Ventus Startet 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2014 Hei, Lurer på om det er noen tips ift. reving av rullestorseil. Har per nå vanlige dacron uten spiler.Husker Elvestrøm hadde et tips for hvor langt man burde rulle inn - men kan bare ikke huske det for alt i verden - kan det ha vært rett før/etter første vertikale søm mellom 1. og 2. panelet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 (redigert) Type båt? Er vel vanlig å bygge om til vanlig rev. Har herjet med et par båter med rullestor og syns det var noe dr...tt. Nb, jeg tenker da på rullebom. Om det er brøkdelsrigg så gir det mening å reve ned til øvre feste på forstaget. Redigert 30.Juli.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Så lenge du ikke har spiler tror jeg ikke det har noe å si om du rever før eller etter sømmene. Det er bare å reve til du har passe med seil oppe til at båten seiler godt og komfortabelt. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Dette er hva som står i manualen: Revning 1. Slacka försiktigt på uthalet. 2. Rulla in önskad del av seglet i masten, medan uthalet slackas efter hand. 3. Seglets akterlik skall vara någorlunda sträckt. Håll emot på uthalslinan. När önskad yta är inrullad, sträcks seglet med uthalet. Se s. 7 manualen: http://www.seldenmast.com/files/595-063-S.pdf Ellers har jeg også blitt fortalt, som Pinkvin er inne på, at for mye rev kan påvirke masten slik at den buer negativt. Og derved påvirker forstag og genoa tilsvarende, dvs med motsatt effekt av akterstagsstramming. (Og nå kjenner jeg at jeg er på tynn is- værsågod neste!!) Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Manual er bra Sone II. Her er litt tilleggs info. Ha vinden inn fra st.b. Side. Gå så høyt at det er lite trykk i seilet, men det skal IKKE blafre. Pass på at underlik og akterliket er like stramt. Har man spiler, rull inn til en spile. Denne strekker da ut liket og gir et flater seil. Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Blåser det settes gearet på masten til "ratchet". Rullelinen kan med fordel byttes til dyneema. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Blåser det settes gearet på masten til "ratchet". Ja, klok av skade forbereder vi alltid revingen med å låse ratchet. Det blir mye støy og masse vindkrefter i storen hvis den raser ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 (redigert) Vi har forresten 2 revemerker i storseilet. Disse sitter slik at innenforliggende spile ligger på rullestaget inne i masten. Antagelig fornuftig, da spilen får mest støtte der. Redigert 30.Juli.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Har bare sloss med gamle båter med rullebom. Å stå foran masta når en skal både slippe ut på fallet og sveive stramt inn på bommen er ingen lek. Følte alltid at jeg manglet to armer til å holde meg fast med. Hjelper nok veldig om en har fallet bak og mannskap til å slippe ned. Syns også det var tungt å rulle inn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Har bare sloss med gamle båter med rullebom. næ... du har sloss med gamle rullebommer...... min rullebom sveiver jeg fra cockpit ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 næ... du har sloss med gamle rullebommer...... min rullebom sveiver jeg fra cockpit ! Godt at verden har gått videre :-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2014 Rullebom er jo berre lekkert. All tyngde nede og mindre som kan gjøres feil :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 31.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2014 Moderne rullebom ja, men de ligger vel prismessig høyt og er mest brukt på store luksusbåter. Men med dagens svært presise værmelding er enklest å rev før en går ut. ( kystseiling) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.