Jump to content

Male båten

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har tenkt å male min Oksø 32 i en annen farge (navy blue) original-gelcoaten er blass gul, noe som ikke er så pent.

Hvordan skal jeg gå frem for å få malt den, og at det ser skikkelig ut? Krever ikke at det skal bli like bra som sprøyting, men det må ikke se "hjemmesnekret" ut...

Hva slags maling kan jeg bruke? En-eller to-komponent.

Tar gladelig imot tips.

JJ

Det er skrevet mye om dete her tidligere. Her er hva jeg har lest meg til i Practical Boatowner (fritt etter hukommelsen):

Først, den største jobben er at du må slipe/sparkle skrogsiden helt slett. Lakklaget er så tynt at det ikke vil dekke over sår i gelcoaten.

Når skroget er helt glatt må alt slipestøv fjernes og skroget avfettes. Først spyler du over med ferskvann, og så renser du med aceton eller rødsprit, og skift kluter ofte.

Hvis du først skal gjøre denne jobben, ville jeg brukt to-komponent lakk. Hvis båten ikke er lakkert tidligere (bare gelcoat fra verftet) vil du ikke få problemer med koking. Hvis den er lakkert tidligere må du sjekke om det er brukt en- eller tokomponent lakk. Det gjør du ved å henge en fille fuktet i aceton mot skrogsiden natten over. Hvis det blir klissent under filla neste morgen, er det enkomponent lakk, hvis ikke er det tokomponent.

Så begynner lakkeringsjobben. Beregn en full dag og to personer for hver side. Før du begynner vanner du området rundt båten godt for å binde støvet. En person påfører lakk med en malepute, og en annen går etter med en fordriver og glatter ut.

I følge de som skrev den artikkelen jeg leste ble resultatet deres bedre enn nabobåten som hadde fått sin båt sprøytelakkert.

Jeg har også lyst til å lakke båten min, og har vært inne på Navy Blue farge selv. Men jeg tror at jeg vil velge en lysere farge. En mørk farge blir mye fortere blass enn en lys, og den krever mer vedlikehold for å holde seg fin. Men det er klart at en mørk blå båt er flott å se på

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Bare en vill tanke: Norgestaxi lakkerer ikke bilene, de setter bare på gule klistremerker over hele bilen. Hadde det vært en løsning for en båt også? Båten er vel ikke mer krum enn en bil. Jeg gjetter på at kostnad for sprakling og pussing av skroget + lakk, malepute, fordriver, rødsprit osv vil beløpe seg til minst 10.000 for din båt. Hva med å høre med et bilreklamefirma hva de skal ha for folie i det volumet du trenger?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Bare en vill tanke: Norgestaxi lakkerer ikke bilene, de setter bare på gule klistremerker over hele bilen. Hadde det vært en løsning for en båt også? Båten er vel ikke mer krum enn en bil. Jeg gjetter på at kostnad for sprakling og pussing av skroget + lakk, malepute, fordriver, rødsprit osv vil beløpe seg til minst 10.000 for din båt. Hva med å høre med et bilreklamefirma hva de skal ha for folie i det volumet du trenger?

<{POST_SNAPBACK}>

En god tanke, men hva hvis du får en ripe eller liten skade?

Da vil vel vannet lage bobler når det trekker litt inn rundt ett hul/ ripe?

Og det vil jo være vanskelig å reparere da.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Jeg gjetter på at kostnad for sprakling og pussing av skroget + lakk, malepute, fordriver, rødsprit osv vil beløpe seg til minst 10.000 for din båt. Hva med å høre med et bilreklamefirma hva de skal ha for folie i det volumet du trenger?

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod: Jeg har malt båten min 2 strøk i helgen (Fjord 27), jeg brukte en-komponent Enamel-maling fra Hempel. Det gikk med nesten 3 x 0,75 ltr. - kostnaden er langt fra 10.000,-. Malingen kostet 239,- pr boks, jeg mattslipte skroget i fjor og nå vasket jeg skroget med tynner. (håper jeg var nøye nok.) Jeg brukte "svamprulle" for lakk og fordriver - det kan hende at resultat blir enda bedre med malepute - jeg er fornøyd med resultat, men jeg tror det optimale hadde vært å sprøytemale. :yesnod:

Lykke til.

Bare en vill tanke: Norgestaxi lakkerer ikke bilene, de setter bare på gule klistremerker over hele bilen. Hadde det vært en løsning for en båt også?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke ideen er vill i det hele tatt, heller ganske god. Fikk tilbud fra et lokalt firma som driver med slikt til min Nidelv 750. Da skulle ca. halvparten av skroget dekkes med marineblått. Pris: 3000 RILUM.

Hvis det skal lakkeres så for all del bruk lakk som er beregnet på båt.

Fra for eksempel Jotun eller Hempel.

Jotun sin lakk som er til glassfiberbåter heter Hardtop.

Mener dette er en slags Gelcoat. den sitter iallefall like godt og resultatet blir veldig fint med svamprull.

Kjøpte en gang en Skibsplast 75 modell (Rød) Som ble lakkert i original Hvit og vinrød på billakkeringsverksted. (Skulle liksom være profft det)

En skramme og lakk flasset av.

Gjett om det ble synlig med rødt under :headbang:

Etter det "lakkerte" jeg båten på hele akterspeilet med Hardtop.

Ikke engang dreggen tok den fargen :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Når det gjelder dekorstripen...

Ca 10-15 cm under rekken på skroget er det en hvit dekorstripe. Jeg lurer på om jeg klarer å maskere den med maskeringstape og få det til å se fint ut? Eller må jeg male over alt sammen og sette på ny dekor etterpå? Tror den originale dekorstripen er sprøytet på., men jeg vet ikke sikkert. Det må være vanskelig å klare å følge springet riktig hvis man skal sette på ny....

?

Etter endel prøving og feiling med diverse båtmalinger, valgte jeg å sprøytelakkere fribordet med billakk (Sikken 2-komponent akryl) for 5 år siden. Båten (30 fot seilbåt) er like blank og fin i dag.

Billakk tåler mer enn båtlakk (temperaturvekslinger, kjemikalier, ripefasthet osv.) Forutsetningen er naturligvis et meget godt grunnarbeide.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...