Jump to content

Har endelig kjøpt min første båt :)

bellen

Recommended Posts

Da har vi (eg og min sambuer) endelig kjøpt våres første båt og valget falt tilfeldig på en Scand 550 fra rundt år 2000 og med en Mercury 135 hk fra rundt 1990.

På grunn av at vi ikkje har båtplass enda, så må vi dra opp båten etter hver tur, så eg har bare vært ute to turer etter kjøpet, men alt ser ut til å fungere fint. Moteren er veldig lettstartet (untatt når den har stått stilt lenge på grunn av feil i tenningslåsen som gjer at den ikkje aktiverer choken) og den drar båten fint til rundt 38-40 knop, men kan sikkert fint få noen knop ekstra om eg legger litt arbeid i å pusse ned bunnsmøringa og legge på ny for å få båten glattere, den er veldig ru under nå. Litt småfiks er det på båten, blant annet ny vindskjerm og ny fenderlist, ellers er båten i god stand.

Til nå har eg kun to minuser på båten, det eie er så klart at motoren bruker bensin som eit jettfly, men det må enn regne med på en totakter fra 90-tallet. Det andre er at det selvlensende dekket burde vært 5 cm høyere. Når vi sitter 4 voksne folk i båten, så kommer det gjerne noen cm med vann på dørken når vi ligger stille, løsninga her blir nok å lage seg noen propper som settes i avløpene når vi er ute på tur.

Båten kommer til å bli mest brukt til fisketurer, setting av krabbeteiner og småturer i nærområdet og eg håper på at vi vil komme til å få mykje glede av denne båten framover.

Her er en link med litt bilder av båten :)

https://www.dropbox.com/sc/k7qn925vq72dtjk/AADFCHCkZ5Sasb8pUV2jO4rMa

Gratulerer med båt!

Nå er det vel meningen at det skal være en propp i dette dreneringshullet? Er mange båter som har dette. Altså, når dere forlater båten mens den står på vannet, så skal proppen være ute. Når man kommer til båten og det er litt overvann så blir dette borte med en gang man kjører av gårde. Da setter man inn proppen i fart. Da har man tørr dørk på turen. Men husk da å fjerne proppen da båten parkeres slik at den ikke fyller seg med regnvann. Comprende? :-)

Gratulerer med båt :-) Som forrige innlegg antyder så er det helt vanlig på mange modeller at du får vann inn selvlensinga om det er mye last bak i båten. Mange modeller har stengeventil som du stenger når båten er i bruk og åpner når den ikke er det. Noen har en enklere løsning med propp.

Finn deg en propp ;-)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Har to dreneringshull og to stengeventiler på min 540. Begge ventiler kan nås fra utsiden av båten gjennom luker på hekken.

Pleier bare å ha den ene åpen, det er mer enn nok for regnvann.

Stenger den før jeg går ombord så blir det helt tørt selv om man går bak på hekken eller har passasjerer på akterbenken.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for innspill :) Skal sjå på miligheten til å montere kuleventiler på dreneringene slik at desse kan opnes og stenges raskt uten plundring med propper. Jo, dette skal vere en Scand 550. Men den er litt ombygd med tanke på førerplassen, originalt så satt enn på akterbenken i følge selger. Stripa på siden er heller ikkje original, her har selgeren selv montert på blå folie.

Så vidt jeg vet har man aldri sittet på aktertofta i en Scand 550. Denne har alltid (igjen etter minne) hatt to individueller seter bak konsollen.

Det som skiller din mest ifra slik jeg kjenner 550'en er akterspeilet og innerlineren fra baugen og bakover.

Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er en Scand 550 så fremt den ikke er hjemmelaget eller sterkt modifisert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...