Røilen Startet 29.Juli.2014 Del på Facebook Startet 29.Juli.2014 Det begynte å sprute vann fra en plugg i topplokket mellom 1-2 sylinder på babord side idag. Noen som kan fortelle meg hva det er? En plugg som det har rustet hull i? Temp på motoren falt samtidig. Ble limp home den siste halve mila. Liten utfordring nå - det slutter ikke å renne. Pluggen er omtrent på nivå med vannoverflaten. Sjøvannskjølt motor ;-§ Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Det er en blindplugg som har begynt å ruste bort gjenger og det blir lekkasje. Om du får skrudd ut plüggen kan du prøve å rense det som er av gjenger og skru inn pluggen igjen med en gjenge tetning fra Locktite eller en lekkasje tetting med herder. Sjøvannskjøling tærer mye på motoren innvendig. Kan hende resten av motor begynner å bli tett av rust. Sjekk i termostat huset, der vil du se litt av tilstanden på motor innvendig. Om termostat er løsnet vil du få lavere temp på motor. Og ta en sjekk på drenering på siden av blokk om det renner vann der. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Røilen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Takk for raskt svar Det ser ut som om det er bunnen av pluggen som er rustet bort. Må jeg ha av eksosmanifoilen for å komme til, det er temmelig trangt. Motoren er fra 2004 Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Midlertidig fix med en størknet Sikaflex plugg Redigert 29.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Får jeg hele fjorden inn hvis jeg skrur av eksosmanifolen? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) I eksos riser kan det være vann. Det er tappe plugger du kan skru ut om det går. Eller løsne slanger så vannet kan renne ut. Men kan være like greit å smøre godt på med en to komp lekkasje tetter. Redigert 29.Juli.2014 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
adeneo Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Hvis motoren er montert riktig og risere og bukkehorn går over vannlinjen, så får du selvfølgelig ikke hele fjorden inn om du tar av eksosen. Pluggen er til kjølekanelene i toppen, og ser ut til å være av stål, på marinemotorer er disse normalt messing og ruster ikke. Du får sikkert en ny for rundt en hundrings hos Volvo eller MerCruiser, spiller egentlig liten rolle hvor du kjøper den så lenge den er i messing. Slike plugger har forøvrig koniske gjenger, slik at en vanlig bolt er normalt ingen god erstatning, heller ikke sikaflex. Redigert 29.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) Hmm, da er det mest sannsynlig satt inn en vanlig long block når motoren ble byttet i 2004. Sikkert ikke uvanlig for motorbytte foretatt i den forhistoriske tid med hk-avgifter Da ligger det vel an til bytte av alle plugger så snart anledningen byr seg. God ide, eller blir det for mye skruing? Noen forslag til Mercruiser eller Volvo verksteder i Oslo område som kan ha denne pluggen? Hvis motoren er montert riktig og risere og bukkehorn går over vannlinjen, så får du selvfølgelig ikke hele fjorden inn om du tar av eksosen. Alt tyder på at det, men kommer det ikke sjøvann inn via pumpen? Redigert 29.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Har du Alpha eller Bravo drev? Vannet går opp i en slange bak på motoren og den sitter høyere enn vannlinja. Mange har oljekjøler til servo her. Vannet går videre nede på babord side og opp til termostathuset. Tar du av slangen her blir det luft i systemet og du mister hevert virkningen. Da kan du tappe ned vannet. Er frostpluggene på blokka stål eller messing? Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Alfa 1 gen II. Ah, selvfølgelig, jeg har oljekjøler. Stygt redd for a pluggene er i stål Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Ikje braaaa. Du bør ta ut motoren og bytte pluggene med messing før det ruster hull. Det sitter frostplugger på blokka to på hver side, to i forkant, og to bak innenfor svinghjulet. Sett med messingplugger har de f.eks. på norsk Bilkompani. Kan være lurt å kjøre gjennom systemrens på motoren før du tar den ut så du får ut mest mulig gammelt grums. Kan bli litt tett med åra. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 Da ville jeg samtidig vært stygt redd for at toppakningene dine ikke har rustfrie innlegg heller, det er ulempen med å sette en shortblokk tiltenkt bil i en båt (som er saltvannskjølt). Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Når jeg tenker meg om har jo motoren et Mercruiser serienummer, da er det vel merkelig om den ikke skulle ha vanlig marinisering. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 (redigert) Da har jeg vært hos Norsk Bilkompani og handlet plugg. Kun stål dessverre. Jeg lærte også at selv på mariniserte motorer med kobber frostplugger, ble denne ene i hver topp ganske ofte levert i stål. Demonterte riser og manifoil byttet plugg og satte det hele sammen igjen. Alt sammen i et trivelig og romslig Windy motorrom hvor man kan sitte på huk ved siden av motoren. Inspeksjon av riser og og manifoil avslørte at disse faktisk har mer levetid, de kan umulig være fra 2004. Redigert 30.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.