Jump to content

Tips og alternativer for oss uten strøm?

Ulk Boble

Recommended Posts

Heisann, jeg lurer på om hva som finnes av alternativer til strømkilder, med samme resultat? Jeg tenker da spesielt på komfort, nærmere bestemt belysning, varme og lyd. Når det gjelder belysning, kommer man jo langt med stearinlys, god tanken på åpen ild i en båt omringet av diesel og olje er en anelse ambivalent, men det går jo an å sikre dem i form av lykter rundt osv. Disse gammeldagse som man bærer, hehe. Men jeg forstår også at Clas Ohlson selger slike LED-lanterner som går på batteri? Er det slik at de bruker opp alt batteriet med en gang, eller er det noe å satse på?

Så til varmekilde. Her har jeg opplevd en del kontra-meldinger. Jeg vil først og fremst understreke at jeg vil ha det så enkelt som mulig, og her med utgangspunkt i en strømløs tilværelse. Jeg tenker først og fremst på disse kokeapparatene som brennes av rødsprit, men som har den tilleggsfunksjon å varme godt. Spørsmålet er: Er disse trygge med tanke på brannsikkerhet og ikke minst eventuelle avgasser? Det skal varme en tresnekke på 25 fot, med kalesje helt bak, og om ønskelig, lukket kabin som tilsvarer omtrentlig 70 prosent av båten. Hvis vi nå tar utgangspunkt i den kjølige vinter, og ikke disse uutholdelige varmedagene som nå har vært. Jeg klager ikke, men jeg synes varmen har vært for intens for mitt vedkommende.

Så til lyd: Jeg savner å høre noe annet enn den noe overveldende knurringen til Sabb-motoren min på turene, og lengter ofte spesielt etter noen gode låter av Pink Floyd osv, og ikke minst et anlegg å få lyden ut fra. Jeg kunne tenkt meg noe stort, gjerne i form av en moderat subwoofer, men finnes de i batteri-form, og sluker de alt batteriet med en gang? Og hvis kraftige bass-elementer; er det noen fare for at disse på sikt kan skape negative bevegelser i treverket? Jeg tviler jo litt på at den vil overgå Sabben sin dundrende effekt da men.

Igjen, jeg er takknemlig for svar på mine evige spørsmål :)

Jeg skjønner. Vel, jeg tenker: Folk kommer snart til å bli vant til dumme spørsmål fra mitt hold, så jeg får like så gjerne bare kjøre på med flere: Åssen finner jeg ut om jeg har dynamo på sabben da? Nå risikerer jeg å komme med et enda dummere spørsmål, men jeg drar en parallell med det spørsmålet og det faktum at lensepumpen min svinger sånn i trykk. Jeg har nemlig merket meg at dersom jeg ikke manipulerer flotøren for mye, og lar lensepumpen lade kun når nødvendig, så gir den bra trykk. Men dersom jeg kjører lensepumpen hardt, eller rettere sagt mye, så ender det ofte opp med en stråle som nærmest minner om en unødvendig tur på toalettet, som man bare føler man MÅ gjøre for å ikke våkne opp om natten. :)

Det ultimate poenget og spørsmålet mitt var derfor følgende: Kan det rett og slett være sabben som gir batteriet et lite boost når jeg ikke rører lensepumpen, som igjen gir et boost fra batteriet til lensepumpen, som igjen gir bedre trykk? :) Som igjen kan ha vært mitt til nå dummeste spørsmål? :)

Kan være noe i det.. :-) men vist sabben har surra noen timer burde batteriet vært oppladet. Kjøp et voltmeter og mål volten på batteriet , noter tallet . Start sabben volten burde da ligge opp mot 14-15 volt gjør den det skift batteri, hvist du har samme tallet eller mindre skift dynamo.

Vist du har jula i nerheten har dem også små solsellepanel du kan rigge på enkel måte for litt lading når du ikke bruke båten dem har også billige voltmålere.:-)

Vist du finner ut av strømmen er det ikke noe problem å montere 12 volts stereo i båten ala samme som i bil..

