Jump to content

Min første tur!


Frissy

Recommended Posts

:cheers:

 

 

:headbang::puke: kansskje snart :headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har også vært på min første tur i dag.

Etter en kjapp, men god briefing fra selger av motoren la jeg ut fra Dolviken . Bakkingen ut fra båsen gikk greit og jeg tøffet rolig utover mot Vatlestraumen. I Vatlestraumen var det litt trafikk - og jeg la meg etter et marinefartøy som hadde retning Sotrabroen. Regnet med når han kunne gå der så kunne jeg også :smiley:

Etter å fulgt denne en liten stund skulle jeg krysse straumen. Jeg så at det kom en svart og hvit ferge i mot meg så jeg valgte å ta det rolig og tenkte å krysse bak denne.

La kursen slik at jeg ville krysse i god avstand. Heldigvis stod jeg i båten og tittet ut gjennom kalesjeluken - for bak det jeg trodde var en ferge var det et langt slep med svarte slanger på tykkelse med et kloakkrør. Tror ikke jeg hadde hatt sjanse til å se det gjennom vinduet i kalesjen eller vindskjermen. Sist på slepet var en oransje bøye, men farten gjorde at den gravde seg dypt ned i vannet. Etter å ha fundert litt over hva dette kunne ha vært kom jeg på at det lå et oljevernfartøy ved bryggen i Bergen på søndag og at det må ha vært det.

Vel, straumen ble trygt krysset og veien til marinaen på bildøy var lett å finne.

Verre var det å komme seg inn i båsen. Brukte x antall forsøk, var rimelig stresset - mest redd for å skade andre sine båter, men etter å ha forsøkt en tyve minutts tid så var jeg inne.

 

Brukte et par timer på å ordne med fortøyninger, utforske ting og tang og fundere på hvordan kalesjen best kunne legges sammen - så noen øvingstillegginger som etterhvert gikk ganske bra før det bar hjem til sein middag.

Slukte middagen - så tilbake til båten og ut på tur. Valgte å kjøre ut i vatlestraumen igjen, derfra kunne jeg se sotrabroen og da var det lett å orientere seg. Kjørte under Sotrabroen, og hadde jeg tatt en bro kunne jeg jo ta en til så under Askøybroen bar det. Derfra kunne jeg se inn mot byn og da var det ikke vanskelig å bestemme seg for målet for turen. Tuslet inn i vågen - 5 knops fart stod det på et skilt. Gudene skal vite hvor fort eller sakte 5 knop egentlig er, men rolig tok jeg det.

Innerst i vågen tok jeg en prøvetillegging og det gikk... tittet på klokken og fant ut at skulle jeg komme hjem før det ble mørkt så var det bare å tusle utover igjen.

Inn i båsen kom jeg på første forsøk og etter en halvtime med rydding og ordning av kalesje osv så var min første båtdag over.

Og du verden for en herlig dag. Sol - lite vind - varmt og ny båt :smiley::smiley::smiley:

 

Og om noen lurer på bilder - jeg hadde fotoapparatet med meg, men glemte helt å bruke det... Hadde liksom mer enn nok annet å tenke på.

 

Hilsen fra en lykkelig båteier.

tj

Link to post
Share on other sites

Tuslet inn i vågen - 5 knops fart stod det på et skilt. Gudene skal vite hvor fort eller sakte 5 knop egentlig er, men rolig tok jeg det.

Innerst i vågen tok jeg en prøvetillegging og det gikk... tittet på klokken og fant ut at skulle jeg komme hjem før det ble mørkt så var det bare å tusle utover igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

var dette sånn i halv åttetiden? i så fall så jeg deg.. (var til fots, trygt oppe på land :cryin: ) så en båt som la til, og forsvant igjen.. den lignet voldsomt på den i avartaren din.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...