bellen Startet 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2014 Da har vi (eg og min sambuer) endelig kjøpt våres første båt og valget falt tilfeldig på en Scand 550 fra rundt år 2000 og med en Mercury 135 hk fra rundt 1990. På grunn av at vi ikkje har båtplass enda, så må vi dra opp båten etter hver tur, så eg har bare vært ute to turer etter kjøpet, men alt ser ut til å fungere fint. Moteren er veldig lettstartet (untatt når den har stått stilt lenge på grunn av feil i tenningslåsen som gjer at den ikkje aktiverer choken) og den drar båten fint til rundt 38-40 knop, men kan sikkert fint få noen knop ekstra om eg legger litt arbeid i å pusse ned bunnsmøringa og legge på ny for å få båten glattere, den er veldig ru under nå. Litt småfiks er det på båten, blant annet ny vindskjerm og ny fenderlist, ellers er båten i god stand. Til nå har eg kun to minuser på båten, det eie er så klart at motoren bruker bensin som eit jettfly, men det må enn regne med på en totakter fra 90-tallet. Det andre er at det selvlensende dekket burde vært 5 cm høyere. Når vi sitter 4 voksne folk i båten, så kommer det gjerne noen cm med vann på dørken når vi ligger stille, løsninga her blir nok å lage seg noen propper som settes i avløpene når vi er ute på tur. Båten kommer til å bli mest brukt til fisketurer, setting av krabbeteiner og småturer i nærområdet og eg håper på at vi vil komme til å få mykje glede av denne båten framover. Her er en link med litt bilder av båten :) https://www.dropbox.com/sc/k7qn925vq72dtjk/AADFCHCkZ5Sasb8pUV2jO4rMa Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Gratulerer med båt! Nå er det vel meningen at det skal være en propp i dette dreneringshullet? Er mange båter som har dette. Altså, når dere forlater båten mens den står på vannet, så skal proppen være ute. Når man kommer til båten og det er litt overvann så blir dette borte med en gang man kjører av gårde. Da setter man inn proppen i fart. Da har man tørr dørk på turen. Men husk da å fjerne proppen da båten parkeres slik at den ikke fyller seg med regnvann. Comprende? :-) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Gratulerer med båt :-) Som forrige innlegg antyder så er det helt vanlig på mange modeller at du får vann inn selvlensinga om det er mye last bak i båten. Mange modeller har stengeventil som du stenger når båten er i bruk og åpner når den ikke er det. Noen har en enklere løsning med propp. Finn deg en propp ;-) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Har to dreneringshull og to stengeventiler på min 540. Begge ventiler kan nås fra utsiden av båten gjennom luker på hekken. Pleier bare å ha den ene åpen, det er mer enn nok for regnvann. Stenger den før jeg går ombord så blir det helt tørt selv om man går bak på hekken eller har passasjerer på akterbenken. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sebba2 Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 den var dritfin!! GRATTIS Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Mille II Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Grattis :-) Du har kjøpt deg en god sjøbåt som kommer til å gi mange gleder og flotte erfaringer. Velkommen på sjøen skal du være :-) Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Fin båt! Men jeg tror kanskje ikke dette er en Scand 550..... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Takk for innspill :) Skal sjå på miligheten til å montere kuleventiler på dreneringene slik at desse kan opnes og stenges raskt uten plundring med propper. Jo, dette skal vere en Scand 550. Men den er litt ombygd med tanke på førerplassen, originalt så satt enn på akterbenken i følge selger. Stripa på siden er heller ikkje original, her har selgeren selv montert på blå folie. Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Så vidt jeg vet har man aldri sittet på aktertofta i en Scand 550. Denne har alltid (igjen etter minne) hatt to individueller seter bak konsollen. Det som skiller din mest ifra slik jeg kjenner 550'en er akterspeilet og innerlineren fra baugen og bakover. Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er en Scand 550 så fremt den ikke er hjemmelaget eller sterkt modifisert. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Gratulerer med båt! Jeg tøffet også rundt i min første, og har aldri angret! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Torsen67 Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Er fine de båtene. Men blir bensinforbruket for høyt, men dere liker båten, så se etter en brukt 4-takter på sikt. Vi snakker da stor forskjell i forbruk. Regnestykket blir ikke så galt med nye motor hvis dere kommer til bruke båten mye. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Flott båt men noen Scand 550 er det ikke Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bellen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Mulig at selger sa at det var kun skroget som var fra Scand, men at båten var støpt hos en annen fabrikant. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Ja skroget ligner, men pytt pytt… fin båt da :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Roger og Olina Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Gratulerer så mye med ny båt Ja, de drikker godt.. Men for noen robuste motorer... Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Gratulerer. Har hatt samme motor nå i 2,5 år. (2004-modell) på en Askeladden. Ikke hatt noe problem, men bytt bensinfilter hvert år. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.