Jump to content

Oppussing av 23" tresnekke

Forlandsbåten

Recommended Posts

Hei! Jeg anskaffet meg for ca 1,5 år siden en tresnekke med en SABB G 10HK.

Jeg anskaffet meg denne for å ha en ny hobby og fordi jeg alltid har hatt en lidenskap for tre båter. Etter at båten ble kjøpt viste det seg at det var flere feil en det som selger hadde oppgitt da båten ble kjøpt.

Motoren så helt forferdelig ut, og det var råte i skroget, skandekket var ødelagt og topprekken så ikke ut.

Jeg er ikke av personen som har så alt for mye tid til overs og dermed har arbeidet så langt gått veldig tregt.

Men så langt har jeg lagt halve dørken i båten, pusset ned hele motoren for hånd, skiftet koblingskasse og derretter lakkert motoren på nytt.

Denne båten var tenkt som et kjappt prosjekt for å få seg en trebåt. Men nå som jeg har lagt ned så mye arbeid og så mye tid i båten har jeg blitt forelsket og må nok si at denne båten er kommet for å bli :) Men jeg er bare en ungdom og har veldig lite erfaring med tre arbeid og trenger dermed råd fra dere som er mer erfaren innenfor området :)
Har gått til anskaffelse av boken "Trebåten" for å tillegne meg kunnskap men det holder ikke med bare den.

Jeg trenger råd, skisser og tips for å komme meg videre med båten. Så dersom noen her inne vil gi råd om hva som helst så er jeg villig til å suge til meg den kunnskapen dere kan gi.

Men nå etter 1,5 år og en GOD del arbeidstimer så har jeg kommet så langt at ror og motorkasse står for tur.
Og i denne sammenheng lurte jeg på om noen her inne kan hjelpe med å dele erfaringer de har med å lage ror og motorkasse.
Motor kassen er ikke det største problemet, det er roret. Der har jeg så og si null peiling...

Håper virkelig ar denne tråden kan være til hjelp for både meg og andre og håper på svar, råd og tips :D

Legger ved bilder da jeg først fikk båten og nå :)

Selv hadde jeg laget roret i heltre, selv om ikke båten er bevaringsverdig museumsgjenstand, men så har jeg laget mange ror før og er komfortabel med slikt arbeid. For deg som skriver du føler deg uerfaren med slikt arbeid tenker jeg at jeg nok hadde valgt å lage roret i vannfast kryssfiner. Forholdsvis enkelt å jobbe med og du slipper tenke fiberretning og at det kan sprekke om du ikke får limt og låst plankebitene godt nok til hverandre. Det er flere hensyn å ta når du lager ror; beslag og slikt må være riktig plassert for at roret skal kunne fungere, formen på roret må være hensiktsmessig og roret bør være holdbart.

De fleste trelaster har disse brune/svarte forskalingsplatene. Disse er som regel i solid kvalitet og tåler en støyt. Er du heldig kapper de og du kan få kjøpt avkapp som passer til dine mål. Du trenger da en plate som har samme tykkelsen (eller litt mindre) enn tykkelsen på det gamle roret. Så legger du det gamle roret oppå plata og tegner av omrisset for saging. Saging gjøres enklest med en båndsag hvis du har tilgang til slikt, alternativt elektrisk rotterumpe/stikksag eller vanlig håndsag. Sag seint og med lite press på saga så unngår du at det fliser seg så mye. Kantene/hjørnene på kryssfinerplata kan enten høvles eller pusses godt med grovt sandpapir, gjerne med en pussekloss bak slik at du har bedre kontroll og får bedre effektivitet. En OK form er å runde av fremre kant av roret og gjerne gjøre det litt spissere i bakkant, men med avrunding ytterst. Ideelt skal ror ha en viss profil sett ovenfra, men med gode avrundinger er det tilstrekkelig i fartsområdet båten din er bygget for.

