Jump to content

Slutt med 98 oktan?

Stig Å.

Recommended Posts

ikke alle landstasjoner har.. enkelte statoil stasjoner har, shell har Vpower nitro shiten sin men den er svindyr 98 oktan da denne koster stort sett 1 krone mer for litern i forhold til 98 oktan på unox ( syntes det var morsomt at de lagde en "nitro" utgave og senket oktantallet som i prinsippet skal gi mer effekt i forhold til det det var i vanlig Vpower )

unoX har som sagt 98 oktan, ST1 har ikke. st1 skal være så miljøvennlige vistnok... esso stasjonene ( finnes de enda?? blei plutselig usikker ) de har/hadde

Det er få fordeler med 98 oktan. Jeg hadde en gang en Mitsubishi med GDI motor (lean burn, høy kompressjon) den gikk bedre på 98 oktan for å unngå knakking/ soting. Visse høyytende sportsbiler går bedre på 98 men da tror jeg du må ha så pass avansert motorstyring at du klarer å utnytte det ekstra potensialet. For vanlige enkle forgassermotorer tror jeg ikke forskjellen er målbar.

Bilutstyrsforetninger, Torshov, Bilxtra mfl selger oktanforhøyere som tilsetning og du butter på dette problemet.

Hører du ingen "pinging" med kjøring/planing 95 er det ikke noe problem.

Har du pinging kan du prøve å justere ned tenningen litt ned alt og prøve et hakk kaldere NGK plugger -- kun NGK ja.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Ville absolutt brukt 95 ikke etanol bensin først.

V-POWER gir definitevt mer på toppen men neppe det er kanskje ikke denne bensinen du trenger til din motor.

På min Merc 7.4 MPI synes jeg dog at den er noe mer "villig" ned V-Power og muligens litt mindre gasspådrag ved cruise turtall.

Shell blander 8-10% "Vann" i 95 oktanen, X og UNO-X ser ut til å kjøre "straight" 95, i hvertfall gir de bedre drag på mellomregistret enn Shell 95. Esso kjennes bra. Stat er hverken ditt eller datt på mine kjøretøy men bedre enn Shell 95.

Jeg ville kjørt på 95 med blytilsettning. I USA er vel standard 87 eller 89 oktan og premium 92 hvis jeg ikke husker feil. Oktantallet forteller kun hvor mye kompressjon bensinen tåler og forteller ingenting om additiver eller smøreegenskaper.

Ron og Mon er 2 forskjellige måter å angi bankefasthet på. å er ikke sammenlignbar.

På min scooter 50cc som er ihjelplombert så merket jeg faktisk en del forskjell i responsenfra 95 til 98 oktan.. Hadde ikke helt tro på det selv, men ble bedre.. Kanskje fordi den med vanlig 95 går nesten bakover i motbakkene..

Red: og jeg fylte på Shell..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Shell 95 med 8-10% etanol er merkbart dårligere (på bil) ann annen "ren" 95.

V-Power gir mye sprut på toppen men mindre bunndrag/mellomregister enn "god" 95 på mitt favorittkjøretøy.

Når det er sagt synes jeg Chevyen (basismotor for Mercruiser / Volvo) med V6 4.3L går bra på surrogat 95n til Shell og V-Power gir ingen merkbare fremskritt på denne dinosauren.

Det er ikke mere energi/ytelse i 98 oktan.

Det er bare det at den tåler høyere kompresjon uten å gi skadelig tenningsbank, dersom motoren er konstruert slik at den skal ha dette.

Nyere motorer som liker 98 har ofte bankesensor slik at man kan kjøre på 95 også (med litt redusert ytelse).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...