Jump to content

Høyt trykk på kjølevannet, Mercruiser 180hk

Tidi

Recommended Posts

Hei

Som emnetittelen sier, oppdaget jeg i går at det var veldig høyt trykk i saltvannskretsen på kjølingen. Det hele begynte med at temperaturen steg fra ca 85 til 98 grader. Ved feilsøk kjente jeg at kjøleslangene stod som trommeskinn. Var på ferie og lå i uthavn. Demonterte alle slangene og blåste gjennom. Det var fin gjennomstrøming helt frem til eksosbendet. Her greide jeg så vidt å blåse gjennom ( brukte kun egne lunger og ikke trykkluft:-) Tok av slangen som går inn på bendet og kjente med fingrene. Kjente at det var liten passasje ned i eksosbendet. Turde ikke ta av bendet, av frykt for å få vann inn i båten/ikke få det sammen igjen.

Hadde et messing t-stykke liggende og koblet dette på like før inntaket til eksobendet og førte ene løpet gjennom eksosbend og det andre ut skutesiden. Trykket forsvant og motoren holdt helt jevn temperatur ca 80 grader de 4 timene det tok hjem. Skal selvfølgelig ta av bendet/skifte det, men har tre uker igjen av ferien.

Eksosbendet blir litt varmt, men ikke værre en at jeg kan ta på det. Er det forsvarlig å kjøre med dette opplegget resten av ferien, eller kan det få konsekvenser for kjøling av drev osv? Motor er 3,6 Mercruiser diesel 180 hk med bravo 2 drev. Har prøvd å ringe Mercruiser verksted, men har frem til nå ikke fått kontakt.

mvh Tidi

Tenkte kanskje det ikke var så enkelt som det så ut som :-( Noen forslag til hvordan jeg lettest får åpnet opp kjølekanalen i bendet? Må båten på land, eller er det trygt å fjerne det på sjø? Er bendet lett å ta av? Andre lure nødløsninger? De andre båtene ligger så å si og venter på at jeg skal bli klar... Setter stor pris på alle innspill

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...