Stig Å. Startet 27.Juli.2014 Del på Facebook Startet 27.Juli.2014 Er det noen plasser i Fredrikstad området som fremdeles selger 98 oktan bensin? Er jo det motoren min skal ha for og gå 100% skikkelig ifølge manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Hvis du mener marina så tror jeg ikke det. Hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Trenger ikke være en marina men en vanlig bensinstasjon. Har en Volvo Penta AQ130 Kjører med 95 blyfri med blytilsetning nå men ser ut som jeg må justere ned noe da Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Shell har vel den ene V-power typen som er 98 (eller er det 99)? I følge Statoil sine sider har de også 98 blyfri. Begge er blyfri så du må nok til med blyerstatning. Marinaen er jeg dessverre usikker på. Edit: skrivefeil Redigert 27.Juli.2014 av espenal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Du får 98 oktan på de fleste landstasjoner,. De eneste jeg vet som ikke selger dette er St1. Shell har 99 men er ikker sikker på hvilke additiver de bruker. Hvis det er blytilsatsen som er viktig tror jeg ikke 98 oktan er nok men at du uansett må bruke tilsatsen for ventilsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 ikke alle landstasjoner har.. enkelte statoil stasjoner har, shell har Vpower nitro shiten sin men den er svindyr 98 oktan da denne koster stort sett 1 krone mer for litern i forhold til 98 oktan på unox ( syntes det var morsomt at de lagde en "nitro" utgave og senket oktantallet som i prinsippet skal gi mer effekt i forhold til det det var i vanlig Vpower ) unoX har som sagt 98 oktan, ST1 har ikke. st1 skal være så miljøvennlige vistnok... esso stasjonene ( finnes de enda?? blei plutselig usikker ) de har/hadde Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Det er få fordeler med 98 oktan. Jeg hadde en gang en Mitsubishi med GDI motor (lean burn, høy kompressjon) den gikk bedre på 98 oktan for å unngå knakking/ soting. Visse høyytende sportsbiler går bedre på 98 men da tror jeg du må ha så pass avansert motorstyring at du klarer å utnytte det ekstra potensialet. For vanlige enkle forgassermotorer tror jeg ikke forskjellen er målbar. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Shell har ikke blanda etanol i sin 98 v-power. for å ha ett tilbud til oss som kjører gamle ting.. Gamle membranpumper/pakninger/slanger osv. Tåler rett og slett ikke etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Statoil har heller ikke etanol i sin. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Bilutstyrsforetninger, Torshov, Bilxtra mfl selger oktanforhøyere som tilsetning og du butter på dette problemet. Hører du ingen "pinging" med kjøring/planing 95 er det ikke noe problem. Har du pinging kan du prøve å justere ned tenningen litt ned alt og prøve et hakk kaldere NGK plugger -- kun NGK ja. Redigert 27.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Stig Å. Svart 27.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Så dere anbefaler 98 v-power til min motor? (hvis dere ser vekk fra den er litt dyrere) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Jeg ville kjørt på 95 med blytilsettning. I USA er vel standard 87 eller 89 oktan og premium 92 hvis jeg ikke husker feil. Oktantallet forteller kun hvor mye kompressjon bensinen tåler og forteller ingenting om additiver eller smøreegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Ville absolutt brukt 95 ikke etanol bensin først. V-POWER gir definitevt mer på toppen men neppe det er kanskje ikke denne bensinen du trenger til din motor. På min Merc 7.4 MPI synes jeg dog at den er noe mer "villig" ned V-Power og muligens litt mindre gasspådrag ved cruise turtall. Shell blander 8-10% "Vann" i 95 oktanen, X og UNO-X ser ut til å kjøre "straight" 95, i hvertfall gir de bedre drag på mellomregistret enn Shell 95. Esso kjennes bra. Stat er hverken ditt eller datt på mine kjøretøy men bedre enn Shell 95. Redigert 27.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Muren Motorsport Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Så dere anbefaler 98 v-power til min motor? (hvis dere ser vekk fra den er litt dyrere) Bruker den til ALT. :) Jeg kjører bare gamle og/eller trimmede ting.. Jeg anbefaler deg og gjøre det ja. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Jeg ville kjørt på 95 med blytilsettning. I USA er vel standard 87 eller 89 oktan og premium 92 hvis jeg ikke husker feil. Oktantallet forteller kun hvor mye kompressjon bensinen tåler og forteller ingenting om additiver eller smøreegenskaper. Ron og Mon er 2 forskjellige måter å angi bankefasthet på. å er ikke sammenlignbar. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 NAF kjørte sine gamle Volvo servicebiler i en test på 95 blyfri uten noen tilsetning over lang tid for maaange år siden. De plukket siden opp motorene og det var No-Problem hverken med ventilskader eller banking. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
glalaks Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) På min scooter 50cc som er ihjelplombert så merket jeg faktisk en del forskjell i responsenfra 95 til 98 oktan.. Hadde ikke helt tro på det selv, men ble bedre.. Kanskje fordi den med vanlig 95 går nesten bakover i motbakkene.. Red: og jeg fylte på Shell.. Redigert 27.Juli.2014 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bay_liner Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 (redigert) Shell 95 med 8-10% etanol er merkbart dårligere (på bil) ann annen "ren" 95. V-Power gir mye sprut på toppen men mindre bunndrag/mellomregister enn "god" 95 på mitt favorittkjøretøy. Når det er sagt synes jeg Chevyen (basismotor for Mercruiser / Volvo) med V6 4.3L går bra på surrogat 95n til Shell og V-Power gir ingen merkbare fremskritt på denne dinosauren. Redigert 27.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2014 Del på Facebook Svart 27.Juli.2014 Det er ikke mere energi/ytelse i 98 oktan. Det er bare det at den tåler høyere kompresjon uten å gi skadelig tenningsbank, dersom motoren er konstruert slik at den skal ha dette. Nyere motorer som liker 98 har ofte bankesensor slik at man kan kjøre på 95 også (med litt redusert ytelse). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.