Jump to content

Hvor varm blir en vanlig dynamo

Stjernen !

Recommended Posts

Dette er hva jeg målte !

Tok og målte på batt + og batt - på dynamoen mens strømmen på,og motor igang da ga den 14,4v og ca 8-16 amp til vært batteri.

Jeg ohmet også mellom pluss og minus på dynamo(motor av) og fikk 260ohm med batteri vender på (both),men fult brudd når jeg skrudde av batteriene.Da målte jeg også 15,9 volt på dynamo,men så fort batteriene blir koplet inn synker den til 14,4 ?

Kjøre dynamo uten batterier tilkoblet trenger ikke å gå bra, 14,4 høres jo perfekt ut med last. 8-16A til hvert av..hvor mange batterier?

Bildet av dynamoen din tyder på at du bør gå over koblingene dine på + polen, rense og etterstramme.

Dårlig kontakt her kan gjerne gjøre at hele huset varmes opp, og koblingsendene kan brenne av.

Husk å holde mot på innerste mutter på koblingspunktet med en smal fastnøkkel når du strammer for å ikke vri(av) internkoblingen i dynamoen.

Aldri kjør en dynamo uten tilkoblet last, det kan være med på å knekke den!

Har aldri målt dynamo ved å måle motstand, men fullt brudd høres rimelig ut. Når du måler motstand med batteri tilkoblet har du fare for å svi instrumentet ditt, (ohm-meteret) og målingen vil ha et resultat som er fullstendig ubrukelig.

80-90 grader høres ikke urimelig ut, i alle fall ikke om batteribanken er relativt stor.

Godt det gikk bra, bare sjekk koblingene som nevnt og henvist til bildet i den andre tråden du startet under ->

Det svarte bak kanten på mutteren kan være tilløp til sveising/soting, se over og rens kontaktene med fin smergel, bytt deformerte kabelsko og evt. glødd/rosa kabel, husk sprengskive, sjekk tilstand innimellom og nyt sommern :)

bilde

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...