Jump to content

Motor vil ikke stoppe


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Har nå vært ute på helgetur to helger, - to utrolig herlige turer etter vinterdvalen. Første turen: ingen problemer. Andre turen: - to problemer. Først, ikke vann i kranene. Problemet løst ved å rense filteret inn til pumpen, fullt av slim. Problem 2: Motoren ville ikke stoppe ved ankomst Kommersøy! Årsak? Magneten for stopp hadde løsnet helt fra festene. Løsning? Fingen inn på stopphendelen.

 

Men hva gjør jeg nå? greit å feste magneten selv om festeskruene nok ligger i bunn av kjølsvinet, men gummibelgen mellom selve magnethuset og plungeren er sprukket. Og kanskje mangler en fjær i bunnen av magneten og plungeren? (kanskje i kjølsvinet den også). Ny komplett magnet kan skaffes, men det er vel ingen som har en slik, brent, magnet liggende? Dette er til en Yanmar 4JHE motor.

 

BildeBilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du fester en liten, men kraftig magnet i enden av et kosteskaft så burde det være fullt mulig å få delene opp igjen. Jeg har tenkt å gjøre det samme på min Viksund, da noen smådeler har funnet veien ned i kjølen. Og den kjølen er dyyp!! Har en liten Eclipse magnet, ca 20mm i diameter og sterk som fy. Den har hull i midten for skrue, så den burde være perfekt til et slikt oppdrag.

 

Kanskje dette kan være en ide? Hvis ikke så er jo solenoider fra kasserte startmotorer anvendelige til så mangt. Og mer eller mindre gratis er de også... Husker disse var populære som bagasjeromsåpnere en gang i tiden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at fjæa du er bekymret for er montert inne i huset. Prøv å trykke "stempelet" inn og se om det kommer ut av seg selv igjen. Gummibelgen kan være der ene og alene for å hindre skitt å trenge inn i magneten.

 

Kanskje du får kjøpt et rep-sett??

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at fjæa du er bekymret for er montert inne i huset. . . . . Gummibelgen kan være der ene og alene for å hindre skitt å trenge inn i magneten.  Kanskje du får kjøpt et rep-sett??

Hei.

 

Kanskje du har rett med det at fjæren er inni huset. Når jeg trykker plungeren inn, kjenner jeg at det fjærer, ca. 1cm. Men ut fra bildet under, ser det ut til at slaglengden er ca 3cm. Så jeg er litt usikker. Og holder jeg det rent i motorrummet, klarer jeg meg nok uten gummibelgen. Så jeg forsøker å montere det med det jeg har og ser hva som skjer. Men uansett, det er fordømt trangt å komme til! (som alltid!). Går ikke dette, kjøper jeg ny. Det blir en pølse i slaktetiden. (Ref. annen tråd om utgifter til båthold. Selv har jeg vel investert 160k i båten, motorrep. 50k pluss 7k -10k året i opplagg, pluss forsikring, + + + + på de 18 årene jeg har hatt båten!) Men for hver ting en kan reparere selv, sparer en fort noen pils.

 

Bilde

 

Lars H.

(servicemanualen til denne motoren, 4JH- serien, ligger nå scannet på Sagaforumet, snart komplett.)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men for hver ting en kan reparere selv, sparer en fort noen pils.

 

 

 

Lars H.

 

Nå er jeg med på notene. Bygget selv om min Ford 2704 fra manuell stoppwire med håndtak. Hadde et gammelt innslagsrele fra en 69 mod Ford Capri som ble montert på et skott i motor rommet og en Wire med strømpe fra Biltema + noen velvalgte fjærer for tilpassing. Nå er det kun en liten trykkbryter som benyttes, enkelt og fleksibel løsning. I tilegg har jeg mistet mye støy som hendelen forplantet til dashbordet..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har du vært inne på tanken om å gjøre den om til manuell Lars H.? Funker alltid. Mindre leamikk og færre kabler.

Har vært inne på tanken, men nix, elektrisk løsning har holdt i 18 år. Når jeg får ting iorden igjen blir det med selvlåsende muttere, så da holder det vel seg på plass min tid ut. Har trøblet nok med speedometervire og bremsevire på sykkel, i ikke saltholdig miljø. Har faktisk en slik vire med håndtak liggende i garasjen (tørt og godt). Den rustet fast etter to år! Men forstår tanken godt. En enkel anordning til å dra i en hendel fremfor kabler til en elektrisk sak (via et relé!). Dog, jeg foretrekker PC med skriver fremfor mekanisk skrivemaskin! :lol:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sant å si er stopp solenoiden eneste dårlige erfaring jeg har med Yanmar. Har opplevd nesten det samme som deg Lars. Imidlertid ser jeg ikke problemet for en fingernem kar som deg. Koble til 12V og observer bevegelsen. Du merker fort om solenoiden opererer og returnerer til riktig posisjon.

Oso

Link to post
Share on other sites

Koble til 12V og observer bevegelsen.

Så klart, men er ikke kommet så langt. Men tror jeg skal holde den slik at ikke plungeren er rettet mot meg selv. Med feil polaritet (magneten er ikke merket +/-) vil jeg ikke risikere en utskytingsrampe. :headbang: Etter data å dømme er det krefter ute og går.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du vært inne på tanken om å gjøre den om til manuell Lars H.? Funker alltid. Mindre leamikk og færre kabler. Jeg vil ikke ha annet i egen båt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Her tror jeg det er på sin plass med en liten korrigering. I båter er det ingenting som heter "Funker alltid" :sad: Et ille miljø (saltholdig), vibersjoner etc. gjør at det meste går istykker. Lars H's. påpekning er relevant. Har hatt manuell stopping på tidligere båt, og den....... Jada, den sviktet fra tid til annen den også.

 

Jeg tror vitenskapsfolkene løser oppgaven med Perpetum mobile (evighetsmaskinen), før man kommer opp med en virkelig driftsikker båt. :cryin:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

solenoiden eneste dårlige erfaring jeg har med Yanmar.

Har ingen erfaring med Yanmar men har sliti en del med stopp-solenoidene både på cummins og volvoer. Felles for dem alle har vært at de blir for fort "late" syns jeg. Brente spoler som resultat. For dårlig gummibeskyttelse. Generelt; Liker dem ikke!
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...