Randesund Startet 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2014 Hei der... Mange som meg har sikkert vært der hvor båten har ligget en stund og man får alt fra ru til blåskjell i et godt lag under båten. Det er sikkert greit for dem med hurtig gående båter som klarer å kjøre dette av seg, men verre for feks seilbåter. Så... Jeg har selv vært under båten med snorkel og dykkermaske og gjort rent under båten mens den ligger på vannet. Spørsmålet er.. Er det andre som har erfaringer med dette? Hva man bør bruke osv? Min tanke har vært at ingenting som brukes under båten skal være hardere en hard gummi, slik at det ikke kan skade gelcoat eller bunnstoffet for den saks skyld. Propell og annet renser jeg med arbeidshansker. Noen som har efaringer fra slikt? Bruk av mere effektivt verktøy og utstyr for å ta små og store båter under mens de ligger til brygga? Mvh Randesund Oslo Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Jeg har en 26 fots seiler med mahognyskrog, og har drevet i skjelloppdrettsbransjen på 3 sesongen.... Jeg fikk ideen av noen andre på nettet, brukte spinnakerfallet og "kjølhalte" båten, la den sidelengs til ca 30 grader. Ble mye lettere å komme til da. Bruker en treplanke, men også brukt malerskrape med forlenger. Bunnstoffet jeg har under er beregnet for "fersk-hav" (Vänern) og er så godt som ikke eksisterende nå, derfor har jeg tillatt meg å kunne være ganske så hardhendt. På en glassfiberbåt jeg var på tur med i tropiske strøk brukte vi god standard isskrape i plastikk, det er vel helt på grensen av hva man kan bruke. Det skal sitte løst om man kun kan bruke gummisvaper eller kost. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Randesund Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Dette året blir vel rekord år hva anngår skjell oppdrett i småskala blandt båt eiere med tanke på hvor varmt vannet er og alt biologisk mangfold som boltrer seg der nede. Vet ikke hvor dyrt det er å rase rundt med oppdrettsannlegg under båten, men billig er det neppe... Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hvis jeg må skarpe noe ruer så bruker jeg en isskrape av plast Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Randesund Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Erfaringen er at det som sitter under vann.... så fremt det er UNDER VANN, sitter det meste ganske løst. I det øyeblikket man kommer ut av vannet, virker det i alle fall som Ru har den egenskapen at det "biter" seg fast. Men Ru under vann fjerner jeg feks fra bunnhus og propell med hansker og kun det. Gummisvaber kommer i flere kvaliteterer og en myk en duger ikke. Så hard gummisvaber er etter mitt skjønn det beste man kan bruke. Hvor mye kroner som blåses på at folk raser rundt i "blåskjell myra", vil jeg tror er ganske mange millioner i bare august... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 (redigert) Dykkerutstyr og en 30cm bred sperkel/malerskrape.Det som er festet til skroget under vann går lett av. På propell bruker jeg en mindre skrape . Her er det ruskell og de krever mer jobb å få av. Hansker er ett must. Redigert 29.Juli.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Randesund Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Med malerskrape regner jeg med at vi snakker om materialer hardere en det man skal behandle og det vil si at man kan lage skader på skroget. Ikke annbefalt. Lager riper, sprekker og gjør at du har større sjangs for å skade skroget så man feks kan få plastpest. Da så jeg for meg en skrape slik man bruker i malerfaget som er laget av en eller annen form for metall. Og det tror jeg er lite sunt for båten både på kort og lang sikt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.