Jump to content

Alo 96 80talls 32fot seilbåt, oppgraderingstråd, tips mottas takk!

Jonesy

Recommended Posts

Fortsetter "nybegynner Mandal til Oslo - hentetråden" her:

Seilbåten, Alo Yachts , modell Alo 96, 1982mod , ca 5tonn.

: SEIL:

På turen spjæret storseilet på midten, og genua begynte spjære ca 40cm ved underliket.

Storseil ble tapet og sydd for hånd, men neppe holdbart i mye vind.(Sydd hele linjen under nr ved blå og deretter hvit tape, akterliket røk helt av unntatt lik-lina, masteliket røk ikke).

Genua ble tapet.(blå og ducttape)

bilde

Genua ble tapet.(blå og ducttape)

bilde

Altså ute etter "nye" seil:

Målte på mast og bom:

Storseil, ca maks målt på masten , mastelik 11.87m, bomlik maks 3.82m.(Altså seilet må være bittelitt mindre, så får strammet det.)

-Genua: forlik 10.83 tror jeg er maks plass til på skinna under svivelen. Underlik maks akterover på dekkskinna 6.77m, men seilets underlik nå er 5.73m.

Si fra om du har noe passende seil liggende, eller vet om noe ;-)

:Rekkestøtte-fot og 60cm rekkestøtter:

Har en brukket rekkestøttefot, hvor kan jeg få tak i en sånn ? (Båten bygget i Tønsberg.)

bilde

Flere av rekkestøttene er også buet/bøyd innover av snø på presenning. ca 60cm høye, hvor få tak i ?

:Gummidekket: p

å dekket er løsnet i limet i så og si alle hjørner, så ønsker lime dette fast før begynner tråkke bretter som knekker av. Framgangsmåte , limtype etc ?

:Forfilter/vannutskiller:

For de som leste hentetråden, så fikk jeg problemer med at motorturtall gikk opp og ned samt motor stoppet etter en stund. Hørte ved å pumpe på hendelen på motor at det sydet inn luft et sted der på filteret, så koblet meg forbi med et rørstykke.

Er det en nøyaktig fremgangsmåte å sette vannutskiller-saken sammen, så blir potte tett ? (unngå fallgruver etc)

bilde

:Batteribank-opplegget:

Er 2 separate sånne enkle røde plastnøkler/strømbrytere for startbatteri og forbruksbatteri i dag.

Ønsker ikke greia med å måtte huske skru av startbatteriet, når ikke går for motor.

Har hatt sånn 1 both 2 - off --bryter før, men hvis først skal sette på noe nytt, så vel best med sånn sak som skiller batteribankene automatisk ? Hvor kjøpe? For og imot ?

:Gummibåten:

Seabo, beigehvit vi kjøpte med båten er ganske skitten, fremgangsmåte vask ?

Ok, der har vi starten på en "prosjekt-tråd",

på forhånd takk for tips ,

og fortsatt god sommer :-)

Det var artig å se bildet ditt av rekkestøtten. Trodde først du hadde stjålet det av meg. Men etterhvert så jeg at det ikke er HELT likt.

Uansett, det går visstnok an å få tak i lik rekkestøttefot uten at jeg vet hvor. Jeg hadde samme problemet med at en fot hadde brekt. Etter at jeg hadde fjernet den gamle med slagtrekker og mye banning monterte jeg en helt vanlig fot som var flat under. Den ble skrudd fast med to bolter gjennom den vannrette delen av rekka og en bolt gjennom dekk. På grunn av høydeforskjellen mellom rekka og dekket la jeg en pleksiglassbit under den delen som går over dekket.

Du har to utfordringer uansett hvordan du gjør dette. Separasjonen av rekkestøtten og -foten er ikke triviell på grunn av kombinasjonen syrefast stål og støpejern som har godgjort seg siden 1982. Det enkleste er å skru av foten med støtta i, og så separere dem i en benk. Det andre som kan være en utfordring er tilkomsten til mutterene. Jeg kjenner ikke Alo 96 i detalj, men i Kornelia (Alo33) har jeg valget mellom å demontere strømtavla og en bokhylle, eller å ødelegge deler av innredningen.

