Jump to content

Funker multimeter for 4-sylindret motor på en 3-sylindret?


Mastiff

Recommended Posts

du kan få låne denne hos meg, men du er vel ikke i nærheten ;-)

 

http://www.amickssuperstore.com/DTI_2_Cycle_Two_Stroke_Tachometer_Tach_p/dti%20tech-tach%20tt-20k%20tach.htm

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Den funker trådløst opp til 35 cm fra tenningskabelen. Evt. klemmes over tenningskabelen med klypa som jo er mest aktuelt om man skal måle mens man kjører båten.

Funket også på min Honda som har coiler rett på pluggene slik de fleste nyere 4-taktere har.

 

Ved å velge 180, 360 eller 720 grader i setup'en funker den på alle slags motorer.

Vanlig 4-takt tenner jo hver 720 grader og 2-takt hver 360 grader, mens noen motorer tenner to ganger pr. omdreining, altså 180 grader.

Finnes vel også 4-taktere som tenner hver omdreining (4-syl med 2 coiler).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå bruker jeg den turtellern innimellom både privat og jobb, samt noen kompiser pleier å låne den så tror ikke jeg vil sende den fra meg med det første ;-)

 

Men du har sikkert noen du kan spleise med og bestille en slik. Kjekt å ha ;-)

Finnes sikkert rimeligere og enklere utgaver. Ikke ofte man trenger opp til 20.000 rpm...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja Spitfire propeller kjøpte jeg.

En ny 17" som viste seg å være for liten. Fikk mye turtall og aks, men ikke bra nok toppfart. Solgte den på finn.no nettopp med litt tap.

Kjøpte også en brukt Spitfire 19" av Anders_K her på forumet, og den var jo midt i blinken.

Fikk samme toppfart på 38 knop som med 19" stålpropellene, men litt høyere turtall som var det jeg ønsket.

Og den hadde bedre grep i vannet enn 3-blads stål. Ca midt i mellom 3-blads og 4-blads stål.

Så jeg kan ha motor et hull høyere enn med 3-blads stål faktisk.

Så den var både i pose og sekk og helt topp.

 

Men optimaxen din liker vel ikke så mye turtall? Men du får iallefall bra aks.

Hvis den allerede viser for høyt turtall må du jo ikke gå ned i stigning ?

Men det var vel det du skulle måle.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg kommer ikke til turtallsperra når jeg tilter den så mye at motorlyden forandrer seg engang, og det er på nederste hakket. Jeg kan tilte den så høyt opp at farten synker igjen, uten at jeg går i sperra. Så jeg tipper jeg vil få ut noen knop mer med en Spitfire enn med Solas Amita firebladers med 21" som jeg har nå. Har fulgt litt med på Finn, men ikke sett noen med 19" stigning ennå. Det kjipe er at jeg ikke bare kan låne og teste en på en butikk i nærheten, for de 4-5 butikkene her har ikke propellen på lager. Det nærmeste jeg kommer, er å bestille en på HK Motorsenter i Kristiansand og så ta et tap på 25 % hvis den ikke funker, for de må bestille den inn. Smått irriterende...

Link to post

På finn.no finner du nok ingen Spitfire. Disse er nok ikke så kjente i Norge foreløpig.

Men hos nærmeste Mercury forhandler får du nok en god pris.

 

Mercury anbefaler forresten Spitfire til sin nye 4-takt motorserie 75-115 hk som kommer til å bli en storselger.

Med 2,1 liter og vekt på bare 163 kg er det ingen som matcher det.

 

Propellen vil jo funke men om du får noe mere fart vet jeg ikke.

Det er vel samme utveksling på din som på min, 2.33:1. Og jeg får 5800 rpm.

Men ikke no problem å selge den igjen, eller tap på 25% som utgjør ca kr 400 ?

Men det er kanskje andre (stål]propeller der ute som kan gi det litt ekstra fart.

Min 18" Powertech RXB4 får jeg bare 5600 rpm på, så den har bortimot 20" effektiv stigning når man begynner å regne.

Den hadde kanskje vært noe.

 

Kanskje det dukker opp en billig brukt på ebay en vakker dag.

Du har jo svart belte i ebaying ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har vurdert stål, men når det blir så pass dyrt, vil jeg iallfall enten finne noe brukt eller teste den før jeg kjøper. Dermed står jeg omtrent like fast igjen... :wink: Lurer på om det vil være like mye glefs i de nye firetakterne som det er i totakterne. Jeg er i tvil i utgangspunktet... 2.33:1 stemmer godt det. Og mest fart på en totakter kommer vel hvis man holder seg akkurat innenfor turtallssperra, gjør det ikke? Og 400 kroner som 25 % kan da umulig stemme. Jeg fikk oppgitt en pris på rundt 2600 kroner, og da blir det jo 650 kroner. Det billigste jeg ser på eBay akkurat nå er 1700 kroner pluss momsen, og da er det ikke så langt igjen til 2400 kroner uansett. Eller fikk du en skikkelig råpris et sted?