Sprit brenner anbefales ikke , litt bølge slag så har du brennende sprit overalt... liten propan primus gjør nytten eller en på parafin men dem e litt verre å bruke , krever oppvarming m mer rens .

Så til varmekilde. Her har jeg opplevd en del kontra-meldinger. Jeg vil først og fremst understreke at jeg vil ha det så enkelt som mulig, og her med utgangspunkt i en strømløs tilværelse. Jeg tenker først og fremst på disse kokeapparatene som brennes av rødsprit, men som har den tilleggsfunksjon å varme godt. Spørsmålet er: Er disse trygge med tanke på brannsikkerhet og ikke minst eventuelle avgasser? Det skal varme en tresnekke på 25 fot, med kalesje helt bak, og om ønskelig, lukket kabin som tilsvarer omtrentlig 70 prosent av båten. Hvis vi nå tar utgangspunkt i den kjølige vinter, og ikke disse uutholdelige varmedagene som nå har vært. Jeg klager ikke, men jeg synes varmen har vært for intens for mitt vedkommende.

Sprit brenner anbefales ikke , litt bølge slag så har du brennende sprit overalt... liten propan primus gjør nytten eller en på parafin men dem e litt verre å bruke , krever oppvarming m mer rens .

Enig med christian om spritbrennere, selv om jeg har inntrykk av av Origo har bedre kvalitet enn CookMate. Lett for å bli søl, spesielt når tanken skal fylles opp. Bør i så fall fylles på ute på dekk. Varmer gjør begge to, men så var det dette med avgassen da, og så lukter det litt - selv om du bruker Fin Fyr.

Kokeapparatene som bruker propan på løse engangsbokser er IKKE godkjent for bruk i båt, samme hva butikkene som selger disse sier. Riktignok har de tennsikring, veltesikring og gud vet hva, men det hjelper så lite når det her er snakk om engangsbeholdere. Det er ikke tillatt å oppbevare disse inne i cabinen, og de skal oppbevares i gasstett kasse (ute) med drenering ut skutesiden. Kan brukes ute i åpen båt.

Parafin kokeapparat med åpen flamme (Optimus 155/55) er ikke lenger i produksjon, så da sier jeg ikke mer om de.

Parafin kokeapparat med lukket flamme, og med mulighet for oppvarming: Wallas 800 (1 kokeplate, 1200W), og 90t (2 kokesoner, 1800W).

Diesel kokeapparat med lukket flamme, og med mulighet for oppvarming: Wallas 85 DP/85 DU, 2 kokesoner, 1800W.

Brukte Wallas'er finnes også på finn.no fra tid til annen.

lengter ofte spesielt etter noen gode låter av Pink Floyd osv, :thumbsup:

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

...

Så til lyd: Jeg savner å høre noe annet enn den noe overveldende knurringen til Sabb-motoren min på turene, og lengter ofte spesielt etter noen gode låter av Pink Floyd osv, og ikke minst et anlegg å få lyden ut fra. Jeg kunne tenkt meg noe stort, gjerne i form av en moderat subwoofer, ...

En subwoofer er vel kontruert for å gjengi basslyder. Synes ikke du skal ødelegge Pink Floyd med det.

Finn noe som gjengir hele lydspekteret. Hva med hodetelefoner? De trenger ingen kraftig forsterking og dermed ikke kreve så mye strøm. Dessuten god lyd i forhold til investeringen. Men ikke la det gå ut over sjømannskapet.

Går fint å montere en bilstereo vist du har dynamo. Gå på Clas Olson og kjøp en spiller til 1000-1500 ,- og ett par marine høytalere, de har tilpassede bokser til stereoen på Biltema, for fastmontering som er vanntett også. Så er det bare å finne pluss og minus, enten på batteriet eller en annen plass i båten fks i ett sikringspanel vist du har det. Borre hull en plass til høytalerene og trekke kabler til stereoen, og så kan du spille "Hey You"

Takk for utrolig mange gode og positive svar. Skuten er i utvikling :) Jeg fikk beskjed om å dele en post med mange spørsmål opp i flere poster med mindre spørsmål. For så vidt greit nok det, men ikke like lett å holde oversikten over svarene. :) Men takk for gode svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...