Jump to content

Mercruiser 350, vannsprut fra ukjent plugg i topplokk


Røilen

Recommended Posts

Det begynte å sprute vann fra en plugg i topplokket mellom 1-2 sylinder på babord side idag.

 

Noen som kan fortelle meg hva det er?

 

En plugg som det har rustet hull i?

 

Temp på motoren falt samtidig.

 

Ble limp home den siste halve mila.

 

Liten utfordring nå - det slutter ikke å renne. Pluggen er omtrent på nivå med vannoverflaten. Sjøvannskjølt motor ;-§

 

bilde

Link to post

Det er en blindplugg som har begynt å ruste bort gjenger og det blir lekkasje.

Om du får skrudd ut plüggen kan du prøve å rense det som er av gjenger og skru inn pluggen igjen med

en gjenge tetning fra Locktite eller en lekkasje tetting med herder.

 

Sjøvannskjøling tærer mye på motoren innvendig.

Kan hende resten av motor begynner å bli tett av rust.

Sjekk i termostat huset, der vil du se litt av tilstanden på motor innvendig. Om termostat er løsnet vil du få lavere temp på motor.

Og ta en sjekk på drenering på siden av blokk om det renner vann der.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

I eksos riser kan det være vann. Det er tappe plugger du kan skru ut om det går. Eller løsne slanger så vannet

kan renne ut.

Men kan være like greit å smøre godt på med en to komp lekkasje tetter.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hvis motoren er montert riktig og risere og bukkehorn går over vannlinjen, så får du selvfølgelig ikke hele fjorden inn om du tar av eksosen.

 

Pluggen er til kjølekanelene i toppen, og ser ut til å være av stål, på marinemotorer er disse normalt messing og ruster ikke.

Du får sikkert en ny for rundt en hundrings hos Volvo eller MerCruiser, spiller egentlig liten rolle hvor du kjøper den så lenge den er i messing.

Slike plugger har forøvrig koniske gjenger, slik at en vanlig bolt er normalt ingen god erstatning, heller ikke sikaflex.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hmm, da er det mest sannsynlig satt inn en vanlig long block når motoren ble byttet i 2004. Sikkert ikke uvanlig for motorbytte foretatt i den forhistoriske tid med hk-avgifter

 

Da ligger det vel an til bytte av alle plugger så snart anledningen byr seg. God ide, eller blir det for mye skruing?

 

Noen forslag til Mercruiser eller Volvo verksteder i Oslo område som kan ha denne pluggen?

 

Hvis motoren er montert riktig og risere og bukkehorn går over vannlinjen, så får du selvfølgelig ikke hele fjorden inn om du tar av eksosen.

 

Alt tyder på at det, men kommer det ikke sjøvann inn via pumpen? Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post

Har du Alpha eller Bravo drev? Vannet går opp i en slange bak på motoren og den sitter høyere enn vannlinja. Mange har oljekjøler til servo her. Vannet går videre nede på babord side og opp til termostathuset. Tar du av slangen her blir det luft i systemet og du mister hevert virkningen. Da kan du tappe ned vannet. Er frostpluggene på blokka stål eller messing?

Link to post

Ikje braaaa. Du bør ta ut motoren og bytte pluggene med messing før det ruster hull. Det sitter frostplugger på blokka to på hver side, to i forkant, og to bak innenfor svinghjulet. Sett med messingplugger har de f.eks. på norsk Bilkompani. Kan være lurt å kjøre gjennom systemrens på motoren før du tar den ut så du får ut mest mulig gammelt grums. Kan bli litt tett med åra.

Link to post

Da har jeg vært hos Norsk Bilkompani og handlet plugg. Kun stål dessverre. Jeg lærte også at selv på mariniserte motorer med kobber frostplugger, ble denne ene i hver topp ganske ofte levert i stål.

 

Demonterte riser og manifoil byttet plugg og satte det hele sammen igjen. Alt sammen i et trivelig og romslig Windy motorrom hvor man kan sitte på huk ved siden av motoren.

 

Inspeksjon av riser og og manifoil avslørte at disse faktisk har mer levetid, de kan umulig være fra 2004.

 

bilde

bilde

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...