Link to post

2600 for en alupropell ? hmm ja.. da har de nok tatt feil eller prøvd å lure deg en smule.

Eller kanskje de har regnet på den større Spitfire-modellen til 150+ hk klassen, som finnes i 19, 21 og 23" ?

Jeg vet innprisen... den er ikke så veldig høy så ville nok ha spurt om pris på nytt.

 

De jeg finner på ebay ligger på rundt kr 1300-1400 inkl. frakt, så kommer momsen i tillegg som regel hvis man er uheldig ;-)

Det var det jeg betalte for den jeg kjøpte på ebay http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-12-5x19-Propeller-48-8M8026600-Pontoon-1-2-/190793434859?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2c6c2cc6eb&vxp=mtr

Det jeg fant ut etterpå hos Mercuryforhandler var at veiledende utsalgspris ikke lå over prisen fra USA inkl. moms så jeg kunne like godt ha kjøpt der (spesiellt siden jeg sikkert hadde fått en rabatt også).

 

Satser på mye glefs i de nye modellserien, med hele 2,1 liter burde det ikke mangle dreiemoment iallefall.

Har veldig lyst å bytte motor til neste sesong iallefall. Ser jeg 44 knop ? ;-)

Den skulle visstnok greie 43 knop med den gamle og mye tyngre DF115 på 2,0 liter.

 

Utvekslingen på nye F115 er 2,07:1 så det skulle bety at Spitfire 19" fortsatt er aktuell propell å bruke, den vil iallefall gi over 40 knop.

Men tenker at den propellen blir til salgs om det blir aktuelt å bytte motor.

Antagelig kan jeg bruke den 4-blads stålpropellen jeg har med ca 20" effektiv stigning som passer Honda og dermed bør passe Mercury også (passer iallefall på akslingen, så lengdeveis kan nok justeres med korrekt thrustskive).

Spørs hvilket turtall de nye leverer mest på. Ifølge turtallsområdet på 5000-6000 er det vel 5600-5800 man bør ligge på full gass med lett båt for best effekt/fart.

Hvis ikke perfekt er det bare å selge å kjøpe ny propell :-)

Har allerede kjøper på min 2008 Honda 90 hvis det blir aktuelt. Med kun 130 timer så er den jo knapt innkjørt ;-)

 

Jeg hadde 5 propeller liggende til slutt etter div. prøve og feiling. Har nå solgt 3 av dem på finn.no/facebook for kr 4500 tilsammen så man risikerer ikke så veldig mye tap ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

He-he, jeg knakk sammen i dag morges og ringte HK i Kristiansand. 2260 skulle de ha for propellen, og de skal ha den til meg på fredag. Det blir smått spennende! Akkurat nå holder jeg på å montere høyttalerne (Polk utendørshøyttalere drevet av en Soundstream-forsterker pluss en JBL båtsubwoofer), alltid noe morsomt å gjøre når man har båt! Så fredag får jeg se (eventuelt lørdag, hvis værmeldingen for fredag holder seg, med masse regn) om jeg endelig kryper ordentlig over 40!

Link to post

Biltema har et instrument for 4-6-8 sylindret og noe totakt. Omfattende instr til 499.

Setter du det til 6 syl bør det funke rett ut for 3 syl 2t.

 

Søk Multiinstr eller multimeter.

 

Benytter kun 1 pluggledn tom turtall referanse

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Du kunne ha fått kjøpt min Spitfire for 1300 + porto, så hadde jeg bare bestilt en ny ;-)

Den er jo bare reservepropell for tia uansett siden jeg bruker stålpropellen (mest for utseendet sin skyld, da Spitfiren gir mest korrekt turtall).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

OK, den var snål. Har satt på ny propell, og kjørt litt i forskjellige forhold. Turtallsperra slår bare ut når jeg tilter den smått idiotisk (så høyt at den begynner å trekke luft), så 19" funker helt greit. Men jeg fikk ikke så mye som ett ekstra knop. Samtidig merker jeg en klar forskjell som egentlig er verd prisen: Båten går mykere i sjøen, av en eller annen grunn. Den hopper noe mer på bølgene, men jeg får ikke like brutale smell ned på de større bølgene. Fruen syns det er veldig greit! Det eneste jeg kan tenke meg er at propellen av en eller annen grunn gjør at baugen går høyere i vannet, det er vel det som heter "lift" på engelsk.

Link to post
Men den drives av laser. Da må jo dekselet være av og man må peke på noe som går rundt?

Høres litt upraktisk ut for å teste påhenger i fart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...