Jump to content

Nødmotor/dorgemotor - vurderer 2-takter istedet for 4-takter

Jche

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har lyst på en dorgemotor på min Rana 17. Det vil gjøre det lettere å fiske alene, da jeg kan sitte bak sammen med motoren. Det er også veldig greit å ha en nødmotor, da hovedmotoren begynner å bli gammel (1990 30hk yamaha).

Er klar over at 4-taktere er det beste til tomgangskjøring. Men siden jeg allikevel går for en mindre motor, kunne det ikke fungere greit med en 2-takter? Den må vel uansett jobbe på høyere turtall enn hovedmotoren for å oppnå dorgefart? Grunnen til at jeg vurderer dette er selvfølgelig pris (og vekt). Vil det funke greit med 2-takt tror dere?

Ser for meg en 4-6-hester, og helst med innebygd tank. Skal stå på hev-/senkbrakett, lurer også da på om lang eller kort stamme er tingen? (rana 17 dc)

Har vurdert elektrisk og ja, men det blir litt styr med lading, siden jeg ikke har strøm ved båtplass og må ta med batteriet hjem. Har hørt at totaktere surner fort på tomgang ja, men tenkte kanskje at den lille motoren måtte holde ganske høyt turtall for å drive en litt for stor båt, slik at den kanskje ikke soter så mye. Noen som har prøvd? :)

er liksom opplest og vedtatt at 2t surner og soter plugger omtrent "med en gang" den kjøres på tomgang.

det er iallefall ikke min erfaring - har opplevd sure påhengere men da på grunn av ting som feil bruk av choke, flottør som henger osv..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...