Jump to content

Største brannfaren/ risikofaktorer i båt..

Fjord21DC

Recommended Posts

Kom til å tenke på hva som egentlig utgjør en risiko for brann ombord? Altså brannfeller! Både båter med innenbords- og utenbordsmotor..

Er det:

- for tynne kabler og mangler på sikringer?

- at batteri er plassert for nærme bensintanken og at gnist/ kortslutning kan forårsake brann?

- motorrom mangler ventilering og faren for gassing fra batterier?

- slitent og gammelt/ farlig elektrisk anlegg som er "kaotisk/ spaghetti"?

- mangel på brannslukkingsutstyr osv?

- billige og ikke godkjent utstyr/ lyspærer?

Hva mener dere?

Er mange båtbranner om dagen! Skummelt!

Risiko, sannsynlighet og konsekvens er noe jeg jevnlig må forholde meg til i jobben min. Derfor kan jeg ikke hjelpe for at jeg reagerer når jeg ser at noen roter med disse begrepene. Så det som kommer her blir pirk, men:

Riosiko er det matamatiske produktet av synnsynlighet og konsekvens.

Sannsynlighet måles i prosent, eller om man heller vil, som en brøk eller desimaltall, f.eks 20% = 0,2.

Konsekvens kan det være vanskelig å tallfeste, men kroner vil i det fleste tilfeller være et godt mål. F,eks ved brann vil konsekvensen kunne være at hele båten (f.eks verdsatt kr.100.000,-) brenner opp uten brannslukningsapparat, eller f.eks kun en pute (f.eks verdsatt kr.10.000,-) brenn opp med brannslukningsapparat.

Sannsynligheten for brann med eller uten brannslukningsapparat er den samme, f.eks 1% (0,01).

Risikoen uten brannslukningsapparat vil da være 0,01 x kr.100.000,- = kr 1000,-

Risikoen med brannslukningsapparat vil da være 0,01 x kr.20.000,- = kr 200,-

Skal man redusere riskoen forbundet med brann (merk, det heter ikke "risiko FOR brann") kan man enten redusere sannsynlighete FOR brann, eller konsekvensen ved brann, eller begge deler.

Jeg jobber ikke i forsikringsbransjen, men det er slik de tenker der.

Vil du ha lavere forsikringspremie, reduser risikoen, ved å treffe tiltak som enten reduserer sannsynligheten eller reduserer konsekvensen.

Risiko, sannsynlighet og konsekvens er noe jeg jevnlig må forholde meg til i jobben min. Derfor kan jeg ikke hjelpe for at jeg reagerer når jeg ser at noen roter med disse begrepene. Så det som kommer her blir pirk, men:

Riosiko er det matamatiske produktet av synnsynlighet og konsekvens.

Sannsynlighet måles i prosent, eller om man heller vil, som en brøk eller desimaltall, f.eks 20% = 0,2.

Konsekvens kan det være vanskelig å tallfeste, men kroner vil i det fleste tilfeller være et godt mål. F,eks ved brann vil konsekvensen kunne være at hele båten (f.eks verdsatt kr.100.000,-) brenner opp uten brannslukningsapparat, eller f.eks kun en pute (f.eks verdsatt kr.10.000,-) brenn opp med brannslukningsapparat.

Sannsynligheten for brann med eller uten brannslukningsapparat er den samme, f.eks 1% (0,01).

Risikoen uten brannslukningsapparat vil da være 0,01 x kr.100.000,- = kr 1000,-

Risikoen med brannslukningsapparat vil da være 0,01 x kr.20.000,- = kr 200,-

Skal man redusere riskoen forbundet med brann (merk, det heter ikke "risiko FOR brann") kan man enten redusere sannsynlighete FOR brann, eller konsekvensen ved brann, eller begge deler.

Jeg jobber ikke i forsikringsbransjen, men det er slik de tenker der.

Vil du ha lavere forsikringspremie, reduser risikoen, ved å treffe tiltak som enten reduserer sannsynligheten eller reduserer konsekvensen.

Takk for opplysningen Mr. Einstein..

Fint at vi har fått en definisjon og inngående forståelse av begrepene! Det er jo det som er det viktigste i en slik tråd..

