Jump to content

Båthenger til Zodiac Pro open 650


Trnils

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med båthenger til Zodiac Pro Open 650 RIB?

21 fot. Totalvekt ca 950kg. Båten vil få en del "landlige mil" og bør passe godt i hengeren.

Hvilken henger passer med tanke på pontongene og baktung 150hk bakpå?

Får overraskende liten hjelp fra utsalgsstedene når jeg sier at det gjelder en RIB. Kan ikke garantere plassering mtp pontonger osv.

Setter stor pris på andres erfaringer.

Link to post

Jeg har en 24 fots Zodiac, og kjører rundt med en Tysse 6324. Båten er vel drøye tonnet, motor på nesten 300 kg (?) (250 etec) pluss bensin osv. Har kjørt mange mil og går som hakka møkk. Boogie er veldig behagelig å kjøre med. Det at det er en Rib spiller egentlig ikke noe stor rolle slik jeg ser det mtp hengerutforming.

Men som du nevner, mye vekt bak gjør at det er greit med godt dimensjonert henger slik at du får dratt båten "godt oppå" hengeren. Kulevekten skal vel ligger på +/- 70 kg.

Men en henger som takler 21 fot er sikkert helt greit, ser mange Pro Open 650 som kjører rundt med singelakslinger - og det fungerer sikkert det også... Men kjøre langt - så tror jeg at jeg hadde satsa på boogie om lommeboka tillater det. Litt sikkerhet i det...

 

Edit: VUGGE må du ha! Båtene har dyp kjøl, og med tung rumpe er det viktig at så mye som mulig ligger til rette for at ikke snuten peker mot skyen ved utsett/opptak. Mange båtramper har en helning tilsvarende en fotballbane...

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Takk for god info chrisrik.

Ligger båten bra i tårnet foran? Eller har du modifisert noe for at Tyssehengeren skal passe?

Ingen modifiseringer. Båten ligger støtt og fint. Selvjusterende vugge tar seg av alt hehe.

Har ekstrautstyr i form av støttehjul på rullene i bunn, av noe hard plast. Disse vurderer jeg å ta av. Siden skroget er såpass spisst greier ikke hjulene henge helt med i svingene. Skjønner helt ærlig ikke hensikten med dem uansett.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Har trukket 650'en til hardanger/geiranger og rundt flere ganger fra oslo, den veier 0, går helt fint på enkeltaksla henger og foretrekker det når man ikke må ha 2 aksler. reservehjul kan være kjekt å ha. Ingen store problemer med hverken sjøsetting eller opptak.

Litt nyskjerrig på hvorfor du foretrekker singelaksel? Mindre rullemotstand og lettere henger? Lavere service? Er vel de tre fordelene jeg kan gå med på :-P

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Litt nyskjerrig på hvorfor du foretrekker singelaksel? Mindre rullemotstand og lettere henger? Lavere service? Er vel de tre fordelene jeg kan gå med på :-P

Utrolig mye lettere å stue bort for hånd! samt at det ikke "lugger" i sving når man kjører, og hengern i seg selv blir lettere, så du kan ta den bak ca alle biler, har faktisk trukket denne bak en mini ved anledning! At hengern er billigere i innkjøp og vedlikehold skader heller ikke.

 

Har alt av førerkort på både lastebil, og henger, samt bruksbilen min tar 3500kg henger, så kunne fint ha trukket en dobbelaksel, men er bare ikke behov.

 

Med den lave vekten av zodiac 650 open og 150 e-tec er det 0 behov for 2 aksla.

 

 

Sitter og skal kjøpe henger til den store skjærgårdsjeepen nå, da blir det 2 aksla og nesten 10 meter henger... ;)

 

Reservehjul til henger som er fastmontert på hengern er uansett veldig kjekt å ha, da dette garanterer at du aldri pungterer og trenger det ;)

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...