Ser ut som det mangler beslaget øverst på roret, har du dette? Det sitter gjerne fortsatt fast til rorstammen? Overføring av hvor beslagene skal være på det nye roret kan enklest gjøres på to måter. Den ene måten krever at du er flink å borre i vinkel, altså ikke borrer skjeivt. Da kan du fjerne boltene/naglene (vanskelig å se skikkelig på bildet hva alt er), men ikke fjerne beslagene. Sannsynligvis sitter beslagene av gammel vane, hvis ikke ser du på malingen hvor de skal være når du borrer. Så borrer du vinkelrett gjennom hullene i beslagene slik at det kommer merker i kryssfinerplata under. Trenger ikke borre gjennom kryssfineren, kun merke plata med spissen på borren. Etter du har saget ut plata kan du da sette på beslagene. Da ser du hvordan de skal sitte på det nye roret, både hvor og hvilken vinkel de har med å se merkene du laget med borret tidligere. Den andre metoden er å måle deg fram til hvor beslagene skal være. Dette krever at du kontrollmåler fra hjørner og kanter og du kan med fordel legge rorene inntil hverandre på bakken slik at det er lett å se om det ser likt ut. Bruk gjerne en løsvinkel eller tommestokk/metermål til å finne vinkelen beslagene hadde i forhold til kantene på det gamle roret. Da kan du sammen med målingene du har gjort dobbeltsjekke at plasseringen av beslagene stemmer. Når du er fornøyd med plasseringen av beslagene kan du så borre gjennom beslagene (via de gamle hullene) og gjennom roret. Da er beslagene klare til å kunne festes etter maling av roret. Hvis de er veldig rustne bør de børstes og behandles mot videre rusting. Flere metoder finnes for dette. Selv hadde jeg nok sandblåst beslagene og fått dem galvanisert dem på nytt, men det er dyrt og det går også an å stålbørste dem og f.eks. behandle dem gjentatte ganger med rustmelk/rustomvandler før montering.

Kryssfineren vil selv om den er vannbestandig kunne trekke vann og flise seg opp etter hvert. Så roret bør males. Først pusses skikkelig, også på flatene. Bruker du forskalingsplater med slik mørk brun film på flatene må også disse flatene pusses for best vedheft. Avfettes med aceton, til nøds rødsprit. Det beste er epoksybasert maling, som f.eks. slik man grunner plastbåter med mot glassfiberpest. Både Biltema og andre har slikt. Flere strøk, la malingen trekke godt inn i endeveden på plata. Pensle også maling på beslagene, både på utsiden og innsiden før montering på plata. Så er roret klar for bunnstoff.

Resultatet blir et holdbart ror du kan ha glede av i mange år :wink:

Hei igjen og takk for et veldig godt og utfyllende svar :)

Har nå tatt nye bilder av roret og rorfestet siden det forrige bildet ikke var så bra :)

Det gamle beslaget øverst på roret står igjen under båten, dette er fordi jeg ikke helt "turte" å ta det av da jeg ikke vet hva det er festet i.
Men skal kjøpe alle de tingene som du anbefalte imorgen og skal prøve å starte på prosjektet så snart som mulig. Jeg skal legge ut bilder og fremgangsmetode her så folk evt. kan se og evt. ha nytte av "et løsningsforslag" med fremgangsmetode :)

Men jeg har et spørsmål angående zinken/ aluminiumsplaten som ligger rundt det øverste beslaget på roret?
Må dette skiftes ut eller er det bare å pusse vekk den gamle bunnsmørningen og tette den helt inntil skroget for deretter å legge på ny bunnsmørning?

Spørsmål 2 er angående nedre ror beslaget. Må det legges noe "gris" eller noe friksjonsdempende nedi koppen som beslaget hviler mot ? Eller skal det bare være metall mot metal ?

Spørsmål 3: Dersom denne tråden dabber litt av, noe jeg håper den ikke gjør :) Er det mulig om jeg da stiller et nytt spørsmål om en måned at ingen svarer :/ ?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Idag har jeg anskaffet at av materialet til sitteplata 2*8 ".

Jeg har også kjøpt en vannfast kryssfinerplate på 25mm og en vannfast kryssfinerplate på 15mm.

Den vannfaste platen på 15mm er av typen meranti, denne har jeg plan om å bruke på motorkassen.

Jeg har kuttet ut platen til roret og har et spørsmål angående hvilken type primer jeg skal bruke før jeg bruker bunnsmøring. Jeg har forhørt meg med både en trelast og en malebutikk. Begge disse hadde forskjellige meninger angående dette.

Hos den ene ble jeg anbefalt å bruke rå linolje blandet med terpentin til å begynne med og så en type grunning utenpå for å forsegle, for å så bruke bunnsmøring.
En annen anbefalte å bruke epoksy primer å bare forsegle materialet som det var.
Noen som har en formening om dette ? Jeg kjøpte denne fra biltema forleden dag. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Epoksyprimer-30623/
Sånn som dette ser plata ut etter utsaging
bilde

På motorkassen har jeg tenkt å bruke en 15mm palte av kryssfiner typen meranti. Denne har jeg plan om å lakke med en Benar olje av typen UVR. På bildet under er det vist hvordan denne vill bli.

bilde

Fra venstre:
Trekkfastolje til dørken i båten.
Benar UVR olje
Biltema olje A og B
Så er det epoksy primer

Dette er en visning av hvordan de forskjellige oljene blir på platen.

