Jump to content

liming av tre under vannlinja!


sjøulv

Recommended Posts

:diving: Jeg har anskaffet bok om trebåtrep., og diverse brosjyrer om limprodukter, bla.a fra west system, men det går lite fram hvor rent og tørt tre må være for å få best effekt av liming. Båten min blir

"aldri" tørr i kjølområdet der jeg skal fjerne råte og lime i nytt treverk. Det virker også som treet

holder på mye oljeholdige greier, muligens rester fra tidligere behandling av skroget under vannlinja.

Lurer derfor på om noen har erfaring til å kunne si litt om bruk av epoxylim eller annet under vannlinja.

Link to post

Husker kanskje litt dårlig eller sammenblander andre ting men jeg mener at et fuktinnhold på mere en 16% er for mye. Hva som skjer om det er høyere vet jeg heller ikke men kan tenke meg at limforbindelsen blir svakere. Du kan jo prøve med to biter tre som du vet er for fuktig for dereter å prøve å bryte de fra hvverandre etter endt herde tid. Når det gjelder at det ikke tørker tror jeg du må prøve å fjerne råten først da den kompliserer tørkingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

det er i området innafor propell det er råte, så først skal jeg prøve å fjerne dette.

så er det meningen å lime i nytt tre, både for å fylle igjen og forhåpentligvis styrke gjennværende

tre. Til slutt skal jeg legge stålplater på begge sider av kjølen og skru det hele sammen med gjennom-

gående bolter. Disse stålplatene bør sikkert behandles med noe for å hindre rust, men har ikke tenkt

ut noe lurt enda. ER veldig åpen for gode råd!

Link to post

Det blir brukt endel polyretan lim på liming under fuktige forhold., denne herder ved hjelp av vannet i matrealet. Og det skummer opp slik at det ikke totalt fiasko hvis ikke tilpassingene er 100...

Men jeg betviler at det blir like strekt som epoxy under ideelle forhold.

 

Men hvis du skrur feks syrefaste plater med djennomgående bolter så holder sikkert i massevis.

 

På Majali har det vært frostsprenging helt forut i kjølen og det er reparert med fåretegl og tjærehamp som er trykt inn i sprekken og så er det skrudd en kraftig syrefast plate på hver side ved hjelp av gjennomgående bolter.

 

Dette ble etter sigende gjort for maaange år siden og jeg kan ikke finne noe galt i det området..

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

men problemet slik jeg ser det er som bløggern nevner at der er oljeholdig trevirke også

hva gjør man med det :confused:

 

Lurer på dette jeg også skjønner dere

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder epoxy, så er olje/fett ikke bra. Å lime eik, som er en fet tresort, med epoxy er ikke lett. Epoxyen må trenge inn i treet for å hefte godt. Olje forhindrer dette. Hør med Carl Petter Simonsen på DIAB i Asker, han vet mye om dette og er som regel hjelpsomheten selv.

 

Pero

Link to post

Ja og er du i tvil så prøvelimer du :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Takk for alle råd.Har vært ute i dag og prøvd å fjerna råte. Problemet er at treet virker svampaktig,

og fukt tyter frem nør jeg presser med verktøy.Vet ikke hva slags tre det er, men det er ikke hverken

gran eller furu. Det er gråbrunt på farge, og har en tendens å dele seg i lange "lag" som lett forveksles

med råte. Tror faktisk jeg vil holde meg unna epoxy til dette arbeidet, og heller prøve noe av de andre

limsortene jeg har blitt tipsa om her. Skal prøve med varmepistolen om det hjelper!! :crazy:

ps. kommer bilder etter hvert!

Link to post

Bordene er nok enten råten eller frostsprengt jeg vil anbefale at du fjerner de ødelagte delene :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...