Jump to content

spørsmål om utleie av grunnen til naust

Christer løvåsen

Recommended Posts

Hei!

veit ikke om jeg har startet tråden på rett plass men uansett her er saken.

I fjor var jeg og min samboer så heldige at vi fikk tilslaget på en enebolig ved sjøen.

eiendommen har 3 stk naust. 2 hører til oss og 1 er det tinglyst bruksrett på med adgangs sti. (har papirer fra kartverket)

lurte på om jeg kan kreve leie for grunnen der naustet står?

det står på den fineste plassen på tomta, er bare noen få meter i fra husveggen og er litt over 50kvm

verken jeg eller eier/bruker av nøstet har noe papir/kontrakt på dette annet enn tinglysnings papirer.

ettersom jeg har skjønt er dette en avtale fra 1800 tallet en plass som har blitt arvet oppigjennom tiden.

brukeren av nøstet har heller ikke betalt noe form for leie av plassen det står på tidligere.

hva kan jeg evt kreve? for plassen det står på og adgangs stien hans?

er bare irriterendeat han ikke betaler for det når det skjennerer oss så mye. ser heller ikke noe pent ut. hva kan jeg kreve at han gjør med det?

håper på svar.

Det er helt avhengig av nøyaktig hva som er tinglyst.

Tviler på at du kan kreve noe som helst ut av det du beskriver. For utseende er det mulig du kan få kommunen til å kreve oppussning hvis det er stygt med hjemmel i bygningslov/regulering eller noe slikt. Vet iallefall at det er gjort med vanlige bolighus, men da skal det være ganske ille.

Som KongKing skriver bør du virkelig kontakte en advokat om dette skal du ha noe skikkelig svar.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...