Nils Eric Startet 30.Juli.2014 Del på Facebook Startet 30.Juli.2014 Trenger tips Har nå renset forgasser, byttet flottører og dysenåler, men fremdeles drukner forgasseren i bensin. Dette skjer når man ligger i plan og videre opp til full gass. Når man kun ligger i kosefart og holder seg under 2000 rpm går den som en klokke. Hvis den stopper og venter ca 15 min starter den og går som en klokke igjen. Den drukner etter alt fra 5 min til 30 min kjøring. Har kjørt et par runder uten luftfilter og koblet vekk luftspjeldet, for å kunne se hva som skjer. Det er helt tydelig hva som er feil, men har ikke en løsning på dette. i toppen av kamrene der dysenålene sitter er det et hull på hver side. Ut i fra disse hullene kommer det to søyler med bensin som fyller to av kamrene på forgasseren. Var derfor jeg trodde flottørene hang seg opp slik at dette var eneste utvei for bensinen, men etter å ha byttet dette skjer fremdeles det samme. Noen som har hatt dette problemet, eller har en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48661/forgasser.jpg Bilde av forgasser, hvor jeg har merket av der bensinen spruter ut Redigert 30.Juli.2014 av Nils Eric (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Jeg kjenner ikke denne forgasseren men antar at disse hullene er ventilasjon av flottørkamrene. Da har du for høy flottørhøyde og må justere de ned. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 30.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Takk for svar, flottørhøyde er justert etter hva Mercruicer har som retningslinje. 11 mm mellom flottør og gods i forgasseren når man holder den på hode, samt 19 mm fall når man snur den. Har også forsøkt å minske dette, men med samme resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 30.Juli.2014 Del på Facebook Svart 30.Juli.2014 Hvis det var flottørhøyde ville du hatt dette problemet på alle turtall. Jeg tenker det er mer sannsynlig at ventilen som regulerer bensinnivået er slitt og ikke greier å holde igjen ved høyere turtall. Dette forutsatt mekanisk bensinpumpe selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Har mekanisk bensinpumpe ja. Har bestilt ny, da det begynner å komme noen ulyder fra den. Den ventilen du nevner, sitter denne i forbindelse med bensinpumpen? må få sjekket ut dette Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Har du skiftet nål og sete i forhold til flottørene?Og du er sikker på at flottørene faktisk er tette? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 ja, har skiftet til nye flottører, skiftet da også dysenålene. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 (redigert) ja, har skiftet til nye flottører, skiftet da også dysenålene. Dette er ventilen jeg snakker om. er du sikker på at du har fått det skikkelig sammen? Dette er jo ganske enkel mekanikk. Hvis flottøren er i orden og riktig justert på høyde så skal den gi tilstrekkelig trykk på nålen slik at denne stenger for bensintilførselen mot sete. Det høres ut som om den ikke gjør det ved høyere turtall, og da tenker jeg at det skyldes: - Ventil/sete er ikke i orden - Pumpen gir for høy trykk En enkel og rimelig elektrisk bensinpumpe gir samme menge og trykk hele tiden, det kan jo være en mulig test Redigert 31.Juli.2014 av Røilen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 31.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 mistenker at trykket er for høy, slik at dysenålene blir presset opp, slik at bensinen kommer ut av disse hullene. Har prøvd å stramme fjørene som sitter i toppen på dysenålene, men har ikke turt å strekke dem for mye. dysenålene er fjærbelastet oppover, så det er mye som tyder på at trykket kan være for stort. har bestilt ny bensinpumpe, da denne har begynt å gi fra seg noen ulyder. Hadde ikke problemer med dette på slutten av sist sesong eller tidlig i sesongen. Hverken de nye eller gamle dysenålene hadde noen form for slitasje eller skader. Samme gjelder også for de gamle flottørene, men siden jeg hadde det oppe byttet jeg alt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Men mekanisk bensinpumpe som plutselig leverer for høyt trykk?? Kan egentlig ikke skjønne hvordan det skal gå til....Det er vel en membranpumpe og går den i stykker vil man jo miste trykket.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Juli.2014 Del på Facebook Svart 31.Juli.2014 Sett tilbake de gamle flottørventilene og se om de virker. Kan høres ut som noe er satt sammen feil. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 1.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2014 har allerede prøvd å sette de gamle delene tilbake. dette ga bare samme resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50138689 Prøv en annen forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 http://stromoy-batverksted.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1539&option=com_virtuemart&Itemid=1 Ny også. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 12.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2014 Ingen som har flere tips?? Har byttet flottører, dysenåler, ventiler, og filtre under ventiler og renset luftfilter.Prøvd å blande nye og gamle varer. Fremdeles samme resultat. Det som er rart er at jeg kan kjøre hvor lenge som helst, bare jeg holder meg under 2000 omdreininger. Fra 3000 og opp til fullgass skjer dette, enkelte ganger kan jeg kjøre opp til 30 min, andre ganger skjer det etter 5 min. Dette skjer både med og uten luftfilter Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Er du sikker på at forgasseren drukner? Hvis forgasseren virkelig flommer over så skyldes det kun at flotøren/dyse/sete ikke stenger av for påfyll av bensin. Kan det tenkes at det er noe annet? Hva med akselerasjonspumpen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.August.2014 Del på Facebook Svart 12.August.2014 Her ser du hva som er under de lokkene hvor bensinen kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 13.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2014 ja, er sikker på dette. Ser at det står to søyler med bensin ned i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 For meg ser det ut som om disse hullene er til ventilasjon av vakuumstemplene nr15 og da skal det vel ikke være bensin hverken over eller under disse? Ta ut disse og se om det er bensin nede i disse sylindrene. Og evt hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 Nr 16 på bildet er "step up rods" og det er vel vakumstyrt på sekundær, ser det ut som. Ville sjekket hva som er under de to "sorte ørene" om det kan være stemplene som sitter fast. Det skal ikke komme bensin i sekundær før det skal, dvs nok vakuum til å trekke stemplene opp og det åpnes for dysene under step up rods. Det er vel en Holley forgasser med vakuum styrt sekundær, til motsetning på en Rochester, der sekundær har mekanisk åpning når spjellet åpner. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
DieselDahl Svart 13.August.2014 Del på Facebook Svart 13.August.2014 (redigert) Dette er en carter forgasser. For øvrig finnes Holley forgassere både med mekanisk og vakuumopererte sekundærspjeld. Redigert 13.August.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Eric Svart 14.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2014 hmm, hva dammer vakuum der? kanskje det er en pakning som ikke tetter helt. kan ikke finne noe vakuumpumpe. men sete til del 16-16-17 sitter nedi bensinkammeret, slik at denne vil alltid være i kontakt med bensin. Kanskje ta opp setene å sjekke om det er noe tette filtre eller om nålene ikke tetter mot sete. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.August.2014 Del på Facebook Svart 14.August.2014 (redigert) vakuum oppstår når motoren går og trekker inn luft/bensin. Og er ikke noe vakumpumpe i bildet. vakuum trekker stempelet opp og åpner for bensin. Fjærene skal holde stemplene nede så nålene ikke slipper ut bensin før sekundæren er aktiv. Kan være noe er feil der. Ta opp og sjekk. Samme hva produsent på denne er, ligner heller ikke på en holley, så jeg bare antok, det er iallefall en vakuum styrt sekundær. Redigert 14.August.2014 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
DieselDahl Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Fikk du orden på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.