eysteind Startet 18.April.2005 Del på Facebook Startet 18.April.2005 Hei! Overbygget på min halco 26 har 20mm instøypt divinycell i dekk og kabintak. Dette føles solid og godt. Trenger eg noe mer avstiving i taket? Har ikke flybrigde. På fordekket har eg plastret inn en 2x4 for å vere sikker, men da eg ikke har den beste høyden i båten, hadde det vert fint å bare kunne feste takplatene rett opp i glassfiberen. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Husk at divinycell ikke har noen som helst egen styrke. Det er laminatet utenpå som har det. Divinycell er kun for å lage en forskaling og for å fylle de nødvendige hulrommene som trengs for å lage en stiv og god konstruksjon. Hva med å plastre inn ribber av divinycell ca 2cm høye og 1cm bredde som "taklister". 3-5 lag med 150gr matte og dette vil bli sterkt og godt, samt gi feste for platene. Ikke minst vil det gi et godt isolerende luftlag. Om du vil kan du jo legge isolasjon i dette laget, men kanskje mer interessant er at det gir plass til strekking av kabler samt innfelling av spotlights. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Allan E Svart 18.April.2005 Del på Facebook Svart 18.April.2005 Hei! Overbygget på min halco 26 har 20mm instøypt divinycell i dekk og kabintak. <{POST_SNAPBACK}> Jeg ville tro at hvis det belagt med glassfiber på begge sider har denne styrke nok. Litt avhengig av hvor mange lag det er lagt. Hvis du er i tvil kan du vel legge på et lag eller to. Hvordan ser det ut når det står en godt voksen en på hyttetaket? Sitér dette innlegget Link to post
bugs bunny Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 halco`en min er fra 1976 og taket ble hyppig brukt når de var på tur (ref. svigerfar),og jeg har stort sett brukt taket når jeg har entret båten under opppussingen i vinter,jeg har ikke registrert noen svikt her. ang.takplater så er det på min båt skrudd/limt federlister i taket som takplatene blir skrudd fast i og det funker fint,ser for meg mye grising og siging hvis du skal støpe i tak. bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Sånn umiddelbart vil jeg vel tro at denne sandwichkonstruksjonen er mer en sterk nok. Jeg ville tatt en kjapp telefon til båtbyggeren for å finne ut hvordan konstruktøren hadde tenkt at dette skulle gjøres. Om han hadde tenkt seg et skott eller webspant for å ta opp vridning. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
eysteind Svart 23.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2005 takker for råd. Det var dette eg håpet på! å stå å støype i taket over seg er ikke akkuratt den kjekkeste jobben! Når eg tenker etter tror eg heller ikke det skal vere avstiving i overbygget. Alle andre avsivinger av skroget ser ut som å vere gjort da båten var nystøypt hos halco. Og dersom det var tenkt avstiving i overbygget ville det vel vert lettere å gjort dette før man monterte overbygget på skroget? Det eg kommer til å gøre er å bruke 10mm lister/divinycell som eg bare limer med P400. Så får eg plass til spottene og ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Hei. Har Halco 29 gammel modell fra 79. Hos meg er takplatene festet direkte i glassfiberen. Dersom du tar disse ned noen ganger er det lett for at skruene løsner. Vurderer selv å legge opp lister i taket slik som du vil gjøre i kabintaket. Eller kanskje jeg støper listene fast, har du erfaring med at P400 holder like bra? Har fått litt vibrasjon fordi skruene ikke har godt nok feste. For å støtte fordekket har jeg et skott som jeg føler gir god nok støtte. I kabintaket er det støpt fast lister, tror de er mer enn 10 mm. Hvis du vil bruke trekkerør er 16 mm grei størrelse. Har ikke gått på kabintaket, tror det vil gi etter i meste laget. Men framdekket virker solid å gå på. Det er divinycell i begge tak. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2005 Hei. Har Halco 29 gammel modell fra 79. Hos meg er takplatene festet direkte i glassfiberen. Dersom du tar disse ned noen ganger er det lett for at skruene løsner. Vurderer selv å legge opp lister i taket slik som du vil gjøre i kabintaket. Eller kanskje jeg støper listene fast, har du erfaring med at P400 holder like bra? Har fått litt vibrasjon fordi skruene ikke har godt nok feste. For å støtte fordekket har jeg et skott som jeg føler gir god nok støtte. I kabintaket er det støpt fast lister, tror de er mer enn 10 mm. Hvis du vil bruke trekkerør er 16 mm grei størrelse. Har ikke gått på kabintaket, tror det vil gi etter i meste laget. Men framdekket virker solid å gå på. Det er divinycell i begge tak. <{POST_SNAPBACK}> Har gode erfaringer p400. Tror ikke dette kommer til å løsne! Blir steinhardt... Et annet alternativ er å bruke Limsparkel. Har satt inn nye glasstakluker, og måtte da støpe igjen ca. 2cm fra original opning. Det er noe drit å jobbe med glassfiber over seg. Det drypper og rennner. Har lite lyst til å begynne å støpe fast alle listene i taket ja. Dette må iallfall bli veldig grisete for deg som har innredning å ta hensyn til også? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Enig med at støping i taket ikke er noen ønskejobb. Måtte ta opp igjen luken i forkabinen da den lakk. Årsaken var at listene som var støpt fast var løsnet. Når jeg støper i taket bruker jeg en plate som glassfiberen legges på og påfører polyester. Henger så opp glassfiber gjennomtrukket av poyiester. Drypper nesten ikke, men må jo dekke til. Vil nok forsøke p400 eller Limsparkel, takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.