Du burde tatt med at uttalen av "risiko" er rˈisiko - greit å vite - eller at ordet "risiko" er "risikoer" på ubestemt form i flertall..

Redigert av Norcem21 (see edit history)

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har lært mye av å lese diverse eksperters utredninger i forumet, både når det gjelder jus, båtmannskap, motorvedlikehold, elektistet i bår (kobling av dynamo, batteri, etc). Og noen ganger blir det for komplisert til at jeg forstår hva som skrives. Men jeg setter pris på at noen deler av sin kunnskap likevel. Håper andre synes det samme når jeg forsøker å bidra med mitt. Beklager hvis det ble for mye overnfra og ned. Pedagogikk er ikke min sterke side.

Ting å være redd for på sjøen: (fra boka "There be no dragons")

1) Pårent av skip, kommer ikke til anvendelse når du kan mannskap som holder utkikk, for soloseilere derimot...

2) Brann ombord

På trening i England var det MOB og brann som var hovedtingene de terpet på. Ombord på Visit Finland var jeg med på to branntilløp. Det første var noen som hadde på brødristeren (5 kW aggregat på dagtid) og som fikk en skvett sjøvann inn takluka som førte til en elektrisk brann. Sjøvann, strøm og brann samtidig er ikke moro! Den andre var en bråttsjø som slengte en bunke laminerte oppskrifter under tekjelen som stod på komfyren. Hadde jeg ikke tilfeldigvis stått ved siden av kunne det blitt en skikkelig brann.

Så brann ombord kommer når du minst aner det og som regel av en årsak du ikke har tenkt på. Tren på brannslukning og i ytterste konsekvens nødmelding og evakuering.

Som regel vil man ta aksjon på de punktene man har tenkt på gass, drivstoff, strøm dvs de åpenbare. Åpen ild er farlig uansett hvordan man snur og venter på det. Madamen ombord liker f.eks. ikke at jeg ofte bruker parafinlampe som ankerlanterne. Hun sverger til LED lampen. Kanskje hun har et poeng ?

Ole
S/Y Algol

Ut fra et lagt båtliv tror jeg faktisk alkohol utgjør den største risiko- og ulykkefaktorens i båt. Ja, jeg tror bare, men har vel også sett og hør om såpass mange eksempel på det at jeg kjenner ingen andre enkeltfaktorer som skårer høyere. Men jeg kan ikke her og nå slå i bordet med statistikk.

Den andre faktoren tror jeg er mangel på kunnskap, både teknisk og maritim noen som kan utløse farlige tabber.

Jeg tror faktisk båt-materiellet i seg selv kommer langt ned på listen, men det er mulig at trådstarteren vil diskutere det?

Meget fornuftig, og det skader ikke med litt opplysning :smiley: .. Det er alt for mange som ikke skjønner begrept risikovurdering, hva det betyr og innebærer.. samt hvordan man kan redusere risikoen for en eller flere uønskede hendelser med risikoreduserende tiltak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ut fra et lagt båtliv tror jeg faktisk alkohol utgjør den største risiko- og ulykkefaktorens i båt. Ja, jeg tror bare, men har vel også sett og hør om såpass mange eksempel på det at jeg kjenner ingen andre enkeltfaktorer som skårer høyere. Men jeg kan ikke her og nå slå i bordet med statistikk.

Det er vel helt åpenbart for de fleste, trenger ikke statistikk for å vite at alkoholbruk øker sannsynligheten for ulykker og uønskede hendelser. Men statistikk finnes hos Folkehelseinstutttet.

Sitat : "Sammenlagt for begge kjønn, alle aldersgrupper og skadetyper viser resultatene at 44 prosent hadde brukt alkohol, sløvende legemidler eller narkotiske stoffer."

Hvor stor prosentandel av hele befolkningen er rusa til enhver tid ? Det er i alle fall mye mye lavere enn 44%.

Ole
S/Y Algol

Hos oss er alkoholen sjelden så sterk at den brenner. Eg vurderer risikoen som størst ved propanblusset. Det er håndklær, gardiner, kjøkkenfille, emballasje og annet som lett kan brenne om man er uforsiktig. Vi har en tendens til å ha mye liggende på byssa. Konsekvensen er imidlertidig lavere ved slik brann har eg vurdert. Håndslukker er nært plassert, og vi er stort sett alltid til kai når vi koker.

