeste forhandler og lav vekt ville jeg gått for suzuki.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Men hva om man liker 2-taktslukta da? :clap: Er jo da man merker man er båtmann, når mann får blanding av motorlukt og salt sjø gjennom neseborene. Snifffff!!! :rolleyes:

 

Nå skal det sies at det er forholdsvis gammeldags form for fiske, så dorging og sånt har foreløpig ikke vært så interessant. Her går det mer i å komme seg fra A (havna) til B (potensielt fiskefelt), videre til C (nytt fiskefelt), tilbake til B osv...

Så er mer snakk om en transportmaskin egentlig. En effektiv sådan. Er litt derfor E-tec ikke er helt avskrevet.

 

Tohatsumotoren er jo omtrent samme som Mercury F25 da.

Er det en lat motor, sånn som enkelte indikerer, Lars K?

 

Mercury F50 er vel originalmercury vil jeg tro. Mens F30 faktisk egentlig er en Tohatsu MFS30

Tohatsu har vunnet tester i bl.a Tyskland da.

Link to post

E-tec soter neppe ned pluggene men den støyer jo litt mere på tomgang. Men bruker faktisk minst bensin av alle.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tohatsu 25 hk er en sprek motor. stod vel i den ene testen at den var omtrent som en gammel 2-takter også i akselerasjon.

 

Ikke så mye vondt å si om Etec`en vi hadde, men jeg er kanskje blitt blendet av Yamaha F40`en vi har i familien.

 

Den motoren er vel den beste jeg har vært borti (så langt). :wink: Silkemyk, innsprøytning med de fordeler det medfører (som jo også Etec har), stillegående på alle turtall, nesten fri for vibrasjoner. Og går billig, jeg pleier ligge mellom 4000 - 4300 omdr på marsj. Relativt tung motor, men den sitter på en bred Øien 530 så spiller ingen rolle. :giggle:

 

Er du totakts-fan, og trives med de litt røffere tingene med de, kan Etec absolutt anbefales. Skulle jeg valgt mellom f.eks. en Etec 75 og Optimax 75, hadde det blitt Etec. (har hatt Optimax 115 hk tidligere).

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post

Jeg merket ikke store forskjellen når jeg byttet fra Suzuki 25hk 2takt til Tohatsuen.

En kamerat har samme motor på en Crescent 432,han er også veldig fornøyd med motoren.

 

Største forskjellen var bensinforbruket,bruker omtrent halvparten av det Suzukien gjorde.

 

Kikket også litt på Etec før jeg handlet,men siden jeg bruker denne til dorging ble det Tohatsu i steden pga støy og vibrasjoner.

Link to post

Tohatsu har vel stort sett alltid vært den fremste produsenten av mindre påhengere.

De har jo produsert motorer for bl.a. Yamaha og Mercury og nå samarbeider de også med Honda.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, man lærer så lenge man lever osv...

Siste undersøkelse gjorde det klart at Felleskjøpet i nabokommunen faktisk forhandler Suzuki. Dvs begge nabokommunene hadde forhandler for Suzuki, men Felleskjøpet virker å være stødig forhandler. Båtmotoravdelingen skal flyttes til nærmeste by, men i og med at de har interntransport, så kan det løses uten merutgift. Tror faktisk at leveringen kan skje til nærmeste Felleskjøp som er 5 min gåtur unna :lol: . Men servicen må vel tas i nabokommunen. Pris på service var noe helt annet enn andre steder, og her differienserte man faktisk også prisene, alt etter hva som skal gjøres. 20-timerservice trengte ikke koste mer enn 7-800 kroner, jmf 2000kr i gjennomsnitt på de andre. Kan jo være en fordel at forhandler ikke fokuserer på å håve inn penger, da de uansett tjener flesk på kraftfórsekker, kunstgjødsel og traktorer :thumbsup:

 

Åpen for pruting var de og :clap:

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)
Link to post

Motor bestilt! Made in Japan, på lik linje med Yamaha osv. Så burde være bra opplegg.

 

Ble Suzuki DF25AL, manuell motor med lang stamme. Gikk for Felleskjøpet som forhandler, da de virket veldig ryddig og trverdig på pris. Påhengsmotoravdelingen flyttes som sagt til nærmeste by, sammen med fagmannen. Men fagmannen pendler fra lokalområdet, så service kunne han ta en lokalt når det skulle oppstå. Gikk an å prute også der i gården :thumbsup: . 40 min kjøretur er bra nær forhandler her på bøgda.

 

Så får vi se om gamblingen med ny teknologi og kliss ny modell lønner seg i det lengre løp. Rullekam skulle visst være bedre enn kamaksel med foringer. Fagmannen fortalte at det nylig hadde vært motor inne for å skifte foringer. Sånt er sikkert ikke gratis. 5 års garanti er jo ikke det verste heller. Yamaha har vel 3? Og motoren går det også an å løfte selv med litt adrenalin i kroppen.

 

25 hk er jo et slags kompromiss mtp pris, tilgjengelighet og det faktum at folk født etter 1. januar 1980 også kan kjøre båten lovlig.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...