Jump to content

Volvo Penta AQ130 vann i olje og kaster av seg oljen!

Gjermund1

Recommended Posts

Hei!

Har en Draco 1700 med en Volvo Penta AQ130 motor

Oppdaget et problem med at motoren får vann i oljen, samt at den kaster av seg oljen gjennom peilepinne hullet!

I løpet av ca 1 times kjøring kom det mye hvit/grå oljeguffe ned i kjølsvinet på båten, samt at "oljenivået" på motoren ble helt ned til nederste nivå på peilepinnen. Oljelampa lyste ikke!

Hvit guffe på oljelokket, samt at oljen er hvit/grå når jeg peiler. Trolig mye vann i olja!

Noen som har peiling på hvor jeg bør starte å feilsøke!

At olje kommer ut peilepinnen tyder på trykk i veivhuset, som vanligvis kommer av tett veivhusutluftning eller gjennomslag.

Nå er det ikke vanlig at slikt trykk fører til vann i oljen, det er ofte dårlig toppakning, lekkasje i pumper eller lignende som gjør at vann kommer i oljen.

Jeg ville vel kanskje tro at du har toppakningsbrudd og dårlige stempelringer, og at motoren trenger en overhaling.

Jeg vile ha startet med sjøvannspumpa. Dårlige tetninge rher kan gi vann i olja, og olje/vann blandingen kan tette utluftingen til veivhuset slik at trykket i stedet går ut via peilepinnehullet. Om ikke pumpa er synderen ville jeg ha sjekket manifoil for lekkasje før eventuell demontering av topp og skifte av toppakning. Begynn med det enkleste, og stopp når problemet er løst;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for innspill!

Det høres fornuftig ut. Vil det si at man kan få lekasje til oljesiden av motoren gjennom manifolden.

Jeg bytta til helt ny eksosmanifold i fjor! Men bytta ikke manifold pakningen!

Bytta også foringene i vannpumpa i fjor, men så at det var slitasje på akslingen. Kanskje dette er årsaken til vann i olja.

Har ikke tilgang til båten da den står på hytta, så jeg må ta en gjennomgang neste gang jeg er der!

Forøvrig noen som har peiling på hvor man får kjøpt "billige" pakningsdeler, lager og ellers det som trengs for en full motoroverhaling? Virker som om alt som har med båt, prises i sin vekt av gull!

• 10 måneder senere...

Oppdatering!

Tok av toppen, og det var tydelig gjennomslag på toppakningen på den ene sylinderen, både til olje og kjøling. Så ellers veldig bra ut, ikke slitekant i sylindre!  Så i forøste omgang forsøker jeg meg med ny toppakning.

Noen som vet hvordan jeg best kan rengjøre kjølekanalene på toppen og blokka uten å gjøre noe mer en det.

Hørte noen som nevnte at jeg kunne høytrykkspyle hele toppen uten problemer. Men er litt skeptisk til om det er noe som kan skade.

Er dette også noe man kan gjøre på motorblokka uten å demontere noe mer en toppen? altså høytrykkspyle ned i kjølekanalere og da også oljesiden på motoren.  Vann er det liksom i olja uansett, og den må jo tømmes og byttes, kanskje et par ganger !

Høtrykksspyler er neppe tingen til dette med mindre du har plukket motoren fullstendig i smådeler. Da bør blokk, topp m.m. vaskes i delevasker. Du kan evt bruke en kraftig industriavfetting og skylle godt. Blås tørt med trykkluft.

Det fungerer bra med radiatorrens, oppvasktablett i kjølevannet er også et triks. Du får som regel ikke ut olja av kjølesystemet uten å kjøre motoren varm med rensemiddel i.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...