Jche Startet 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2014 Heisann. Jeg har lyst på en dorgemotor på min Rana 17. Det vil gjøre det lettere å fiske alene, da jeg kan sitte bak sammen med motoren. Det er også veldig greit å ha en nødmotor, da hovedmotoren begynner å bli gammel (1990 30hk yamaha). Er klar over at 4-taktere er det beste til tomgangskjøring. Men siden jeg allikevel går for en mindre motor, kunne det ikke fungere greit med en 2-takter? Den må vel uansett jobbe på høyere turtall enn hovedmotoren for å oppnå dorgefart? Grunnen til at jeg vurderer dette er selvfølgelig pris (og vekt). Vil det funke greit med 2-takt tror dere? Ser for meg en 4-6-hester, og helst med innebygd tank. Skal stå på hev-/senkbrakett, lurer også da på om lang eller kort stamme er tingen? (rana 17 dc) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 tror totakter vil surne hva med en torquedo el motor? Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Har vurdert elektrisk og ja, men det blir litt styr med lading, siden jeg ikke har strøm ved båtplass og må ta med batteriet hjem. Har hørt at totaktere surner fort på tomgang ja, men tenkte kanskje at den lille motoren måtte holde ganske høyt turtall for å drive en litt for stor båt, slik at den kanskje ikke soter så mye. Noen som har prøvd? :) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hadde en Mercury 4-5 1995 mod. Samme som Mariner og Tohatsu. Kunne dorge i timevis med den. Veier 20 kg, og ble produsert i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Og det var en 2-takter antar jeg? Hvilken båt brukte du den på? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Har selv en 3,5 Yamaha Malta. Surrer og går fint den, men kjenner jeg fort blir lei av gnægingen i fra den. Er liksom aldri fred og få. Men den fyrer på første draget hver gang og virker veldig driftsikker. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 2 takter ja. Hadde den på en gummibåt, samt dorgemotor på en Herwa 15 Speed. Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Akkurat. Takker for tips til alle :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 er liksom opplest og vedtatt at 2t surner og soter plugger omtrent "med en gang" den kjøres på tomgang. det er iallefall ikke min erfaring - har opplevd sure påhengere men da på grunn av ting som feil bruk av choke, flottør som henger osv.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Torsen67 Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Heller ikke vår erfaring. Denne motoren har vært utsatt for mye rart men går fortsatt like fint. Eneste jeg ikke liker er lyden. Har ikke erfaring med 4-takt i dette segmentet men de bråker kanskje like mye? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Har en 2005 Mercury 5hk totakt. Som dorgemotor er det støy og i tillegg røyk om vinden er feil vei. For å få fart på jolla er den super, men bråkete. Har ikke prøvd firetakt på mange år, så jeg husker ikke hvordan det var støymessig. Har ikke hatt det selv. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Husker ikke min som spesielt støyende. Syntes den putret ganske fint:) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hadde en Tohatsu 5 hk til dorgemotor i mange år, ikke noe problem. 2T tåler det fint. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 29.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Hei, har dorga med 4 hk yamaha 2takt i flere år. Det blir litt at det er motoren som bestemmer trivselsfart - ikke du. Nå hr jeg en 8hk yamaha 4t, og det er jeg som bestemmer dorgefart :-) og det funker fjell. Kunne ikke gjort et bedre valg. Stillegående, og masse moment. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.