Enzo Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Da er det bra at nærmest ingen seilbåter har vindgenerator og heller ikke vire i masten som bråker. Tau derimot kan nok slamre men da er det bare å gå bort og stramme de eller be eier om å stoppe bråket. Her vi ligger nå var det kliss stille i kveld......oppdaget vi etter at generatoren på en annen båt til slutt ble slått av. Støy er støy uansett hvilken båttype den kommer fra og de merket det sikkert ikke selv og lurte kanskje på hvor klapping og jubel kom fra når de endelig stoppet støyen. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Har aldri helt forstått vitsen med å ligge longside. Hvorfor ikke kaste anker og ligge med baugen evnt akterenden inn? I de fleste tilfeller bruker man mer bryggeplass med å ligge longside. Man må opp i 5 båter utenpå hverandre før man stabler flere båter pr bryggemeter enn å ligge ut og inn, og det er ikke ofte man ser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Er ikke alle havner en kan hive anker. Uansett syns jeg en fast løsning for akterfortøyning er bedre (uterigger, bøye, påle). Ankring i havner fører jo ofte til kaos med kryssende ankertau, tau i propell og mer stress for mange mannskap som ikke er komfortable med metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 .. hadde motorbåt og kjøpte en Bavaria 44 Vision. Nå er den byttet i motorbåt rett og slett fordi han var lei av å fungere som brygge for andre seilbåter..... Bytte til motorbåt på grunn av forholdene i havn? Det høres rimelig sprøtt ut... Ja, høres utrolig ut. Hadde det ikke vært for at det er "VannTro" som forteller det, kunne man tro det var flere årsaker .... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Dette var nok en sann motorbåtmann, og den egentlige årsaken var nok at han ikke skjønte bak frem på vinsjhåndtaket . Det er vel ikke baatsman vi snakker om? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Det var nok en motorbåtmann i utgangspunktet ja. Det kan selvfølgelig være underforstående årsaker, men det var denne som ble presentert meg da jeg litt overrasket ble fortalt av vedkommende at han hadde konvertert tilbake til motor. Jeg var selv veldig skeptisk til flere båter longside da jeg hadde Fjorden, men nå har den skepsisen gitt seg. Vi gikk som tidligere nevnt 2 båter i følge i sommerferien i år, meg og en Princess 46 Riviera og sant og si var vi rimelig behjelpelige overfor andre. På Ø. Bolæren var jeg til og meg ute på enden av brygga og plystret/vinket til oss en båt som lå å sonderte terrenget. Det var en Princess 406 og den passet fint utenpå oss. Vi har også et fordekk som er greit å gå på om "naboen" har høy nok ripe til å entre oss og da merker vi ikke noe til at de bruker det. En morgen var dog dekket rimelig tilgriset av sand og det sto igjen et par sandaler der. Ble litt furten helt til vi fikk avklart at dette var sandalene og møkka til sønnen i vennebåten (da hadde det ligget en seilbåt utenpå med 4 voksne mannfolk) Redigert 31.Juli.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har aldri helt forstått vitsen med å ligge longside. Hvorfor ikke kaste anker og ligge med baugen evnt akterenden inn? I de fleste tilfeller bruker man mer bryggeplass med å ligge longside. Man må opp i 5 båter utenpå hverandre før man stabler flere båter pr bryggemeter enn å ligge ut og inn, og det er ikke ofte man ser. Regnestykket stemmer ikke. Allerede fra 3dje båten tar det mindre bryggeplass med langsides utenpå. Og det er det OFTE man ser... Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 (redigert) Regnestykket stemmer ikke. Allerede fra 3dje båten tar det mindre bryggeplass med langsides utenpå. Og det er det OFTE man ser... Vår båt er 3,5 m bred og 11 m lang. Lengden er mer enn 3 ganger bredden. Når jeg legger ned jolla fra snappdavitern blir det 12,5 m. Med litt rom på hver side nærmer det seg fort 14 m som blir bredden av 4 båter. Redigert 31.Juli.2014 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Husk at du må fendre Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Sprøyttoppen så langt. Tildels, enkelte har store komplekser ihvertfall. Har ligget utenpå mange hyggelige motorbåtfolk oppgjennom. Pussig at folk tror dette har med båten å gjøre og ikke folka oppi ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 ... motorbåter oftere er en gjeng som ligger i sammen (noe jeg misunner dem :-)). Det kan jo hende at de var en gjeng og ikke foretrakk en fremmed seiler utenpå. noen ganger - heldigvis sjelden - består den gjengen av en del skybert'er som ikke har ankommet ennå, og som heller aldri ankommer. har opplevd at noen "holder av" plass på utsiden av seg bare for å slippe å få naboer. forsåvidt like greit, da vil jeg heller ligge utenpå noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Dersom det bare er to utenpå hverandre, kan humøret bedres noe ved å ligge anføttes. Litt mer "privat" sone på det viset. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Har aldri helt forstått vitsen med å ligge longside.Hvis du har dårlige knær og rygg, så kan det være mye enklere å skritte inn på brygga fra badeplattformen enn å klatre over baugen. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
FrodeB Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Vi pleier å legge oss med akterenden inn når vi ligger mot lave brygger. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 På min båt er det vanskelig å fendre på hekken, så longside blir enklere. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.