Lekkasje i filteret er enklere. Få en annen til å pumpe, mens du lytter etter hvor i filteret det lekker. Sjekk først koblingene. Hvis de virker tette kan det være at filteret er skrudd skjevt sammen. Det er mange deler og pakninger som skal ligge riktig. Skru opp og monter på nytt. Jeg har også vært borte i at den gamle pakninger ikke ble fjernet ved bytte av filter med resultatet at to pakninger ble lagt oppå hverandre. Da blir det ikke tett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Sånn opplegg med en hovedstrømbryter på hver krets har jeg også. Helt genialt, forbruk kan ikke trekke fra start uansett så lenge ladingen er skilt med BEP rele eller skillediode. Mye greiere enn 1-2-1+2 bryter.

Gummibåten rengjør du med f.eksa Hugos.

Vannutskiller: Så lenge du bruker nye pakninger og de havner rett i sporene sine så skal det bli tett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei !

-Sjekket at jeg kunne nå mutteren til rekkestøttefoten inne i skapet i salongen, heldigvis!

Ja, dilemmaet aluføtter og syrefaste rekkestøtter har jeg vært borti før, helt umulig. Endte med å skru av hele fot/støtte hver vinter når presenning skulle på.

-Ok, får prøve meg på vannutskillerfilteret selv denne gang.

-Fant føtter på hjertmans, takk for tipset.

-Vaske gummibåten med Hugos, det sliter vel ikke for mye. Tenkte kanskje en måtte være litt forsiktig, så ikke duken blir lettere skadet av sol og sjøvann ? Skrubbesvamp med hvit side til porselen kanskje ?

Nytt spørsmål

;Batteribank:

Har et par Leoch AGM og et par Maritim AGM, som jeg vil bruke på forbrukssiden.

De har ca lik hvilespenning 13.02V.

Går disse greit å ha parallellkoblet sammen ?

bilde

bilde

Leoch data:

bilde

På startbatteri-siden sitter det et ok Biltema bly/syre.

OK?

Dette er den fastmonterte laderen:

bilde

Jepp, stikker ned en tur til båten nå. God kveld!

Jeg har et slikt filter og det er som en tråd skriver viktig at ting sitter i riktige spor. Dessuten må jeg skru veldig hardt til for å få det tett. Noen ganger lurer jeg på om plastbunnen tåler det, men så langt har det vært ok. Det pleier å lette i overgangen mellom filteret og plastkoppen i bunnen. Yanmar er følsom for luft og fusker hvis det kommer det minste luft.

Jeg har vanlige blybatterier for både service og start. Steller du pent med dem holder de en god stund, men siden de er ganske billige kan de skiftes med noen års mellomrom. Jeg har oppgradert generatoren til 70 A og det kan bli litt for mye strøm inn på batteriene. Vanlige bly/syre batterier tåler det ganske bra, men AGM og lukkede batterier har ikke så godt av det. Gir du for mye strøm inn kan de gi overraskelser (de eksploderer ikke, men sikkerhetsventil kan slippe ut gass/syre).

Parallellkobling av batterier er generelt ikke anbefalt, de må være like for at de ikke skal utlade hverandre. To like nye batterier går vanligvis bra. Har du et lite solpanel så på trykker du en liten strøm slik at denne effekten blir mye mye mindre.

Jeg hadde 0,1,2,1+2 før, men jeg var allltid redd for at noen skulle sette den på 0 mens motoren gikk så jeg byttet til BEP relé og installerte to hovedbrytere en for service og en for motor.

Seilene må du nok bytte. Her finnes det mange gode leverandører, men pass deg for de som vil selge deg overprisede seil og påstår de har god kvalitet bare fordi de syr i Norge. Pris og kvalitet følges ikke alltid ad. Det er forskjell på tur og regattabanen. Snakk med seilmakerne på båtmessa, den er i 2015 fra 31/1-8/2. Det er alltid mange fra båtplassen som tar turen ned til Göteborg.

