Jump to content

Ok å legge til med seilbåt utenpå motorbåt?

baatan

Recommended Posts

Hei. Som fersk båteiger har eg gått rett på seilbåt. Dette fordi det rett og slett er det som fristet meg mest, er ikke helt klar over årsaken til dette selv.

Fra før har jeg abselutt ingen erfaring med hverken motorbåt eller seilbåt.

Mener å merke at det er en god del rynking på nesen i det jeg har prøvd å legge meg til langs en motorbåt når havnen er full. Sist gang eg måtte ty til dette overhørde eg uten tvil en spøk mellom motorbåtfolket om at den ene tiltrekkte seg seilbåter. Så spørsmålet er hva er det som er problemet? Mulig eg ikke ser dette da jeg mangler erfaring fra begge verdener.

Jeg tror det kan ha noe med at når man går over en motorbåt for å komme i land er man i langt større grad inne i "intimsonen" til de i motorbåten. Dette fordi man gjerne må gå iland helt akter, samt at man jo ser inn i salongen på en helt annen måte enn det man gjør i en seilbåt. Om jeg kan velge legger jeg meg utenpå en seilbåt fremfor en motorbåt, men stor sett funger det også bra å ligge utenpå en motorbåt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det som Framtia sier, stemmer nok godt i mange tilfeller. Men det er sikkert andre årsaker også, og det å ligge utenpå andre båter, er diskutert i "tusenvis" av tråder her på forumet. Selv har jeg motorbåt, en Saga27 og kommer alltid frem til havn tidlig på dagen for gjerne å ligge over noen dager for å utforske stedet. Seilbåter, i hvert fall mange av dem er ute på sjøen store deler av dagen, for så kun å komme inn for å ligge over for natten. Og da er det vel like greit at de legger seg utenpå andre "likesinnede"?

bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Like båter ligger best på hverandre. Dette gjelder ikke bare seil-seil / motor-motor, men også størrelse.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ville tenkt størrelse og tyngde fremfor type båt hvis jeg skulle prioritert å ligge i bredden. Men kan det være enkelte antar seilbåter er svært tunge og har annen bevegelse enn motorbåter? Er jo en del forskjell i bevegelse mellom en (seil)båt med deplasementskrog og kjøl fremfor en lett motorbåt med nært flat bunn.

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Kanskje motorbåtfolk er lei av å få et blikk med ett senket øyenbryn, hoderisting og smattelyd av seilere når man kommer inn i havna med "bråkete" dieselmotor. Og en holdning om at "ja her kommer slike som ikke vet bakfram på et vinsjhåndtak og må ha motorbåt. Hør, nå starter de sikkert generatoren også..." Eller at motorbåtfolk er lei av at det virker som om seilere såvidt ruller ut genoaen (heter det det forresten?) for å ha "forkjørsrett" mens de går for egen maskin.

Det virker som om seilere har mye negative holdninger overfor motorbåtfolk, og holder seg til "likesinnede". Heldigvis har jeg opplevd lite sånn her i vest, mest på forumet egentlig. Der seilere alltid har "et godt svar" i enhver motorbåt-tråd, ala "slik skjer ikke i en seilbåt" eller "dette slipper man ombord i en selibåt"...

Jeg synes det er bra med seilbåter rundt seg i havna. Spesielt i tordenvær :wink: ...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Har aldri opplevd dette som et problem. Både seilere og motorbåter tar gjerne i mot noen utenpå dersom det er fulle havner. Foretrekker å ha motorbåter utenpå men det skyldes kun at båtene beveger seg annerledes i litt vind. Har opplevd at seilbåter drar mer/ i utakt i vind. Ellers tror jeg alle stiller opp dersom det kreves, uavhengig av båttyper.

Hilsen Ludde

Guest Avmønstret#

Vet ikke om det gjaldt i TS sitt tilfelle men har ett inntrykk av at motorbåter oftere er en gjeng som ligger i sammen (noe jeg misunner dem :-)). Det kan jo hende at de var en gjeng og ikke foretrakk en fremmed seiler utenpå.

Mange tråder tyder jo på en del kulturforskjeller...

Jeg tror det kan ha noe med at når man går over en motorbåt for å komme i land er man i langt større grad inne i "intimsonen" til de i motorbåten. Dette fordi man gjerne må gå iland helt akter, samt at man jo ser inn i salongen på en helt annen måte enn det man gjør i en seilbåt. Om jeg kan velge legger jeg meg utenpå en seilbåt fremfor en motorbåt, men stor sett funger det også bra å ligge utenpå en motorbåt.

Det at vi som oftest må gå i land akter på en stor motorbåt er hovedgrunnen til at vi aldri legger oss på dem. Jeg kan bare huske èn motorbåt som har lagt seg utenpå oss de 10 siste årene. Årsaken til det skjønner jeg faktisk ikke. Det er enklere adkomst til brygga fra båten vår en via en annen motorbåt.

Redigert av bc45 (see edit history)

Jeg foretrekker å ligge utpå andre seilbåter pga av skrogfasongen, da det er lettere å fendre mellom seilbåtene. Motorbåter har ofte en fasong med utstikkende fenderlist, som ikke er like lett å fendre i mot, om den er høyre enn sitt eget skrog. Har ikke noe i mot å ligge utpå en motorbåt, om jeg må. Jeg har ikke noe i mot å ha en motorbåt på utsiden av egen båt.

Gå på land bak ?

Forstår ikke helt hva som menes med dette. Mener dere at dere går gjennom cocpit eller på badeplattformen til folk innenfor så skjønner jeg godt at de innafor blir forbannet.

God kotyme er fordekk helst uten sko og har du hund, ja da bærer du den.

Ferdig snakka

De fleste motorbåter på + 40 fot har som regel veldig høyt fribord som gjør det vanskelig å komme opp og ned på lave brygger, spesielt vanskelig for ungene. De som har store motorbåter går som regel selv i land via badeplattformen.

Redigert av bc45 (see edit history)

Hvis vi ikke klarer å unngå det å ligge utenpå andre, så foretrekkes båter hvor størrelse og fasong er mest mulig lik. Da blir det gjerne andre seilbåter, om ikke det er veldig fullt. Det er litt for mye fokus på at seilbåter og motorbåter er to forskjellige ting. Noen forskjeller er det selvfølgelig, men kulturforskjellen tror jeg skiller mer på størrelsen båt. Man legger seg ikke utenpå en båt som er vesentlig mindre, da den gjerne er fortøyd deretter.

Det er nok også generelt mere akseptert med båter utenpå i seil- enn motorbåtkretser.

Jeg har en bekjent som hadde motorbåt og kjøpte en Bavaria 44 Vision. Nå er den byttet i motorbåt rett og slett fordi han var lei av å fungere som brygge for andre seilbåter.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...