Stjernen ! Startet 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2014 Hei har en dynamo som blir mellom 80 og 90c varm ! Hva er vanlig temp på en dynamo. Evt hva kan være feil ? Type iskra 70 amp. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Er nok litt avhengig av hvor mye den blir belastet, men 80-90 gr. er ganske normalt Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Litt rart alle jeg har spurt ellers sier att det enten er lagrene eller kortsluttning ? Men da er alt normalt også ? Syntes det det var litt rart att dynamoen var det varmeste punktet i motor rommet. Men 85c hadde jeg ikke ventet. Men takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Hadde lagrene vært defekte så hadde du hørt det, kortslutning så hadde den ikke virket/ladet. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Dette er hva jeg målte ! Tok og målte på batt + og batt - på dynamoen mens strømmen på,og motor igang da ga den 14,4v og ca 8-16 amp til vært batteri. Jeg ohmet også mellom pluss og minus på dynamo(motor av) og fikk 260ohm med batteri vender på (both),men fult brudd når jeg skrudde av batteriene.Da målte jeg også 15,9 volt på dynamo,men så fort batteriene blir koplet inn synker den til 14,4 ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Kjøre dynamo uten batterier tilkoblet trenger ikke å gå bra, 14,4 høres jo perfekt ut med last. 8-16A til hvert av..hvor mange batterier? Bildet av dynamoen din tyder på at du bør gå over koblingene dine på + polen, rense og etterstramme. Dårlig kontakt her kan gjerne gjøre at hele huset varmes opp, og koblingsendene kan brenne av. Husk å holde mot på innerste mutter på koblingspunktet med en smal fastnøkkel når du strammer for å ikke vri(av) internkoblingen i dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Hvordan kan du måle 15,9 volt når batteriene er frakoblet, var motor igang da? Håper for all del ikke det for da ryker likeretterbroa fort. Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Aldri kjør en dynamo uten tilkoblet last, det kan være med på å knekke den! Har aldri målt dynamo ved å måle motstand, men fullt brudd høres rimelig ut. Når du måler motstand med batteri tilkoblet har du fare for å svi instrumentet ditt, (ohm-meteret) og målingen vil ha et resultat som er fullstendig ubrukelig. 80-90 grader høres ikke urimelig ut, i alle fall ikke om batteribanken er relativt stor. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 (redigert) Er 2 batterier på 115ah og 140ah. Batteriene lader og alt virker ok men likte bare ikke varmen. Det var en luring som ba meg måle uten motstand med motor igang,da målte jeg jo 15,9v samme som panelet viste. Men så fort jeg belasta dynamoen sank den til 14,4v. Redigert 27.Juli.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 En gang for alle! Aldri motor igang uten at dynamo og batteri er tilkoblet. BASTA :)) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 (redigert) Nei lært det nå ! Aldri gjort det før heller,aldri falt meg inn.Før jeg fikk beskjed om og måle slik,ble en rar gange på motor også uten batt innkoblet. Redigert 27.Juli.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Det var en luring som ba meg måle uten motstand med motor ...... Det sitter mange "luringer" på jugebenker i norske småbåthavner Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Never trust a hippie ! Jeg burde skjønt det selv men ja. . . Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 (redigert) Godt det gikk bra, bare sjekk koblingene som nevnt og henvist til bildet i den andre tråden du startet under -> Det svarte bak kanten på mutteren kan være tilløp til sveising/soting, se over og rens kontaktene med fin smergel, bytt deformerte kabelsko og evt. glødd/rosa kabel, husk sprengskive, sjekk tilstand innimellom og nyt sommern :) Redigert 27.Juli.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.