Ole
S/Y Algol

• 8 måneder senere...

Hei Gutta !

Da er det blitt tid for ny sesong :-)

Og fører tråden videre, i håp om å samle alt om oppgraderingene her.

Ligger på land nå:

1. Jeg har bare erfaring med selvpolerende bunnstoff. Bunnstoffet som er på nå sverter ikke på fingrene, så antar er burgunder hardt vanlig bunnstoff.Inbiller meg at man kan gå fra hardt til selvpolerende bunnstoff ? Tenker at det ikke kaker seg opp like fort med selvpolerende,men gi meg gjerne argumenter for eller mot dette byttet ?

2. Har ikke hatt seildrev før heller, må vel kikke på den store zinken på drevet innenfor propellen, noe mer ?  (VP130 drev mener jeg)

3. Tok ned masten for å fikse på rullestaget. Der "pianowiren" har glippet mellom rulle og alu-profilene, så profilene går helt opp i wire-øyet, og er mye slark mellom rulle og alu-profil. (Det funket sånn ifjor, men men)
Må få dette sammen igjen, og festet alu-profilen til rulla på en eller annen måte. Ønsker unngå å demontere hele staget, pga har opplevd før på Furlex 100s at alu-profilene sitter så godt grodd fast at måtte sage det fra hverandre.
Altså, om sager av den bøyde pianowire på fotoet, og greier få rulle og alu-profil sammen igjen, så ser jeg for meg at alu-profilen kan festes med skruer gjennom rulle-toppen, i stedet for den pianowire-kroken.

Jeg begynte demontere rulla (uten manual) her om dagen, for å se om den kan trykkes opp mot alu-profilen. Men stoppet når tok av den nedre metall-hylsedelen og kuler holdt på å rase ut. Så lurer på om noen har prøvd å skru ut de to stjerneskruene på hver side gjennom metallet nærmere toppen i stedet (ser ene skruehodet rett over den lanternen) ? Hvordan er de skruene festet, gjenget opp, eller muttere inne i (som kan komme ut av posisjon) ?
1428488884.jpg

I manual ser det slik ut, fig 19.2 ser ut som de to skruene må ut for å løsne alu-profil-innerskjøtestykke. Men kan ikke se hva skruene går inn i, ikke avbildet skruehull på fig 19.3, så lurer på om noen her har erfaring med å ha skrudd disse av og på ?
1428489313.jpg

Det er forsåvidt et spørsmål om jeg kommer noe særlig videre med demonteringen ved å skru ut de 2 skruene. Får jeg da dratt ned hele metall-hylsesaken fra plasttoppen, selv om jeg ikke har demontert staget i bunnen ?

Har forsåvidt også sprutet olje i alle skjøtene til staget, for å prøve banke det litt nedover fra toppen.

Jeg leste ikke hele innlegget ditt med lupe, men du har fått med deg at hvis du skal montere/demontere rulleprofilen må det gjøres i en helt spesiell rekkefølge. Det er ikke trivielt hvilken del av profilen du avslutter med. Husker ikke akkurat, men du kan IKKE starte/slutte med den nederste. Rekkefølgen står greit forklart i den manualen du har tatt bilde av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei Herman. Ja, stemmer de med rekkefølge, men jeg prøver unngå demontere wirestaget og ta alu-profilene fra hverandre. Bare demontere rulla helt for å få den sammen med alu-profilene igjen.

Noen som har prøvd skru av slik jeg forespeiler ? (Litt redd for å ikke få ting på plass igjen etter nesten-fadese med alle kulene.)

• 4 år senere...

Hello there,

first of all nice to find information about the ALO 96. I own one as well. The only thing is i live in the Carebbean. So how did the boat end up all the way there? It would be funny to find some information about everything and also to share the story of the boat and if its possible to 

find the former owners. I think it would be interesting for them that their boat sailed all the way to south america.

kind regards!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...