Ganske lavere risiko er det for brann under gange, men konsekvensen er så mye større. Årlig kontroll av alle slanger og elektrisk på motor er viktig.

Uten annen tyngde en egen erfaring vil eg påstå at elektrisk brann på oljesvett motor er hyppigst.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ang. brann er etter min mening ( har ikke statistikk) tvilsomme gassopplegg noe med det mest farlige i båt. Men ved forskriftsmessig bruk av godkjente anlegg er det svært sikkert. Noen punkt å legge vekt på ved bruk.

Under fart, steng hovedventil på gassflaska. Etter bruk av komfyr, steng lokal gassventil.

Når hovedventil på gassflaska åpnes, sjekk anlegges lekasjevarsler. Gassflaska skal stå i ventilert skap/rom mot sjø.Husk også gass-slanger har en levetid og kjøpes som ferskvare

Her er ihvertfall noe statistikk fra utlandet.

http://www.boatus.com/seaworthy/fire/

Causes of Fires Started Aboard
Click on the links below for more information:
1) AC and DC wiring/appliance - 55%
2) Engine/Transmission Overheat - 24%
3) Fuel Leak - 8%
4) Miscellaneous - 7%
5) Unknown - 5%
6) Stove - 1%

Dersom man klikker seg inn i de forskjellige kategorier, framkommer det at blant elektriske feilkilder, er kortslutning paa DC siden den mest vanlige brannaarsaken. 30% av samtlige baatbranner var foraarsaket av dette.

Bensin sto for 95% av brannene i "fuel leak" kategorien. Dette tallet er muligens ikke helt overfoerbart til norske forhold, siden andelen bensinmotorer (vs dieselmotorer) er mye stoerre i USA enn i Norge.

Det som overrasket meg, var at kaetgorien "Stove" (kokeapparat) bare sto for 1% av samtlige branner. Her er hva forfatterne av studien selv sier:

Stove fires appear to be less common (1%) than in the past, probably due to fewer alcohol stoves being installed on new boats. Still, alcohol can be a dangerous fuel; though it can’t explode, an alcohol flame is hard to see. One fire was started when a member tried to light the stove and gave up because he couldn’t see the flame. Unfortunately, he had succeeded, but didn’t realize it until he got a call from the fire department. Only one fire was started by propane; a portable stove fell off a counter and ignited a cushion.

Jeg har alltid ment at gass til koking er mye sikrere enn allkohol, og statistikken gir meg medhold.

Uansett ser det ut som om det viktigste dersom man vil unngaa brann, er aa ordne opp i ledningsspaghettien paa DC siden.

Her er ihvertfall noe statistikk fra utlandet.

http://www.boatus.com/seaworthy/fire/

Grei opplisting dette, og jeg tror nok dette er representativt.. men som du sier så bensin neppe overbart til Norge, men dette utgjør kun 8% av brannene i USA. og dermed er det vel grunn til å tro at brann på grunn lekkasje fra drivstoff er mindre enn dette i Norge.. Så da gjelder det å ha orden på likestrømsnettet ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

Hehe,sier du det?De visste vi ikke.

Du skal slippe å poste hver gang du ikke vet noe, eller ironisk vet noe fra før.

Bensin sin evne til å gå over i lett antennelig gass er også noe som fort kan gi expressreise til Perleporten.

Knallgass fra batterier er heller ikke noen spøk i båt. Mindre båter med bensintank og batterier i sammen osv...

Ulykker med gassinstallasjoner skjer muligens ikke så ofte i båt, men kanskje mer vanlig i hytter og camping, ofte med dødelig utgang. En billig forsikring er å sette en gassalarm lavt i båten, gjerne under gassapparat/komfyr.

Vi bodde 6 til 9 mnd i året ombord i Hydra de årene vi seilte i Middelhavet og med tanke på båt-tekniske ting mener jeg at trygg gassinstallasjon er en av de viktigst faktorer for sikkerheten. Utover det er det vel generelt å ha kommunikasjon og redningsutstyr i orden slik at en kan få hjelp om noe skjer.

Redigert av pettersand (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...