Under er et bilde av kryssfiner platen i 15mm

bilde

Utformingen av roret har jeg en plan om å fullføre imorgen og kanskje klare å olje et strøk på den. Men da krever det at jeg finner ut hvilken olje / primer jeg skal bruke på roret.

Så spørsmålet på dette inlegget blir:
Hva skal jeg bruke for å kunne forsegle/impregnere roret med. Epoksy primer, Rå linolje og kokt eller andre forslag ?
- Kristoffer

Sinken som ligger oppe der med øverste rorinnfestning ville jeg bare stoffet over. I det nedre rorbeslaget kan du godt legge noe grease, men denne bør være såpass seig at den ikke blir skylt bort med en gang. Etter en stund er den nok skylt bort uansett :wink: Men klart, jo mer smøring jo mindre slitasje.

Når det gjelder rorplata ville jeg kun brukt epoksyprimeren. Olja og primeren er på forskjellig basis og går ikke sammen. Da måtte du i såfall ha brukt en oljebasert primer oppå, og også der kan det oppstå dårlig heft og eventuell koking (bobling i den oljebaserte primeren) hvis ikke det brukes en primer som går godt sammen med linolja. Og i og med at plata består av flere tynne lag med vanntett lim mellom vil impregnering med olje ha begrenset effekt i forhold til epoksyprimeren (noe annet om roret hadde vært i heltre, da har oljeimpregnering stor effekt). Sørger du for riktig blandingsforhold (viktig da antallet herdermolekyler og basemolekyler henger sammen, litt enkelt forklart) vil epoksyprimeren danne et vannbestandig skikt. Lurt å prime ekstra godt i endeveden på plata, der trekker det lengre inn. Bare for oppklaring, det går fint å bruke linolja på kryssfiner over vannlinja, gjerne som grunning før en linoljekompatibel lakk, men så lenge det er snakk om et ror som står konstant under vann er epoksyprimeren mer hensiktsmessig til formålet; å hindre vanninntrengning i kryssfineren.

Benar UVR er en god lakk til merantien. Holdbar og hefter godt. For best heft er det lurt å tørke over med en fille med aceton før lakkering. Da får du avfettet overflaten og får bedre heft. Ønsker du sinnsyk finish kan du vannbeise som en del av behandlingen av den (snart) ferdige motorkassen før du til slutt avfetter før oljing/lakkering. Det vil si at du sliper lett over med sandpapir P120 langs av fibrene for så å tørke over flatene med en fille med varmt vann. Underveis når flatene tørker skjer det en fiberreisning, altså at nedtrykte trefibrer reiser seg og overflaten ser forferdelig ut. Så sliper du lett over flatene igjen for å fjerne fiberreisningen. Lett sliping fordi at kraftig/hard sliping tilbakefører prosessen litt, så du må til og vannbeise enda en gang. Gjenta om nødvendig. Da unngår du at fibrene reiser seg når du olje/lakkerer og får et merkbart bedre sluttresultat. Selv pleier jeg vannbeise 2-5 ganger før jeg er fornøyd, avhengig av hva jeg lager og krav til finish.

Kjekt å se utvikling underveis, det er bare å pøse på med bilder :thumbsup:

Dagens oppdatering :)!

I dag har dagen gått med til å sage til formene, vinkler og å pusse kantene på roret.

For å få på vinkel jernet som holder roret fast så måtte jeg bruke lit kreativitet. Dette tok meg tilbake til barneskolen da man lå ark over ting og tegnet over som vist på bildet under :)
bilde

Dette var en ok måte for å finne vinkelen på festet og på hvor hullene skulle borres.

Roret ble sagt til i vinkel og formet for best mulig aerodynamikk.
Feste jernet nederst på roret var smalere innerst i forhold til ytterkantene. Så dette ble pusset ned med en fil til det passet perfekt :)
Festet som er øverst på roret står fortsatt på båten, men dette ble sandblåst og smurt inn med rustomvandler idag og satser på å få prøvd det på imorgen for å se om det passer :)

Under legger jeg ut noen bilder som viser hvordan resultatet ser ut foreløbig.
Imorgen er det jobb så da er det ikke sikkert at det blir noe båtpussing ;)

bilde

bilde

bilde

bilde

Det var dagens oppdatering :) Etter min mening så ser det ikke så aller verst ut for å være fersk :)

Hei Igjen :) Jeg har klart å oppta min gamle tråd fra 2012 :) Så her https://baatplassen.no/i/topic/95358-oppussing-av-forlandssnekke-23-fot/page-2 vill alle fremtidige innleg forekomme :) Både hvordan roret blir seende ut og hvordan resten av båten ser ut dersom det er av interesse å følge med videre :)
Men tusen takk for gode og veldig utfyllende svar :) Det har hjulpet mye !
Mvh kristoffer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...